چهارشنبه, 12 اردیبهشت 1403 2024,May

قانون جدید چک، سبب اعتماد بین فعالان اقتصادی می‌شود

24 خرداد 1401
قانون جدید چک، سبب اعتماد بین فعالان اقتصادی می‌شود

به گزارش بانک اول عبدالحمید انصاری با اشاره به گلایه فعالین اقتصادی در خصوص عدم وحدت رویه در اجرای قانون جدید در بین بانک‌ها گفت: در سیستم قبلی چک، فردی یک چک به نام فرد دیگری یا حامل، صادر می‌کرد و این چک امکان گردش فراوان و متعدد در شبکه بانکی بین فعالان اقتصادی فراهم می‌کرد. حسن آن سیستم این بود که سبب روان و تسهیل بودن تجارت می‌شد زیرا افراد وقتی کار تجاری می‌کنند نباید برای دریافت و مبادله کالا معطل شوند.

وی درباره معایب نظام قبلی چک توضیح داد و اظهار کرد: عیب کار این است که چون چک به صورت متعدد پشت نویسی می‌شد، میزان اعتبار نفر نخست مخدوش می‌شد و حتی ممکن بود حساب آن فرد خالی باشد.

این کارشناس پولی و بانکی به سیستم جدید چک بر اساس قانون جدید اشاره و بیان کرد: در نظام جدید چک، صادر کننده، ذینفع و دریافت کننده چک کاملاً مشخص هستند و ذینفع می‌تواند بلافاصله راستی آزمایی کند که اعتبار صادر کننده چک چقدر است و آیا دارای سابقه چک برگشتی است یا خیر.

وی افزود: قانون جدید چک به واسطه امکان راستی آزمایی میزان اعتبار صادر کننده، یک حسن بزرگ دارد زیرا چک و میزان اعتبار صادر کننده همانند یک آیینه شفاف در مقابل دریافت کننده قرار دارد و از این منظر اعتماد بین فعالان تجاری و اقتصادی ایجاد می‌شود.

انصاری با تصریح بر اینکه مقدار زیادی از پچیدگی‌های بانکی و مالی مربوط به مناسبات فضای سایبری است، گفت: این فضا در عین حال که سبب تسهیل کار شده است، اشکالات و تخلفات را برای سوء استفاده کنندگان امکان پذیر می‌داند و این موضوع ارتباطی صرفاً به ایران ندارد و در همه کشورهای جهان این موضوع وجود دارد و مشاهده می‌شود.

اخبار مرتبط
در جلسه ۹ اردیبهشت که با حضور مدیران سازمان ثبت احوال، بانک مرکزی، کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک و اعضای کمیسیون برگزار شد، ابتدا مدیران سامانه املاک و اسکان گزارشی از آخرین وضعیت سامانه را ارائه کردند. مطابق این گزارش تابحال ٥٧٠ هزار واحد خانه خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شد که اخطارهای لازم به صاحبان آنها مبنی بر پرداخت مالیات ارسال شده است.
پژمان فر همچنین گفت: در بخش دوم جلسه مقرر شد اقدامات لازم برای الزام افراد به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان برای صدور دسته چک از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد. سازمان ثبت احوال نیز مکلف شد اقدامات اولیه برای ارائه خدمات چهارگانه خود یعنی تولد ،ازدواج، طلاق و وفات از طریق تعیین محل اقامت توسط سامانه املاک انجام دهد.
چک عادی به چکی گفته می‌شود که اشخاص، عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر کرده و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد. گیرنده وجه چک ممکـن است خود صادرکننده یا حامل چک بوده و یا این که چک در وجه شـخص معـین و یا بـه حواله کرد آن شخص صادر شده باشد، این چک‌ها به دو دسته چک‌های وصولی و برگشتی تقسیم می‌شود.
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها