یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

کاهش میزان پس انداز خانوارها نسبت به درآمد

24 خرداد 1401
 کاهش میزان پس انداز خانوارها نسبت به درآمد

به گزارش بانک اول شکوفه قصوری، معاون دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار با اشاره به انتشار شاخص درآمد و هزینه‌های خانوار شهری و روستایی گفت:
 متوسط هزینه یک خانوار روستایی در سال ۹۹ برابر ۳۴ میلیون تومان است که این رقم در ماه معادل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود و بیان گر رشد ۳۰ درصدی هزینه‌هانسبت به سال ۹۸ است.

 

او درباره درآمد هم گفت: در سال ۹۹ درآمد‌های خانوار‌ شهری ۷۴ میلیون و۶۰۰ هزار تومان و در مناطق روستایی هم ۴۲ میلیون تومان سالانه بوده است و درآمد‌های خانوار‌های شهری از هزینه‌ها بالاتر بوده است. در مورد خط فقر هیچ اظهار نظری نمی شود و بر عهده سازمان تامین اجتماعی است و البته در این خصوص کار‌های پژوهشی صورت گرفته و در حال انجام است، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

قصوری بیان کرد: در سال ۹۹، از  ۳۸ هزار خانوار شهری و ۱۹ هزار خانوار روستایی نمونه گیری شده  و  در سه مرحله انتخاب پایش شدند.

در ادامه این برنامه عینیان کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد:  با ارائه چنین آمار‌هایی مشخص می‌شود که کلا توان خرید مردم کاهش یافته و قیمت کالا و خدمات به حدی افزایش یافته، اما قدرت خرید بسیار کاهش یافته است.

این کارشناس آمار بیان کرد: میزان درآمد‌ها با افزایش سطح قیمت‌ها در بلند مدت بدون پس انداز امکان پذیر نیست و به اصطلاح روزمره کسب و کار می‌کنند و از سوی دیگر مسائلی هست در زندگی که باید در خصوص آن سرمایه گذاری شکل گیرد.

عینیان بیان کرد:  خانوار‌ها تلاش می‌کنند که برای سایر هزینه‌های زندگی از جمله خرید خانه و یا تهیه جهیزیه پس انداز کنند بنابراین باید تمامی خانوار‌ها علاوه بر تامین هزینه‌های روزمزه بتوانند پس انداز کنند.

او افزود: نیاز زندگی افراد اساسا از درآمد آن‌ها بالاتر از هزینه‌های زندگی است و از سوی دیگر پس انداز جزو طبیعت زندگی است و در حال حاضر میزان پس انداز در ایران کمتر از سایر کشور‌ها هست.

او تاکید کرد: این نوع پس انداز‌ها در نهایت باعث می‌شود درآمد بیشتر از هزینه‌ها باشد، کل سفره زندگی مردم اعم از کالا‌ی خوراکی و هزینه‌های زندگی بچه‌ها از جمله خدمات و بهداشت‌ها در مقایسه با سال ۹۸ بسیار افزایش یافته است.

عینیان گفت: مرکز آمار کار خوبی انجام می‌دهد و در صورتی که جزئیات طرح آماری را منتشر کند مراکز می‌توانند این آمار را به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه دهد  تا مطالعات بر روی فقر صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز گفت: هر نوع قرارداد رهن و اجاره ساختمان اعم از مسکونی، تجاری و صنعتی توسط افراد و مشاوران املاک با اتباع خارجی غیر مجاز ممنوع است.
گفتنی است صاحبان مشاغلی که از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌ها استفاده می‌کنند، از مزایای عدم مراجعه به ادارات و قرار گرفتن در فرایند طولانی تشخیص و رسیدگی،عدم نیاز به نگهداری اسناد و مدارک و دفاتر، امکان تقسیط مالیات در بازه‌های زمانی بیشتر و عدم نیاز به تکمیل جداول درآمد و هزینه (اظهارنامه) برخوردار می‌شوند.
این شرکت همچنین بار دیگر تاکید کرده که تمام شهروندان باید در هنگام سوخت‌گیری به مسائل ایمنی توجه کنند، کارت‌های هوشمند سوخت موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت صرفاً برای سوخت‌گیری موارد اضطراری در نظر گرفته شده است و بهتر است شهروندان با رعایت دقت و نکات ایمنی، از کارت سوخت شخصی خود استفاده و از در اختیار گذاشتن کارت سوخت شخصی خود به دیگران جدا خودداری کنند.
به کمک این طرح دیگر نیازی به حمل کارت‌های فیزیکی و نگرانی گم شدن یا فراموش کردن آنها نیستید. نسخه ‌های الکترونیکی کارت ‌ها از امنیت به مراتب بالاتری نسبت به کارت‌ های فیزیکی برخوردارند. ضمنا این طرح برای مردم هزینه‌ای ندارد و حتی با حذف کارت‌های فیزیکی، هزینه‌های دریافت و تعویض کارت‌های جدید را نیز کاهش می‌دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها