چهارشنبه, 26 اردیبهشت 1403 2024,May

همه چیز درباره حق تقدم سهام / چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنیم؟

24 خرداد 1401
 همه چیز درباره حق تقدم سهام / چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنیم؟

به گزارش بانک اول، هنگامی که شرکت‌ها سرمایه خود را افزایش می‌دهند به نسبت افزایش سرمایه شرکت مورد نظر سهام شرکت افزایش می‌یابد.

از آنجایی که سهامداران شرکت مایل هستند درصد مالکیت خود را در شرکت پس از افزایش سرمایه حفظ کنند، بنابراین طبق قانون تجارت ایران در صورتی که شرکتی پس از افزایش سرمایه سهام جدید منتشر کند سهامداران فعلی شرکت دارای حق تقدم خرید سهام جدید می‌باشند، این امتیاز ویژه را حق تقدم سهام گویند.

 

چگونه از حق تقدم سهام استفاده کنیم؟

شرکت‌ها در اطلاعیه‌ای که در سایت کدال منتشر می‌کنند تمام اطلاعات لازم در مورد سهام حق تقدم از جمله مهلت استفاده از حق تقدم، شماره حساب شرکت و نحوه ارسال فرم شرکت در افزایش سرمایه را در اختیار سهامداران شرکت قرار می‌دهند.

سهامدارانی که حق تقدم دریافت می‌کنند می‌توانند با پرداخت ۱۰۰ تومان به ازای هر حق تقدم (که به آن ارزش اسمی سهم می‌گویند)، حق تقدم‌هایشان را به سهم معمولی تبدیل کنند. برای انجام این کار سهامداران باید فرم شرکت در افزایش سرمایه را پر کنند و بعد از واریز مبلغ موردنظر، رسید پرداخت وجه را همراه با فرم افزایش سرمایه برای شرکت بفرستند.

آیا امکان تبدیل حق تقدم به سهام وجود دارد؟

در صورتی که سهامدار فرم مربوط به افزایش سرمایه را تکمیل کند و ارزش اسمی هر سهم که ۱۰۰۰ ریال می‌باشد را به حساب شرکت واریز نماید در نتیجه مالک یک عدد سهم از شرکت مورد نظر می‌باشد.

اگر در مهلت مقرر این ۱۰۰۰ ریال را پرداخت کنید، بعد از اینکه افزایش سرمایه شرکت نزد سازمان بورس به ثبت می‌رسد، حق تقدم‌های شما نیز به صورت اتوماتیک تبدیل به سهام عادی خواهد شد. این پروسه معمولا بین ۳ تا ۶ ماه زمان خواهد برد.

چگونه سهام حق تقدم را بفروشیم؟

اگر سهامدارای مایل نباشد در افزایش سرمایه شرکت کند می‌تواند سهام حق تقدم خود را که با نماد مخصوص در بازار قرار میگیرد به فروش بگذارد.

نماد حق تقدم چیست؟

در بازار بورس ایران هر شرکت دارای یک نماد بخصوص می‌باشد که حروف اختصاری آن بیانگر نام شرکت و گروه آن می‌باشد. نماد حق تقدم هر شرکت با افزودن حرف ح به انتهای نماد معاملاتی شرکت ساخته می‌شود. هر نمادی هم که به حرف «ح» منتهی باشد در واقع حق تقدم یکی از شرکت‌های حاضر در بورس است.

سرنوشت حق تقدم‌های استفاده نشده چیست؟

در صورتی که سهامداری از حق تقدم‌های خود استفاده نکند اصطلاحا به این حق تقدم ها، حق تقدم استفاده نشده گفته می‌شود. در این حالت، شرکت آن‌ها را از طریق آگهی و به روش حراج به فروش می‌رساند. سپس کارمزد‌های فروش از مبلغ مربوطه کسر شده و باقیمانده آن را به حساب سهامداران واریز می‌کند.

دامنه نوسان در حق تقدم‌ها چگونه است؟

دامنه نوسان برای خرید و فروش نماد حق تقدم شرکت‌ها ۲ برابر دامنه نوسان سهام عادی است؛ یعنی یک نماد حق تقدم در طول روز می‌تواند مثبت ۱۰ درصد و منفی ۱۰ در صد نسبت به قیمت پایانی روز گذشته نوسان داشته باشد. پس افرادی که آن را خرید و فروش می‌کنند باید با این علم که ریسک این کار بیشتر از خرید و فروش سهام عادی است، این کار را انجام بدهند.

چرا که در این حالت در طول روز در بیشترین حالت می‌تواند حدود ۲۰ درصد نوسان داشته باشد. در صورتی که این دامنه نوسان برای سهام عادی نزدیک به ۱۰ درصد است.

اخبار مرتبط
معامله گران در بورس تهران با انجام ۳۵۷ هزار معامله دادوستد کردند که ارزش آن به حدود ۳۹ هزار میلیارد ریال رسید و در نتیجه آن، حدود ۷ میلیارد و ۳۸۳ میلیون سهم معامله شد.
در این روز به ترتیب نماد‌های فارس، فملی، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و عامل افت بازار سرمایه شدند.
شاخص کل بازار سرمایه در ادامه روند کاهشی هفته اخیر، امروز(شنبه) هم ۰.۴۹ درصد منفی شد و شاخص هم وزن نیز ۰.۶ درصد افت کرد و در کانال ۷۳۳ هزار واحدی قرار گرفت.
اگر به دنبال کسب سودآوری بیشتری بوده و روی ماهیانه و قطعی بودن رقم آن در یک ماه، پافشاری ندارید، سودآوری در بازار بورس زمینه بیشتری دارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها