شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

نکات مهم در زمان صدور چک

24 خرداد 1401
 نکات مهم در زمان صدور چک

به گزارش بانک اول اولین نکته برای صدور چک بانکی این است که متن چک را حتما خودتان و با قلم خود بنویسید و هیچ‌گاه نوشتن متن را به فرد دیگری واگذار نکنید، حتی اگر آن فرد بسیار مورد اطمینان شما باشد. نکته دیگر اینکه حتما تمامی بخش‌های چک را پر کنید و بعد از اینکه مبلغ را نوشتید، ذکر کنید که این پول را بابت چه چیزی به شخص مقابل پرداخت می‌کنید. این کار، احتمال سوء‌استفاده از چک را کاهش می‌دهد.      

برای اطمینان بیشتر و جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی، بر روی مبلغ نوشته شده چسب نواری بچسبانید. در صورتی که چک شما بدون خط خوردگی نوشته شده، در بالای چک کلمه "بدون خط خوردگی" را نوشته و در دو طرف آن علامت ضربدر قرار دهید. هنگام نوشتن اعداد دقت زیادی داشته باشید و با دقت چک را بنویسید. همچنین در زیر امضا، نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسید.
      
لازم به ذکر است که طبق قانون جدید چک، صادرکننده چک باید تمام مندرجات چک، شامل تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذی‌نفع را علاوه‌بر برگه چک، در سامانه صیاد نیز ثبت کند.   

صادرکننده چک باید از طریق تلفن همراهی که سیمکارت آن به اسم خود صادرکننده است، به سامانه صیاد مراجعه کرده و به یکی از روش‌های زیر احراز هویت نماید:  
   
- احراز هویت در اینترنت بانک و برنامه موبایل بانک           
- احراز هویت در شعب بانک‌های عامل
- احراز هویت در برنامک‌های موبایلی

اخبار مرتبط
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها