پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1403 2024,May

سقف برداشت روزانه از هر کارت بانکی چقدر است ؟

24 خرداد 1401
سقف برداشت روزانه از هر کارت بانکی چقدر است ؟

به گزارش بانک اول سقف خرید روزانه از هر کارت برای همه افرادی که قصد خریدی با مبلغ بالا را دارند، یا می‌خواهند پولی را در سیستم بانکی کارت به کارت کنند، یک سوال و ابهام بزرگ است. با این‌که بخشنامه بانک مرکزی مدت‌هاست همانی است که بوده و سقف خرید روزانه از هر کارت و سقف برداشت پول از عابربانک تغییری نکرده، اما بانک مرکزی از آبان ماه سال 1399 طی بخشنامه‌ای به بانک‌های ایرانی اعلام کرد این مبالغ به خاطر کرونا و سهولت انجام غیرفیزیکی کارهای بانکی تغییر پیدا کرده‌اند و این تغییرات کماکان در سال 1400 هم ادامه خواهند داشت.  سقف خرید روزانه از هر کارت و سقف برداشت از عابرکارت در سال 1400

 

سقف مجاز خرید روزانه از هر کارت

مطابق بخشنامه بانک مرکزی سقف خرید روزانه از هر کارت بانکی، 50 میلیون تومان است. یعنی با هر کدام از کارت‌های بانکی‌تان در طول یک شبانه‌روز می‌توانید تا این سقف خرید انجام دهید. تا مدتی قبل اگر شما چند کارت بانکی در اختیار داشتید، به ازای هر کدام از کارت‌های بانکی امکان خرید تا 50 میلیون تومان را با هر کارت داشتید، اما اخیرا بانک مرکزی با گذاشتن تبصره‌ای محدودیتی برای خرید روزانه از هر کارت تعیین کرده و هر فرد با هر تعداد کارت بانکی و براساس شماره ملی‌اش تنها قادر به خرید 100 میلیون تومان در طول شبانه روز است.

البته این مبالغ برای افراد بالای 18 سال است. برای افراد کمتر از 18 یا 12سال، یا افراد اصطلاحا غیررشید (کسانی که توانایی انجام فعالیت‌های اقتصادی را به دلیل عدم ذکاوت و درک معاش ندارند) محدودیت خرید روزانه وجود دارد. در جدول پایین می‌توانید سقف مجاز خرید روزانه برای گروه‌های خاص سنی را ببینید:

مشخصات صاحب حساب سقف خرید روزانه هرکارت سقف خرید روزانه همه کارت‌ها سقف خرید ماهانه همه کارت‌ها سقف برداشت روزانه با سایر ابزارهای پرداخت سقف برداشت ماهانه با سایر ابزارهای پرداخت
7 تا 12سال 10میلیون تومان 30 میلیون تومان 50 میلیون تومان        –        –
12 تا 18سال 15میلیون تومان  50 میلیون تومان  100 میلیون تومان  15 میلیون تومان 50 میلیون تومان
افراد غیررشید 15میلیون تومان  50 میلیون تومان 100 میلیون تومان       –       –

 

سقف مجاز برداشت از هر کارت

شیوع ویروس کرونا هر چقدر هم به کسب‌وکارها و اقتصاد آسیب زد، باعث شد بانک مرکزی تغییرات محدودی در سقف برداشت از کارت‌های بانکی ایجاد کند. برای همین، این فهرست آخرین تغییراتی است که تا به امروز به آن دست پیدا کرده‌ایم

تا پیش از دوران کرونا سقف انتقال وجه در شبکه شتاب 3 میلیون تومان بود، اما در حال حاضر سقف برداشت از عابربانک در سال 1400 به صورت کارت به کارت تا 10 میلیون تومان امکان‌پذیر است.

این سقف برای انتقال پول از طریق دستگاه‌های خودپرداز است و جابه‌جایی پول از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت (آپ، تاپ، هفت‌هشتاد، 724 و…) حداکثر 3 میلیون تومان است.

برداشت نقدی از عابر بانک‌ها که سال‌هاست تغییری نکرده و همان 200 هزار تومان در طول یک شبانه‌روز باقی مانده است. البته در روزهای خاصی از سال مانند (تعطیلات عید نوروز یا اربعین) برداشت نقدی تا 500 هزار تومان هم ممکن می‌شود، اما در شریط عادی نمی‌توان بیش از 200 هزار تومان از دستگاه‌های خودپرداز دریافت کرد.

نکته: اگر هم نیاز به پول نقد بیشتری دارید، تنها راه رفتن داخل یکی از شعبه‌های بانکی است که در آن حساب دارید؛ با مراجعه حضوری به داخل شعبه بانک، تا 5 میلیون تومان پول نقد می‌توان برداشت کرد.

دلیل بانک مرکزی برای محدودیت سقف برداشت چیست؟

از سال 1387 که بانک مرکزی مجوز برداشت نقدی 200 هزار تومان از دستگاه‌های خودپرداز را صادر کرد، مبلغ برداشت نقدی هنوز تغییری نکرده است. اما چرا بعد از گذشت 13 سال، بانک مرکزی هنوز مقدار برداشت نقدی از دستگاه‌های عابر بانک را افزایش نداده است؟

اولین مشکل کمبود پول نقد در کشور است. دومین دلیل استهلاک بالای اسکناس‌هایی است که با این‌که در چرخه مالی بین مردم جابه‌جا می‌شوند، اما به دلیل فرسوده بودن امکان قرار گرفتن در دستگاه‌های خودپرداز را ندارند یا باعث خرابی دستگاه خواهند شد. دلیل سوم هم اینکه اسکناس‌ها و پول نقد در ایران 1.5 برابر استانداردهای جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بانک مرکزی با این تصمیم سعی می‌کند مردم را به استفاده از پرداخت الکترونیکی ترغیب کند.

هرچند استفاده کمتر از پول نقد به جای پرداخت‌های الکترونیکی، علاوه بر سیستم بانکی، برای مردم و جامعه هم مفیدتر است و ضریب ایمنی بالاتری دارد، اما همه دلایل بانک مرکزی برای افزایش ندادن سقف برداشت نقدی هم آن را توجیه نمی‌کند. مجموع کالاهایی که می‌شد با 200 هزار تومان در سال 1387 خریداری کرد، به هیچ وجه با سال 1400 قابل مقایسه نیست و به هر حال نیاز امروز مشتریان بانکی، بیشتر شدن سقف برداشت پول از عابربانک است. نیازی که البته بارها و بارها بانک‌های مختلف هم آن را به بانک مرکزی اعلام کرده‌اند، اما تا امروز با واکنش و تصمیمی از سوی بانک مرکزی مواجه نبوده است.

اخبار مرتبط
اگر شورای نگهبان با مصوبه مجلس موافقت کند، روزهای غیرکاری هفته در کل کشور مثل شرایط فعلی تهران به دور روز افزایش پیدا می‌کند؛ خانوارها وقت بیشتری برای دورهم بودن دارند، آرزومندان خواب در صبح روز جمعه به مراد دلشان می‌رسند و از این به بعد احتمالاً آرزوی خواب در صبح روز یکشنبه را خواهند داشت! فعالان اقتصادی نیز با افزایش مطابقت تعطیلات هفتگی کشور با جهان می‌توانند بیشتر و بهتر به تجارت و امور اقتصادی بپردازند.
در سال‌جاری دریافت لاستیک دولتی با کمی تغییرات همراه بوده و برای دریافت این محصول باید مدارکی مانند برگ سبزخودرو، کارت ماشین و کارت ملی صاحب خودرو را داشته باشیم و به نشانی اینترنتی kala.ntsw.ir مراجعه کنیم.
به نظر می‌رسد که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در اقتصاد بی‌تاثیر نبود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: البته در ایام کرونا ثابت شد که خیلی از شاخ و برگ‌های دولت زیادی است و می‌توان خیلی از کارها را به راحتی پیش برد. رشیدی‌کوچی در خصوص اینکه چه کسانی مخالف تعطیلی شنبه‌ها بودند، گفت: آن طیفی که خیلی تلاش می‌کردند تا شنبه تعطیل نشود، برخی از دوستان جبهه پایداری بودند و همچنین عزیزانی که نگاهشان به دولت خیلی نزدیک است. به نظر می‌رسید که نگاه دولت تعطیلی پنج‌شنبه بود.
در لایحه جدید دولت، تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار به این شکل اصلاح شده که در کلیه مشاغل – چه مستمر و چه غیرمستمر- حداکثر مدت قرارداد موقت ۵ سال است و بعد از ۵ سال اگر کارگر همچنان در آن شغل که فرقی نمی‌کند مستمر باشد یا غیرمستمر، اشتغال داشته باشد، قرارداد او به قرارداد کار دائم تبدیل می‌شود. طبیعی‌ست که بازهم اگر کارگاه تعطیل شود یا کار خاتمه یابد، قرارداد قابل خاتمه یافتن است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها