دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

کدام بازنشستگان نمی‌توانند بدون ضامن وام بگیرند؟

24 خرداد 1401
کدام بازنشستگان نمی‌توانند بدون ضامن وام بگیرند؟

به گزارش بانک اول قراربود بازنشستگان تنها با ارائه فیش حقوقی و نامه کسر از حقوق بتوانند وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن دریافت کنند. اما برخی از بانک‌ها از بازنشسته‌ها فیش حقوقی بالای ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌خواهند.

همزمان با اعلام خبر پرداخت وام بدون ضامن، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد طبق بخشنامه وزارت اقتصاد بازنشستگان برای دریافت وام بدون ضامن، نیاز به اعتبارسنجی و مدارک خاصی ندارند.

او گفته بود بازنشستگانی که متقاضی دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی هستند باید به بانکی که حقوق ماهانه خود را از آن دریافت می‌کنند مراجعه کنند و تنها نیاز به فیش حقوقی و نامه کسر از حقوق دارند. اما برای دریافتوام ۱۰۰ میلیون تومانی، علاوه بر ارائه نامه کسر از حقوق، باید چک یا سفته هم به بانک بدهند.

اما حالا برخی از بازنشستگان می‌گویند بانک‌ها تنها فیش‌های حقوقی را از بازنشستگان قبول می‌کنند که حداقل حقوق آنها ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد. اما حقوق بسیاری از بازنشستگان، به خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی به این عدد نمی‌رسد.

حقوق بازنشستگی بسیاری از بازنشستگان تامین اجتماعی معادل پایه حقوق وزارت کار است و نصف عددی است که بانک‌ها درخواست می‌کنند. بر این اساس می‌توان گفت بازنشستگان بسیار زیادی از دایره شمول وام بدون ضامن خارج می‌شوند.

به عبارتی اگر تمام بانک‌ها چنین شروطی برای پرداخت وام بدون ضامن وضع کرده باشند باید گفت بازنشستگانی که حقوق زیر ۶ میلیون تومان می‌گیرند نمی‌توانند وام بدون ضامن دریافت کنند.

شرایط دریافت وام بدون ضامن

از ابتدا قرار بود وام بدون ضامن به کارمندان رسمی دولت، بازنشستگان و مستمری‌بگیران و کارمندان شرکت‌های بزرگ خصوصی که حقوق خود را از بانک‌های دولتی دریافت می‌کنند پرداخت شود.

از طرفی افراد باید برای دریافت این وام نامه کسر از حقوق ارائه می‌دادند و اعتبارسنجی می‌شدند. افرادی که رتبه اعتباری آنها A بود و معوقاتی در نظام بانکی نداشتند مشمول وام می‌شدند. البته همان زمان اعلام شد که خالص حقوق فرد باید به نحوی باشد که توان پرداخت اقساط وام را داشته باشد.

البته مشکلات دریافت وام بدون ضامن بیش از این است. به نظر می‌رسد برخی از بانک‌ها تنها شرط ضامن را از پرداخت وام حذف کرده‌اند اما شروط دیگر به قوت خود باقی است. بسیاری از مراجعان می‌گویند بانک‌ها برای پرداخت وام بدون ضامن از آنها سپرده چند میلیون تومانی می‌خواهند. از ۵ تا ۵۰ میلیون تومان.

اما کارشناسان می‌گویند بانک‌ها توان پرداخت چنین تسهیلاتی را ندارند و برای همین سعی می‌کنند علیرغم دستور رئیس جمهور، زیر بار پرداخت این وام نروند.

وام ۱۰۰ میلیونی بانک صادرات

چند روز قبل هم مدیر بانک صادرات اعلام کرد کارمندان و بازنشستگانی که حقوق ماهانه خود را از بانک صادرات دریافت می‌کنند، می‌توانند با مراجعه به بانک صادرات وام ۱۰۰ میلیون تومانی بگیرند.

شرایط دریافت وام ۱۰۰ میلیونی بانک صادرات چیست؟ اولین شرط این است که فرد حقوق خود را از این بانک دریافت کند. چه افرادی که شاغل باشند چه بازنشسته. بازنشستگانی که گواهی کسر از حقوق داشته باشند، تنها با همان نامه می‌توانند وام بدون ضامن بگیرند.

اما افرادی که گواهی کسر از حقوق ندارند،‌ باید اعتبارسنجی شوند و اگر رتبه اعتباری آنها A باشد، می‌توانند وام بدون ضامن بگیرند.

اخبار مرتبط
از بهمن ماه سال گذشته که تسهیلات ودیعه مسکن در تهران به ۲۰۰ میلیون تومان رسید بسیاری از مستاجران در پشت صف‌های بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن قرار گرفته اند در صورتی که همین افزایش ۵۰ میلیون تومانی تسهیلات در طی چند ماه گذشته آثار و تبعات خود را روی بازار اجاره گذاشته است.
بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری، دو مسیر متفاوت برای دریافت وام دارند.
برای ثبت نام وام فرزند آوری ۱۴۰۳، افراد باید شرایط لازم را برای اخذ این وام قرض‌الحسنه داشته باشند. برخی از این شرایط عبارتند از:
افرادی که مایل به دریافت وام 100 میلیون تومانی خرید کالای بانک آینده هستند باید در یکی از شعب این مجموعه سپرده بلندمدت داشته باشند. این وام دارای سود 23 درصدی است و افراد بعد از دریافت آن حداکثر طی مدت زمان 36 ماه امکان بازپرداخت را دارند. لازم به ذکر است که طرح طراوت بانک آینده تنها مختص مشتریان این مجموعه نبوده و افرادی که دارای حساب قبلی نیستند نیز می‌توانند در حال حاضر با افتتاح سپرده این وام را دریافت کنند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
بهنام پاژنگ
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام. بازنشسته هستم رفتم بانک رفاه درخواست وام دادم گفتند باید سپرده بگذارید گفتم اینجا حقوق میگیرم گفتند باید اول سپرده گذاری کنیدوبعد از ۶ ماه به شما وام تعلق میگیرد....اینکار که تغییری نکرده....

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها