چهارشنبه, 19 اردیبهشت 1403 2024,May

چگونه در دام سرمایه گذاری روی شت کوین‌ها نیفتیم؟

24 خرداد 1401
چگونه در دام سرمایه گذاری روی شت کوین‌ها نیفتیم؟

به گزارش بانک اول، اصطلاح «شت کوین» به ارزهای بی‌پشتوانه و بی‌ارزش گفته می‌شود که از سال ۲۰۱۷ وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اند. در ادامه این مقاله از همتاپی به معرفی این اصطلاح  و نحوه شناسایی شت کوین‌ها از دیگر رمزارزهای موجود در بازار خواهیم پرداخت.

ظهور ارزهای دیجیتال را می‌توان جذاب‌ترین و مهم‌ترین پدیده‌ی اقتصادی قرن ۲۱ تاکنون دانست. ارزهای دیجیتال، امروزه برای همه سرمایه گذاران خرد و عمده، در سراسر جهان تبدیل به یک راه سرمایه گذاری جذاب و وسوسه‌کننده شده است. امروزه بیش از ۹,۰۰۰ نوع ارز دیجیتال مختلف در بازار موجود است و هر روز نیز تعداد زیادی کوین جدید، به بازار اضافه می‌شود. اما آیا سرمایه گذاری روی همه این رمزارزهای جدید و تازه وارد، عاقلانه است؟ کدام یک ارزش خرید دارد و کدام یک بی‌ارزش و بدون پشتوانه است؟

اصطلاح «شت کوین» به چه معناست؟

اصطلاح شت کوین (shitcoin) به رمزارزهایی با ارزش کم یا ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که هیچ هدف مشخصی ندارند و چیز جدیدی در فضای رمزنگاری به وجود نیاورده‌اند. شت کوین‌ها، با افزایش قیمت ناگهانی در کوتاه مدت، با استفاده از هیجان کاذب و مصنوعی از سرمایه گذاری افراد شناخته می‌شوند. همچنین می‌توان گفت، این رمزارزها با حسن نیت ایجاد نشده و قیمت گذاری آن بر اساس حدس و گمان بوده است.

پیشینه‌ی اصطلاح شت کوین

اطلاع دقیقی از اینکه این اصطلاح دقیقا چه زمانی در دنیای ارزهای دیجیتال به وجود آمد، وجود ندارد. اما گفته می‌شود که اولین بار در سال ۲۰۱۰ در فروم BitcoinTalk و برای خلاصه کردن عبارت «رمزارزهایی که ارزش سرمایه گذاری ندارند»،   بین کاربران رواج پیدا کرده است. اما در سال ۲۰۱۷ و با آغاز موج گسترده‌ی ارزهای دیجیتالی جدید، استفاده از آن همه‌گیر شد و امروزه به طور گسترده در بین فعالان این عرصه به کار می‌رود.

 

چطور یک «شت کوین» را تشخیص دهیم؟

برای سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها، آگاهی و دسترسی به اطلاعات واقعی و به روز، حرف اول را می‌زند. شما برای سرمایه گذاری روی رمز ارزی که تازه وارد بازار شده است، به تحقیق و آگاهی بیشتری نیز نیاز دارید. بهتر است به توصیه یک کارشناس و یا کسب اطلاعات از یک منبع بسنده نکرده و همیشه چندین منبع را بررسی نمایید. بررسی موارد زیر برای نحوه شناسایی شت کوین‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

۱.  تیم بنیانگذار

یکی از نشانه‌های هشدار دهنده که زنگ خطر را برای سرمایه گذاری شما به صدا در می‌آورد، ناشناس بودن تیم طراحی و بنیان‌گذار یک ارز دیجیتال جدید است. اگر همه چیز عادی است چه دلیلی برای پنهان‌کاری تیم می‌تواند وجود داشته باشد؟ افراد پشت یک پروژه باید قابل اعتماد باشند، نه یک گروه تصادفی از غریبه‌ها که از نام‌های جعلی استفاده می‌کنند. شما در دنیای واقعی، هرگز روی سهام یک گروه ناشناس سرمایه گذاری نمی‌کنید. این درمورد بنیانگذاران مرموز یک ارز دیجیتال نیز، صدق می‌کند. برای مثال، اگر توسعه‌دهندگان هویت خود را با استفاده از ویدئوهایی در اینستاگرام یا یوتیوب احراز کرده باشند، ممکن است وضعیت قابل اعتمادتر شود. با ظاهر شناخته شده توسط مردم، احتمال کلاهبرداری بسیار کم‌تر است.

۲. کاربرد و اهداف پروژه

شاید با دقت در یک پروژه بفهمید که این پروژه وعده‌ها و اهداف بزرگی دارد، اما هیچ ویژگی جدید و مشخصی ندارد. هرکسی می‌تواند اهداف و وعده‌های چشمگیر و پرسروصدا ارائه دهد. با این حال، فقط گروه‌ها و یا پروژه‌های محدودی می‌توانند نقشه راه چگونگی تحقق این اهداف را ارائه دهند. اگر پروژه‌ای از تعریف ویژگی‌ها و اهداف اولیه‌اش، اجتناب کند، قابل اعتماد نیست.

۳. ارزش بازار و یا مارکت کپ (Market Capitalization) یک ارز دیجیتال

یک روش شناسایی شت کوین‌ها، تعیین ارزش بازار و یا «مارکت کپ» برای یک ارز دیجیتال جدید و یا موجود است. مارکت کپ هر ارز دیجیتال از ضرب تعداد واحدهای موجود از آن رمز ارز در قیمت هر واحد آن محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، اگر قیمت بیت کوین ۳۰ هزار دلار باشد و مثلا تعداد بیت کوین‌های موجود ۱۷ میلیون در گردش باشد، مارکت کپ آن برابر با ۵۱۰ میلیون دلار خواهد بود. در کل، توجه داشته باشید که ارزش بالای یک رمز ارز به تنهایی نشان‌دهنده‌ی ارزش بالای آن برای سرمایه گذاری نبوده و باید مارکت کپ ارز دیجیتال مورد نظر را نیز در نظر گرفت.

۴. بررسی حجم معاملات ۲۴ ساعته 

حجم معاملات ۲۴ ساعته یک رمز ارز خاص، میزان تبادلات یک ارز دیجیتال را در مدت ۲۴ ساعت نمایش می‌دهد. اگر با افزایش قیمت یک رمز ارز، حجم معاملات ۲۴ ساعته آن افزایش یابد، به این معنا است که افزایش قیمت ادامه خواهد داشت، زیرا افراد زیادی در حال معامله آن ارز دیجیتال هستند. اما اگر افزایش قیمت لحظه‌ای با حجم معاملات ۲۴ ساعته بسیار کم را شاهد باشیم، احتمالا آن افزایش قیمت، دائمی نخواهد بود.

۵. لیست شدن در صرافی‌های معتبر

یکی از راه‌های شناسایی شت کوین‌ها، چک کردن آنها در لیست صرافی‌های معتبر است. بعضی صرافی‌های نامعتبر ممکن است برای یک شت کوین خاص، معاملات ساختگی ایجاد کرده و افراد را برای سرمایه گذاری به اشتباه بیندازند. همیشه برای سرمایه‌گذاری، لیست صرافی‌های معتبری مانند بایننس (Binanace) و کوین بیس (coinbase) را چک نمایید.

آیا در شت کوین‌ها سرمایه گذاری کنیم؟  

اگر در بازار رمزارزها تازه‌کار هستید، بهتر است طرف شت کوین‌ها نروید. در صورت سرمایه گذاری روی این مدل از رمز ارزها بهتر است از ابتدا اهداف خرید و فروش و حد ضرر را مشخص کنید و بیش از ۵ درصد سرمایه‌تان را روی شت کوین‌ها سرمایه گذاری نکنید. سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) یکی از مهم‌ترین منابع اطلاع رسانی در مورد رمز ارزها است که قیمت‌ها، حجم معاملات ۲۴ ساعت گذشته، تغییر ارزش سهام در ۲۴ ساعت گذشته و میزان مارکت کپ هر رمزارز را به صورت جداگانه در اختیار شما قرار می‌دهد.  

بازار ارزهای دیجیتال ماهیتی متغیر و غیرقابل پیش‌بینی دارد. سرمایه گذاری روی شت کوین‌ها نیز بسیار خطرناک و پرریسک است. اگر نمی‌خواهید تمام سرمایه‌تان را به باد دهید، توصیه‌های این مقاله را درباره نحوه‌ی شناسایی شت کوین‌ها جدی بگیرید.

اخبار مرتبط
در این مناظره افراد سرشناسی نظیر آنتونی اسکاراموچی از شرکت اسکای‌بریج کپیتال (SkyBridge Capital)، پیتر شیف از منتقدان بیت کوین، اریک وورهیس مدیرعامل شیپ‌شیفت (ShapeShift) و نوریل روبینی استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک به تبادل نظر پرداختند. موضوع اصلی بحث این بود که آیا بیت کوین می‌تواند با طلا به عنوان اصلی‌ترین ابزار ذخیره ارزش در دوره‌های تورم بالا رقابت کند یا خیر؟
بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، بایننس، بر اساس داده‌های آتی، زمان اوج بیت‌کوین در این صرافی را نشان داد.
این دارایی‌های دیجیتال بامزه، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان را به خود جلب کرده‌اند؛ بااین‌حال نوسانات قیمت آن‌ها در کنار ماهیتی میم‌محور همچنان موردبحث و مناقشه میان این افراد است. با همه این تفاسیر، جهش‌های قیمت این میم کوین‌ های انفجاری و جوامع پرجنب‌و‌جوش و دوآتیشه آن‌ها چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت.
جبی مشهدی با توصیه به علاقه‌مندان این کسب‌وکار برای دریافت مجوزهای لازم ادامه داد: دارندگان دستگاه‌های مجاز می‌توانند از ساعت ۱۲ شب تا ۷ صبح بدون محدودیت به استخراج اقدام کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها