دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 2024,May

مراحل ثبت نام سجام سهام عدالت/احراز هویت حضوری و غیر حضوری

24 خرداد 1401
مراحل ثبت نام سجام سهام عدالت/احراز هویت حضوری و غیر حضوری

به گزارش بانک اول ثبت نام  سامانه سجام سهام عدالت و خرید و فروش آن (برای کسانی که روش آزاد سازی مستقیم را انتخاب می کنند) ضروری است و باید نسبت به دریافت کد سجام اقدام کنند. تنها در این صورت است که افراد امکان فروش سهام عدالت در بورس را پس از تایید مالکیت و ازادسازی سهام خود پیدا می کنند. البته کسانی که در سامانه سهام عدالت آزادسازی غیرمستقیم یا سهام داری غیر مستقیم را انتخاب می کنند نیازی به ثبت نام کد بورسی ندارند اما برای دریافت سود سهام عدالت باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند. مدیریت سهام عدالت این دسته توسط دولت و از طریق شرکت های سهام عدالت استانی انجام می گیرد و سود آن سالانه به حسابشان واریز می شود.

 

سامانه سجام سهام عدالت چیست؟

سجام سامانه جامع اطلاعات اقتصادی افراد است که برای تراکنش های بانکی و بورس ضروری است و بدون آن بسیاری از خدمات ارائه نمی شود. لذا کسانی که فروش مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده اند نیز باید ابتدا در سامانه سجام آن طور که در ادامه آمده است ثبت نام کنند و سپس با تایید اطلاعات هویتی آنها از طریق یکی از کارگزاری ها درخواست فروش سهام عدالت بدهند.

 

مهدی طریحی مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان خصوصی‌سازی در خصوص سجام سهام عدالت گفت: آن دسته از هموطنان عزیز سهام دار عدالت که کد بورسی ندارند، در صورتیکه «روش آزاد سازی مستقیم» را انتخاب کرده باشند، می‌بایست متعاقباً نسبت به ثبت نام در «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان ( سجام )» با نشانی اینترنتی www.sejam.ir مطابق با دستورالعمل و فرآیندهای مربوطه نسبت به دریافت کد سجام اقدام کنند.

 

جزئیات ثبت نام سامانه سجام برای سهام عدالت/ شرایط فروش سهام عدالت

مراحل ثبت نام سجام سهام عدالت

برای ثبت نام سجام سهام عدالت ابتدا همان طور که گفته شد باید وارد سایت سجام شوید. در این سایت اطلاعاتی شامل کد ملی و شناسنامه، شماره حساب و شماره شبای بانکی، آدرس و تلفن و ... از شما اخذ می شود و یک کد رهگیری به شما اختصاص داده می شود.

 

سپس دو راه دارید؛ تایید هویت حضوری یا غیر حضوری. در روش اول با کد رهگیری به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید تا هویت شما تایید شود و سپس بعد از یک بازه یک ماهه تایید اطلاعات هویتی شما از طریق سجام برای کارگزاری ارسال می شود و امکان دریافت کد بورسی و خرید و فروش سهام از جمله سهام عدالت در بورس را پیدا می کنید.

 

 

مدارک لازم برای احراز هویت سجام در دفاتر پیشخوان

 

مدارک لازم برای احراز هویت سجام در دفاتر پیشخوان شامل مدارک هویتی و کد پیگیری سامانه سجام است. مدارک هویتی نیز منظور کارت ملی (و ترجیحا شناسنامه) است.
 
کد پیگیری سامانه سجام نیز عددی است که شما پس از ثبت نام اولیه در سامانه سجام برای بورس و سهام عدالت در مرحله پایانی دریافت می کنید و با ارائه آن اطلاعات وراد شده توسط شما برای دفاتر پیشخوان قابل رویت و سنجش خواهد بود.
 
 
 

آدرس سایت سجام برای بورس و سهام عدالت

همان طور که بالاتر اشاره شده است سجام تنها یک آدرس اینترنتی دارد که به این ترتیب است:
www.sejam.ir
سایر درگاه هایی که ممکن است معرفی شوند فاقد اصالت و جعلی هستند و مشتریان و دارندگان سهام عدالت مراقب کلاهبرداران باشند و اطلاعات شخصی و مالیشان را به سادگی در اختیار سایت های جعلی قرار ندهند.
 
 

احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام سهام عدالت

با توجه به حجم بالای درخواست کد بورسی برای سهام عدالت و سامانه سجام و شرایط کرونایی شرکت سپرده گذاری مرکزی که مسئولیت سامانه سجام و تایید هویت کاربران را بر عهده دارد اعلام کرد امکان احراز هویت غیرحضوری برای متقاضیان ثبت نا در سجام مهیا شده است.
 
 

احراز هویت غیرحضوری مربوط به اشخاص حقیقی ایرانی و افراد بالای ۱۸ سال است، همچنین تمام مراحل احراز هویت باید توسط شخص ثبت نام کننده انجام گرفته و شخص دیگری نمی‌تواند احراز هویت غیر حضوری را برای وی انجام دهد.

در مرحله نخست، متقاضی کد بورسی باید به این نکته توجه داشته باشد که قبل از احراز هویت باید به طور حتم در سامانه سجام ثبت‌نام و کد ۱۰ رقمی را دریافت کرده باشند اگر این مرحله را انجام نداده‌اند باید گزینه ثبت‌نام سجام را انتخاب و با وارد کردن اطلاعات درخواستی اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کنند و بعد از دریافت کد پیگیری ۱۰ رقمی سجام که از طریق پیامک ارسال می‌شود گزینه احراز هویت سجام را انتخاب کنند تا مراحل مربوط به احراز هویت آغاز گردد.

سامانه سجام

بعد از فعال شدن گزینه احراز هویت سجام، یک صفحه نمایش داده می‌شود که باید در قسمت مربوطه کد ملی،کد پیگیری سجام (در زمان ثبت‌نام برای فرد ثبت نام کننده پیامک شده است) و کد امنیتی را وارد و در پایان گزینه تایید را کلیک کنند.

سامانه سجام سهام عدالت

در مرحله بعد یک کد تایید پنج رقمی به همان شماره‌ای که در زمان ثبت‌نام سجام وارد شده ارسال می‌شود که باید آن را در کادر مربوطه وارد کرده و بعد پر شدن کادر کد امنیتی، گزینه تایید انتخاب شود.

ثبت نام سامانه سجام سهام عدالت

مرحله بعد پرداخت هزینه است که در این مرحله کاربر باید مبلغ ۱۰ هزار تومان را جهت تکمیل پروسه احراز هویت سجام پرداخت کند.

با انتخاب گزینه پرداخت وارد درگاه اینترنتی بانک ملت می‌شوند، در این صفحه اطلاعات بانکی وارد و گزینه پرداخت انتخاب خواهد شد.

ثبت نام غیر حضوری سامانه سجام

بعد از انجام پرداخت صفحه زیر نمایش داده می شود که باید حتما از گزینه بازگشت به سایت پذیرنده استفاده شود.

احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام

در این مرحله لازم است گزینه بازگشت به فرآیند احراز هویت فعال شود.

احراز هویت غیرحضوری سجام اپلیکیشن سیگنال

مرحله بعد مربوط به ثبت سریال درج شده در پشت کارت ملی هوشمند است که باید در کادر مربوطه وارد شود.

متقاضی برای انجام این کار باید دارای کارت ملی هوشمند باشد و امکان استفاده از کارت ملی قدیمی وجود ندارد، اما در صورتی که فرد متقاضی کارت ملی ثبت‌نام کرده است اما هنوز آن را دریافت نکرده باشد باید کد رهگیری روی رسید صادر شده کارت ملی هوشمند را وارد و در انتها گزینه مرحله بعد را انتخاب کند.

ادرس سایت سجام

مرحله بعد مربوط به ثبت تصویر زنده از متقاضی است که باید با کلیک بر روی علامت ( + ) اقدام به تهیه عکس کنید.

در این مرحله باید صورت فرد متقاضی داخل کادر سبز رنگی که بر روی صفحه ظاهر شده ثبت و بعد از تایید، عکس گرفته شده برای نمایش داده می‌شود در صورتی که این عکس معیارهای لازم را ندارد باید آن را حذف و اقدام به گرفتن یک عکس جدید کنید، در غیر اینصورت گزینه مرحله بعد فعال شود.

آدرس سامانه سجام سهام عدالت

جزئیات ثبت نام سامانه سجام سهام عدالت

شرایط ثبت نام سامانه سجام

مرحله بعد نوبت به ثبت تصویر از امضا فرد متقاضی است که برای این کار باید ابتدا روی یک کاغذ سفید امضا و بعد از انتخاب علامت ( + ) تصویر آن را به ثبت برسد و بعد بر روی گزینه مرحله بعد کلیک شود.

مراحل ثبت نام سامانه سجام

در مرحله بعد یک متن به صورت کاملا تصادفی نمایش داده می‌شود، گزینه ضبط ویدیو را انتخاب کرده و در حالتی که چهره فرد دقیقا در مرکز صفحه قرار گرفته، متن باید خوانده شود.

هزینه ثبت نام سامانه سجام

مرحله بعد مربوط به تایید نهایی اطلاعات است که در این مرحله تمام اطلاعات نمایش داده می‌شود و در صورت تایید باید گزینه تایید اطلاعات را انتخاب کنید.

هزینه احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام

در این مرحله صفحه تعهدنامه ظاهر خواهد شد که با انتخاب تیک صحت اطلاعات و کلیک بر گزینه ثبت اطلاعات، اطلاعات وارد شده ثبت و جهت بررسی به سامانه سجام ارسال خواهد شد.

فروش سهام عدالت سامانه سجام

همانطور که گفته شد بعد از تکمیل مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام، بدون در اختیار داشتن کد پیگیری امکان انجام احراز هویت سجام وجود ندارد اما اگر فرد متقاضی به هر علتی کد پیگیری سجام را گم کرده یا آن را در دسترس ندارد می‌تواند اقدام به دریافت کد پیگیری جدید کند.

در این زمینه با ورود به سایت سامانه سجام یا نشانی sejam.ir، صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که با کلیک بر گزینه بازیابی کد پیگیری که داخل یک کادر طوسی رنگ قرار دارد و نیز ارسال اطلاعات لازم کد پیگیری مجددا برای فرد متقاضی ارسال خواهد شد.

 

آیا ثبت نام سجام مفید و آگاه و سایر کارگزاری ها متفاوتند؟

پاسخ منفی است چون اساسا سجام ارتباطی با کارگزاری ندارد و یک نهاد مجزا است که برای مقابله با پولشویی و تمرکز و تجمیع بانک اطلاعات اقتصادی مشتریان تعبیه شده است.
 
البته ممکن است برخی کارگزاری ها شیوه هایی را برای ساده کردن ثبت نام در سامانه سجام بورس ایجاد کرده باشند که باعث تفاوت هایی در نحوه ثبت نام افراد شود اما در نهایت فرایند یکسان است و پس از ورود اطلاعات افراد، احراز هویت آنها انجام می شود و کد سجام برایشان صادر می شود که معنی مجوز فعالیت های اقتصادی در نهادهای پولی و مالی مانند بانک و بورس است.
 
اخبار مرتبط
ابراهیم بازیان درباره موضوع انبوه پیامک‌ها برای ثبت نام سهام عدالت جاماندگان اظهار داشت: مردم توجه داشته باشند همانطور که بارها گفته شده ثبت‌نام سهام عدالت جاماندگان تنها شامل ۵ میلیون نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و تعدادی از ایثارگران می‌شود.
درباره آخرین وضعیت و تصمیمات اختصاص سهام عالت به جاماندگان و همچنین پرتفوی در نظر گرفته شده سهام عدالت جاماندگان اظهار داشت: طبق قوانین بودجه سال‌های ١۴٠١ و ١۴٠٢ قرار بود بخشی واگذاری سهام عدالت در قالب یک بسته پرتفویی انجام شود که شرط آن مصوبه هیات دولت برای واگذاری شرکت‌های بورسی بود که در لیست واگذاری قرار دارند.
سهامدارانی که تقاضای فروش سهام خود را در سال گذشته نداده‌اند و در میزان سود دریافتی خود مغایرت مشاهده می‌کنند، می‌توانند از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پیگیری کنند. باید در نظر داشته باشند که واریز سود سهام عدالت به صورت خودکار و بدون نیاز به اقدام از سوی سهامداران انجام می‌شود. ضمنا مرکز تماس ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران است. و در نهایت اینکه برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ سایتی مراجعه نکنید و مراقب کلاهبرداری‌ها باشید.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها