جمعه, 28 اردیبهشت 1403 2024,May

صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت چیست؟

24 خرداد 1401
صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت چیست؟

به گزارش بانک اول در بورس تنها اوراق سهام خرید و فروش نمی شود بلکه می توان در بورس، واحدهای یک صندوق را نیز خریداری کرد. انواع صندوق ها در بازار سرمایه وجود دارند اما کم ریسک ترین نوع صندوق ها، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت می باشد. در ادامه به معرفی این نوع از صندوق ها و میزان بازدهی آن ها در شش ماهه اول سال جاری خواهیم پرداخت.

صندوق درآمد ثابت کجا سرمایه گذاری می‌کند؟

هدف اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت کسب بازدهی بدون ریسک و تقریباً ثابت است. بنابراین بخش عمده دارایی این صندوق‌ها، در سپرده‌های بانکی و اوراق درآمد ثابت بورسی و فرابورسی مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اسناد خزانه اسلامی و… سرمایه‌گذاری می‌شود. بخش کوچکی از دارایی این صندوق‌ها نیز در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. به همین دلیل نوسانات بورس، تأثیری روی این صندوق‌ها ندارند.

بازدهی صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری درآمد ثابت با توجه به اینکه بخشی از سرمایه آن‌ها در اوراق درآمد ثابت بورسی سرمایه‌گذاری شده، معمولاً بالاتر از سود سپرده‌های بانکی است. سود صندوق درآمد ثابت، روزشمار است. این در حالی است که حتی در سپرده‌های کوتاه مدت بانک، سود به‌صورت ماه‌شمار محاسبه می‌شود.

در سپرده ماه‌شمار، هر ماه به کمترین مانده موجود در حساب، سود تعلق می‌گیرد. اما در روش سود روزشمار، سرمایه‌گذار به ازای هر روز می‌تواند سود دریافت کند؛ بنابراین اگر ۱۰۰ میلیون را در سومین روز ماه به‌حساب بانکی دارای سود ماه‌شمار واریز کنیم، به دلیل اینکه تا پیش از این کمترین موجودی حساب صفر ریال بوده، هیچ سودی به سپرده تعلق نمی‌گیرد. اما اگر همین مبلغ در صندوق درآمد ثابت با سود روزشمار سرمایه‌گذاری شود، به ازای هر روز نگهداری پول در صندوق، به آن سود تعلق می‌گیرد.

اخبار مرتبط
فرزاد وجیهی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خرید طلا برای حفظ سرمایه گزینه مناسبی است، گفت: خرید طلا تنها برای افرادی که به دنبال حفظ سرمایه هستند مناسب است. اما اگر کسی به دنبال کسب سود مازاد از تورم است باید در بازار بورس و صندوق‌های اعتباری سرمایه گذاری کنند
معامله‌گران در بورس تهران با انجام 336 هزار معامله دادوستد کردند که ارزش آن به حدود 45 هزار میلیارد ریال رسید و در نتیجه آن، حدود 6 میلیارد و 427 میلیون سهم معامله شد.
معامله گران در بورس تهران با انجام ۳۵۷ هزار معامله دادوستد کردند که ارزش آن به حدود ۳۹ هزار میلیارد ریال رسید و در نتیجه آن، حدود ۷ میلیارد و ۳۸۳ میلیون سهم معامله شد.
در این روز به ترتیب نماد‌های فارس، فملی، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و عامل افت بازار سرمایه شدند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها