چهارشنبه, 2 خرداد 1403 2024,May

همه چیز درباره مالیات تراکنش های بانکی/کدام تراکنش‌ ها مشمول مالیات نمی‌شوند؟

24 خرداد 1401
همه چیز درباره مالیات تراکنش های بانکی/کدام تراکنش‌ ها مشمول مالیات نمی‌شوند؟

به گزارش بانک اول طبق آماری که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده، امسال نسبت به سال گذشته افرادی که قصد فرار مالیاتی داشته‌اند، 62 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌اند. پس وزارت اقتصاد و دارایی برای گرفتن مالیات چاره‌ای ندارد جز بررسی اطلاعات مالی بنگاه‌های اقتصادی و افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند. یکی از این راه‌ها هم بررسی تراکنش‌های بانکی مشمول مالیات است.

این گزاره که از تمام گردش‌های بانکی بالا مالیات گرفته می‌شود، نادرست است. فراموش نکنید اگر گردش حساب بانکی شما بالای 5 میلیارد تومان است، اما بابت خرید و فروش ملک، جابه‌جایی حساب پس انداز و هر کار دیگری غیر از فعالیت اقتصادی باشد، مالیاتی از شما گرفته نمی‌شود. اما اگر سازمان امور مالیاتی بین گزارش مالیاتی شما و گردش حساب بانکی‌تان– جابه‌جایی وجه برای تجارت و هر فعالیت اقتصادی مشمول مالیات – تناقضی بیابد، آن وقت گردش حساب بانکی شما مدرکی مستدل برای گرفتن مالیات از ما خواهد بود.

طبقه‌بندی تراکنش‌های بانکی

از زمانی که سازمان امور مالیاتی قانون مالیات تراکنش‌های بانکی را وضع کرد، زمان زیادی نمی‌گذرد. سال 1399 قانونی مصوب شد تا گردش بانکی افراد توسط سازمان امور مالیاتی کنترل شود تا اگر تراکنش بانکی مشمول مالیات بود، آن را پرداخت کند. برای همین هم تراکنش‌های بانکی در ۴ دسته مختلف قرار می‌گیرند:

تراکنش‌های بانکی که جنبه درآمدی ندارند.

تراکنش‌های بانکی که هرچند ماهیت درآمدی دارند، اما میزان آنها یا مشمول مالیات نمی‌شود، یا فعالیت اقتصادی معاف از مالیات است.

تراکنش‌های مالیاتی که ماهیت درآمدی دارند و مقدار آنها هم مشمول مالیات می‌شود، اما قبلا در اظهارنامه مالیاتی توسط اشخاص گزارش شده‌اند.

تراکنش‌های مالیاتی که در هیچ‌کدام از سه دسته بالا قرار نمی‌گیرند.

مالیات تراکنش‌های بانکی تنها به دسته چهارم تعلق می‌گیرد. گروهی که یا اظهارنامه مالیاتی را به درستی پر نکرده‌اند، یا سعی در پنهان نگه داشتن فعالیت اقتصادی داشته‌اند.

کدام تراکنش‌های بانکی مشمول مالیات نمی‌شوند

با وجود توضیحاتی که بالاتر گفتیم، هنوز هم ممکن است ندانید کدام تراکنش بانکی مشمول گرفتن مالیات می‌شود. یا کدام یک معاف از مالیات به حساب می‌آیند. پس برای دانستن این‌که کدام تراکنش‌های بانکی معاف از مالیات هستند، همه تراکنش‌های بانکی معاف از مالیات را برایتان فهرست کرده‌ایم:

واریز و برداشت‌های در ارتباط با حق شارژ

مبالغی که بابت گرفتن وام و تسهیلات به حساب بانکی واریز می‌شوند

گردش حساب‌های بین‌بانکی و حساب به حساب یک نفر

تراکنش‌های بانکی اعضای هیات مدیره و سهامداران

دریافتی و پرداختی به حساب بستگان و اقوام

گردش مالی بین حساب شرکا

واریزی‌های مرتبط با تنخواه به حساب افراد توسط کارفرما (نکته: نیاز به تایید کارفرما دارد)

تراکنش‌های بانکی برای دریافت یا پرداخت بدهی و قرض

گردش مالی درآمد مرتبط با کشاورزی

تراکنش‌های بانکی بابت وقف، ارثیه، نذر و …

میزان مالیات بر تراکنش بانکی

اگر برای سازمان امور مالیاتی محرز شود که تراکنش‌ بانکی بابت کسب درآمد بوده و مشمول مالیات تراکنش‌های بانکی هم می‌شود، قانون مالیات مستقیم بر درآمد روی تراکنش بانکی اعمال خواهد شد. میزان مالیات هم از 15 تا 25 درصد برای اشخاص حقیقی خواهد بود. اما اگر مالیات تراکنش بانکی مربوط به اشخاص حقوقی باشد، میزان مالیات تراکنش‌های بانکی 25 درصد است.

اخبار مرتبط
در آزمون استخدامی متمرکز سال ۱۴۰۲ سازمان تأمین‌اجتماعی که روز جمعه سی‌ویکم فروردین ماه امسال برگزار شد؛ تعداد ۵۳ هزار و ۸۹۸ داوطلب در سراسر کشور برای استخدام پیمانی در ۴ هزار و ۷۰۷ شغل / محل با یکدیگر رقابت کردند. فرآیند بررسی صلاحیت و تعیین پذیرفته‌شدگان نهایی این آزمون تا سه ماه آینده انجام خواهد شد.
بنابراین براساس این بند قانونی، کارگران مشمول قانون کار در تمام تعطیلات رسمی کشور، تعطیل هستند و از آنجاییکه چهارشنبه دوم خرداد، تعطیل رسمی اعلام شده، تمام کارگران مشمول تعطیلی این روز می‌شوند.
در حال حاضر امکان فنی تمدید و توسعه مجوزها در درگاه ملی مجوزها وجود دارد اما به دلیل عدم هماهنگی از سوی برخی مراجع صدور در تکمیل زیرساختهای فنی امکان تمدید مجوز برای صاحبان آنها وجود ندارد به همین دلیل مقرر شد اعتبار مجوزهای الکترونیکی تمدید شود.
مرکز ارتباط با مشتریان بانک‌ها را می‌توان دروازه‌ای برای تعامل و ارائه خدمات به مشتریان در زمینه‌های مختلف بانکی دانست. این مراکز با بهره‌گیری از کارشناسان و کانال‌های ارتباطی مختلف، به مشتریان در موارد بسیاری مانند مسدود کردن کارت بانکی، نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی و تمدید کارت بانکی غیر حضوری کمک می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
ن د
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

بخدا به والله ظلمه که دارن از مردم اینجوری مالیات میگیرن مگه علف خرسه این پولا چه خبره۲۵درصد .کجا میره این پولا خرج چی ها میشه .؟یکی پیدا بشه بگه ب مردم مگه الان درامدی هست ک بخوان ۲۵درصد مالیات بگیرن ؟مگه چقددرمیاریم ک باز نصفشو بدیم بمالیات .

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها