شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

ارز دیجیتال چیست ؟

24 خرداد 1401
ارز دیجیتال چیست ؟

به گزارش بانک اول ارزهای دیجیتال ارزهایی هستند که فقط با رایانه یا تلفن همراه قابل دسترسی هستند زیرا فقط به شکل الکترونیکی وجود دارند.
ارزهای دیجیتال معمولی نیازی به واسطه ندارند و اغلب ارزان ترین روش برای معامله ارزها هستند.
همه ارزهای رمزنگاری شده ارزهای دیجیتالی هستند ، اما همه ارزهای دیجیتال ارزهای رمزنگاری شده نیستند.
برخی از مزایای ارزهای دیجیتال این است که آنها انتقال بدون درز ارزش را ممکن می سازند و می توانند هزینه های معاملات را ارزان تر کنند.
برخی از معایب ارزهای دیجیتال این است که می توانند در تجارت فرار کنند و مستعد هک شدن باشند.

درک ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال ویژگی های فیزیکی ندارند و فقط به صورت دیجیتالی در دسترس هستند. معاملات مربوط به ارزهای دیجیتال با استفاده از رایانه یا کیف پول الکترونیکی متصل به اینترنت یا شبکه های تعیین شده انجام می شود. در مقابل ، ارزهای فیزیکی ، مانند اسکناس ها و سکه های ضرب شده ، ملموس هستند ، به این معنی که دارای ویژگی ها و ویژگی های فیزیکی مشخصی هستند. معاملات مربوط به چنین ارزهایی تنها زمانی امکان پذیر است که دارندگان آنها این ارزها را در اختیار داشته باشند.

ارزهای دیجیتال دارای کاربردی مشابه ارزهای فیزیکی هستند. از آنها می توان برای خرید کالا و پرداخت هزینه خدمات استفاده کرد. آنها همچنین می توانند استفاده محدودی در میان برخی از جوامع آنلاین مانند سایت های بازی ، پورتال های قمار یا شبکه های اجتماعی پیدا کنند.

ارزهای دیجیتال همچنین تراکنش های فوری را امکان پذیر می کند که می توانند به طور یکپارچه در خارج از مرزها اجرا شوند. به عنوان مثال ، ممکن است شخصی که در ایالات متحده واقع شده است به یکی از طرفین مقیم سنگاپور به ارز دیجیتال پرداخت کند ، مشروط بر اینکه هر دو به یک شبکه متصل باشند.
ویژگی های ارزهای دیجیتال

همانطور که قبلاً ذکر شد ، ارزهای دیجیتال فقط به شکل دیجیتال وجود دارند. آنها معادل فیزیکی ندارند.
ارزهای دیجیتال می توانند متمرکز یا غیر متمرکز باشند. ارز فیات ، که به شکل فیزیکی وجود دارد ، یک سیستم متمرکز تولید و توزیع توسط بانک مرکزی و سازمان های دولتی است. ارزهای رمزنگاری شده برجسته مانند بیت کوین و اتریوم نمونه هایی از سیستم های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال هستند.
ارزهای دیجیتال می توانند ارزش را منتقل کنند. استفاده از ارزهای دیجیتالی مستلزم تغییر ذهنی در چارچوب موجود برای ارزها است ، جایی که با معاملات خرید و فروش کالا و خدمات مرتبط است. با این حال ، ارزهای دیجیتال این مفهوم را گسترش می دهند. به عنوان مثال ، یک توکن شبکه بازی می تواند عمر بازیکن را افزایش دهد یا ابرقدرت های بیشتری به آنها ارائه دهد. این یک معامله خرید یا فروش نیست ، بلکه نشان دهنده انتقال ارزش است.

انواع ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چیست: یک اصطلاح جامع است که می تواند برای توصیف انواع مختلف ارزهای موجود در حوزه الکترونیکی استفاده شود. به طور کلی ، سه نوع مختلف ارز وجود دارد:

ارزهای رمزنگاری شده

ارزهای رمزنگاری شده ارزهای دیجیتالی هستند که از رمزنگاری برای ایمن سازی و تأیید تراکنش ها در شبکه استفاده می کنند. رمزنگاری نیز برای مدیریت و کنترل ایجاد چنین ارزهایی استفاده می شود. بیت کوین و اتریوم نمونه هایی از ارزهای رمزنگاری شده هستند. بسته به حوزه قضایی ، ارزهای رمزنگاری شده ممکن است تنظیم شوند یا نشوند.  ارزهای رمزنگاری شده به عنوان ارزهای مجازی در نظر گرفته می شوند ، زیرا مقرراتی ندارند و فقط به شکل دیجیتالی وجود دارند.

ارزهای مجازی
ارزهای مجازی ، ارزهای دیجیتالی نامنظمی هستند که توسط توسعه دهندگان یا یک موسسه متشکل از ذینفعان مختلف درگیر در این فرآیند کنترل می شوند. ارزهای مجازی نیز می توانند به صورت الگوریتمی توسط یک پروتکل شبکه تعریف شده کنترل شوند. یک مثال از ارزهای مجازی یک توکن شبکه بازی است که مقررات اقتصادی آن توسط توسعه دهندگان تعریف و کنترل می شود.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی
ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs) ارزهای دیجیتال تنظیم شده ای هستند که توسط بانک مرکزی یک کشور صادر می شوند. CBDC می تواند مکمل یا جایگزین ارز سنتی فیات باشد. برخلاف ارز فیات ، که به دو شکل فیزیکی و دیجیتالی وجود دارد ، CBDC صرفاً به شکل دیجیتال وجود دارد. انگلستان ، سوئد و اروگوئه از جمله کشورهایی هستند که قصد دارند نسخه دیجیتالی ارزهای فیات بومی خود را راه اندازی کنند. 
مزایای ارزهای دیجیتال

آن ها زمان انتقال و معامله سریع دارند.

از آنجا که ارزهای دیجیتال عموماً در یک شبکه یکسان وجود دارند و بدون واسطه نقل و انتقالات را انجام می دهند ، مدت زمان مورد نیاز برای انتقال ارزهای دیجیتال بسیار سریع است. از آنجا که پرداخت ها با ارزهای دیجیتال مستقیماً بین طرفین معامله بدون نیاز به هیچ واسطه ای انجام می شود، معاملات معمولاً آنی و کم هزینه هستند. این روش در مقایسه با روش های پرداخت سنتی که شامل بانکها یا اتاقهای تسویه حساب می شود، بهتر است. معاملات الکترونیکی مبتنی بر ارزهای دیجیتال نیز ثبت و شفافیت لازم را در معاملات به ارمغان می آورد.

آن ها نیازی به تولید فیزیکی ندارند و نمی توانند کثیف شوند.

بسیاری از الزامات برای ارزهای فیزیکی ، مانند ایجاد امکانات تولید فیزیکی ، برای ارز دیجیتال وجود ندارد. چنین ارزهایی همچنین از نقص های فیزیکی یا آلودگی هایی که در ارز فیزیکی وجود دارد ، مصون هستند.

آن ها می توانند اجرای سیاست های پولی و مالی را تسهیل کنند.

تحت رژیم ارزی فعلی ، فدرال رزرو از طریق یک سری واسطه ها - بانک ها و م institutionsسسات مالی - به گردش پول در اقتصاد می پردازد. CBDC    می تواند به دور زدن این مکانیسم کمک کند و یک سازمان دولتی را قادر سازد تا پرداخت های مستقیم را به شهروندان پرداخت کند. آنها همچنین با حذف نیاز به ساخت فیزیکی و حمل اسکناس از مکانی به مکان دیگر ، روش های تولید و توزیع را ساده می کنند.

آن ها می توانند هزینه معاملات را ارزان تر کنند.

ارز دیجیتالی تعاملات مستقیم درون یک شبکه را فعال می کنند. به عنوان مثال ، یک مشتری می تواند به طور مستقیم به یک مغازه دار پرداخت کند مگر اینکه در یک شبکه قرار داشته باشد. حتی هزینه های مربوط به معاملات ارزهای دیجیتال بین شبکه های مختلف در مقایسه با ارزهای فیزیکی یا فیات نسبتاً ارزان تر است. با قطع واسطه هایی که از پردازش معامله به دنبال رانت اقتصادی هستند ، ارزهای دیجیتال می توانند هزینه کلی یک معامله را ارزان تر کنند.


معایب ارزهای دیجیتال

 آنها تمام مشکلات ذخیره سازی و زیرساخت ها را حل نمی کنند

در حالی که به کیف پول فیزیکی نیاز ندارند ، ارزهای دیجیتالی مجموعه ای از الزامات خود را برای ذخیره و پردازش دارند. به عنوان مثال ، اتصال به اینترنت و تلفن های هوشمند و خدمات مربوط به تهیه آنها ضروری است. کیف پول آنلاین با امنیت قوی نیز برای ذخیره ارزهای دیجیتال ضروری است.

آنها مستعد هک شدن هستند

منشأ دیجیتالی آنها ارزهای دیجیتالی را مستعد هک شدن می کند. هکرها می توانند ارزهای دیجیتالی را از کیف پول های آنلاین به سرقت ببرند یا پروتکل ارزهای دیجیتالی را تغییر داده و آنها را غیر قابل استفاده کنند. همانطور که موارد متعدد هک در ارزهای رمزنگاری شده ثابت شده است ، امنیت سیستم ها و ارزهای دیجیتال در حال پیشرفت است.

آنها می توانند از نظر ارزش ناپایدار باشند

ارزهای دیجیتالی مورد استفاده برای معاملات می توانند نوسانات شدید قیمت داشته باشند. به عنوان مثال ، ماهیت غیر متمرکز ارزهای رمزنگاری شده منجر به فراوانی ارزهای دیجیتال با سرمایه اندک شده که قیمت آنها بر اساس هوس سرمایه گذاران مستعد تغییرات ناگهانی است. سایر ارزهای دیجیتالی در همان روزهای اولیه مسیر مشابهی را دنبال کرده اند. به عنوان مثال ، دلارهای لیندن که در بازی آنلاین Second Life استفاده می شد ، در اوایل راه خود روند قیمت بی ثباتی داشت.

ارزهای دیجیتال چه تاثیری بر شما خواهند داشت؟

اگر ایالات متحده از ارز دیجیتالی استفاده کند ، به عنوان جایگزینی برای پول نقد عمل می کند ، اما از آنجا که الکترونیکی است ، از مزایای انتقال سریع پول نیز برخوردار است. Cunha ایده های چندی در مورد این دارد که برای مصرف کنندگان چگونه به نظر می رسد. فرض ما این است که مانند پول نقد رایگان یا تقریباً رایگان خواهد بود. سایر بازیگران بخش خصوصی ممکن است علاوه بر آن نوآوری ایجاد کنند و احتمالاً هزینه اضافه کنند ، اما این باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. "

اگرچه ارز دیجیتال الکترونیکی است ، اما همچنان باید به اندازه پول نقد در دسترس باشد. "هر کسی باید قادر استفاده از آن، نه فقط کسانی که با آخرین گوشی های هوشمند می شود،" کونا گفت، نشان می دهد کارت های مبتنی بر تراشه، سیستم های بوص و وب حساب به عنوان راه های جایگزین برای دسترسی به CBDC. او همچنین معتقد است که راهی برای رسیدگی به تراکنش های آفلاین باید توسعه داده شود ، بنابراین دو نفر می توانند CBDC را مبادله کنند ، حتی اگر در سلول یا شبکه wifi نباشند.

Cunha اذعان می کند که کارهای زیادی برای انجام دادن و سرمایه گذاری در صنعت مورد نیاز است ، اما این سرمایه گذاری بسیار ارزشمند است. وی گفت: "در حالی که هنوز تصمیمی برای گذر از این تحقیقات گرفته نشده است ، من واقعاً معتقدم CBDC باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و پتانسیل بالایی دارد." "فقط به اینترنت و میزان پیشرفت آن از روزهای اولیه فکر کنید. با CBDC ، امکانات بی پایان است. "

اخبار مرتبط
با همه این‌ها لازم است که بدانیم بهترین صرافی ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد تا بتوانیم به عنوان یک کاربر با دیدگاه باز انتخاب داشته باشیم. لذا ما در ادامه این مطلب شما را با معیارهای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال آشنا می‌کنیم.
با گذشت زمان، این ثبات ناشی از تقاضای جهانی منجر به کاهش تورم، افت نرخ بهره برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان آمریکایی شده و به ایالات متحده اجازه داده تا کسری‌های مالی و تجاری خود را بدون تحمل پیامدهای منفی جبران کند. البته ایالات متحده با استفاده از ابزار دلار می‌تواند با جمع‌آوری داده‌های تجارت جهانی و دسترسی به حساب‌های دلاری و سیستم مالی اهرم فشاری را در اختیار داشته باشد.
قیمت هر دلار آمریکا که ظرف روزهای گذشته شیب صعودی به‌خود گرفته بود، پس از پاسخ نظامی ایران و نمایش قدرت منطقه‌ای ایران عقب‌نشینی کرد و با نزول مواجه شد.افرادی که شنبه شب تحت تاثیر جو روانی ایجاد شده تتر خریدند با نزول های سنگین مواجه شدند
پس از واکنش شب گذشته ایران به حمله موشکی چندی قبل رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و شهادت مستشاران ایرانی، ارزش بیت‌کوین و سایر رمزارزها امروز سقوط کرد. قیمت بیت‌کوین، به میزان هفت درصد در کمتر از یک ساعت، کاهش یافت و قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز با اقدام جمهوری اسلامی ایران در سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به آنچه در دمشق رخ داد، به شدت سقوط کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها