جمعه, 14 اردیبهشت 1403 2024,May

مسدودی موجودی حساب‌های صادرکننده به میزان کسری چک

24 خرداد 1401
مسدودی موجودی حساب‌های صادرکننده به میزان کسری چک

به گزارش بانک اول علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در رابطه با آخرین برنامه ها و مذاکرات کمیسیون اصل۹۰ مجلس اظهار کرد:جلسه ای ناظر بر حضور رئیس بانک مرکزی در کمیسیون بود. با توجه به اینکه قانون جدید چک در سال گذشته با پیگیری کمیسیون اصل۹۰ در سال ۱۴۰۰ اجرایی شد، اما برخی مشکلات در حوزه اجرا مردم را دچار مشکل کرده بود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی متعهد شد موارد مطرح شده در جلسه تا پایان دی ماه اجرایی و عملیاتی کند و موضوع دیگر ارسال پیامکِ تایید ثبت اطلاعات برگه چک به گیرنده آن بود.

یکی از مشکلات اساسی این بود که گیرنده نمی دانست آیا صادر کننده اطلاعات را در سامانه ثبت کرده است یا خیر و مقرر شد پیامکی برای پیشگیری از عدم ثبت اطلاعات چک ارسال شود و بانک مرکزی تا پایان سال این مورد را در دستور کار قرار خواهد داد.

خضریان اضافه کرد: بانک هایی که در این زمینه همکاری نکنند توسط کمیسیون اصل ۹۰ مواخذه خواهند شد و یا از سوی بانک مرکزی چنین مواردی به ما گزارش می شود.

این نماینده مجلس در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، اطلاع رسانی برای عموم مردم و نیز کارکنان شبکه بانکی در حوزه چک را الزامی دانست و تاکید کرد: کمیسیون این موضوع را به صداوسیما ابلاع خواهد کرد و حتی در پشت برگه های چک نیز می توان آموزش عمومی را صورت داد.

از این پس مسدود نمودن موجودی حساب های صادرکننده به میزان کسری چک از سوی بانک مرکزی اجرایی خواهد شد و بانک مرکزی تعهد داده است تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ این تکلیف قانونی را عملیاتی کند.

اخبار مرتبط
اکنون ۱۲ بانک مجهز به سیستم صدور چک الکترونیکی هستند و به تدریج همه بانک‌ها به این سیستم مجهز می‌شوند
یک از روش‌های ثبت چک صیادی استفاده از همراه بانک است. شما از طریق اپلیکیشن بانک‌های مختلف می‌توانید به ثبت چک در سامانه صیاد بپردازید.
در جلسه ۹ اردیبهشت که با حضور مدیران سازمان ثبت احوال، بانک مرکزی، کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک و اعضای کمیسیون برگزار شد، ابتدا مدیران سامانه املاک و اسکان گزارشی از آخرین وضعیت سامانه را ارائه کردند. مطابق این گزارش تابحال ٥٧٠ هزار واحد خانه خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شد که اخطارهای لازم به صاحبان آنها مبنی بر پرداخت مالیات ارسال شده است.
پژمان فر همچنین گفت: در بخش دوم جلسه مقرر شد اقدامات لازم برای الزام افراد به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان برای صدور دسته چک از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد. سازمان ثبت احوال نیز مکلف شد اقدامات اولیه برای ارائه خدمات چهارگانه خود یعنی تولد ،ازدواج، طلاق و وفات از طریق تعیین محل اقامت توسط سامانه املاک انجام دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها