ﺳﻪشنبه, 11 اردیبهشت 1403 2024,April

بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ به کدام سمت می‌رود؟ ب

24 خرداد 1401
بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ به کدام سمت می‌رود؟ ب

به گزارش بانک اول محمد سیف‌الدین، کارشناس بازار مسکن برای بررسی آینده بازار مسکن باید به عوامل موثر بر آن توجه کرد.

مذاکرات

در صورت تحقق برجام، ازطرفی ثبات بر بازار مسکن حاکم خواهد شد و از طرف دیگر، انتظار توسعه در اقتصاد را داریم. در این حالت، بازار مسکن با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و باتوجه به اینکه مسکن یک کالای تولیدی است و قیمت آن براساس نرخ زمین و هزینه ساخت مشخص می‌شود و قیمت‌های موجود در آن از اقتصاد کلان نشئت گرفته است، به احتمال زیاد با رکود تورمی در این بازار مواجه خواهیم شد و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

تورم بازار‌های موازی

اکنون بازار‌های ارز، طلا، خودرو و بورس در حالت انتظار قرار دارند که با امضای برجام و کاهش احتمالی قیمت ارز، بازدهی و تورم بازار‌های موازی کاهش پیدا خواهد کرد و سرمایه‌ها از آن خارج و به بازار مسکن وارد خواهد شد.

وضعیت تورم عمومی

آخرین داده‌های مرکز آمار نشان داد که تورم ماهانه و نقطه‌ای پس از 3 ماه کاهش پیاپی، دوباره افزایشی شدند و برخی سیاست‌ها مانند افزایش وام و تسهیلات، رقم پایه پولی و نقدینگی را نیز افزایش می‌دهد. اما پیش بینی افزایش تورم، محدود به شاخص‌ها و متغیر‌های اقتصادی و پولی نمی‌شود و در بودجه نیز به چشم می‌خورد، بنابراین افزایش تورم بالطبع به افزایش قیمت مسکن منجر خواهد شد.

طرف عرضه

برپایه گزارش‌های مرکز آمار، هم اکنون روند کاهشی ساخت وساز ادامه دارد و با این شرایط به نظر می‌رسد که عرضه نسبت به تقاضا کمتر شده است. در شرایط فعلی بازار مسکن، نمی‌توان توقع کاهش درخورتوجه قیمت مسکن را داشت و ثبات فکری سرمایه گذاران و کاهش ریسک سرمایه گذاری است که موجب بازگشت سرمایه گذاران به حوزه ساختمان می‌شود و همیشه شروع ساخت وساز‌ها از عوامل موثر در تثبیت قیمت مسکن بوده است.

طرف تقاضا

برآورد‌ها نشان می‌دهد هم اکنون ۴۰ تا ۷۰درصد زوج‌های بدون مسکن در پشت در‌های بازار تجمع کرده اند و به محض مهیا شدن شرایط برای ورود به بازار، برای خرید آپارتمان به بازار هجوم خواهند برد که می‌تواند منجر به تشدید التهاب در بازار مسکن شود.

افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی

طبق گزارش مرکز آمار ایران، تغییر قیمت نهاده‌های ساختمانی دربرابر افزایش تورم کلی کشور در فصل پاییز، نسبت به فصل قبل، عقب‌تر بوده است. با عقب افتادن افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی از تورم کلی فصلی، می‌توان این پیش بینی را برای فصل‌های آینده درنظر گرفت که این عقب افتادگی جبران شود و شاهد افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی در فصل‌های آینده باشیم.

اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، گفت: از این تعداد 1700 واحد نهضت ملی مسکن، 700 واحد مسکن مهر و مابقی پروژه‌ای مشارکتی است.
در شرایطی که بازار ملک به ثبات نسبی رسیده دولت دو میلیون و ۵۱۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن را به مرحله ساخت رسانده که اگر تعداد قابل توجهی از واحد‌های این پروژه در سال جاری به سرانجام برسد می‌توان به کنترل و ثبات بازار مسکن در میان مدت امیدوارا بود.
در هفته های گذشته وزارت کار از ما به عنوان رئیس کانون عالی دعوت کرد و جلسه مشورتی برگزار شد. در آن جلسه پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن از سوی دولت مطرح شد که در صورت موافقت اعضای شورای عالی کار آن مصوبه به دولت برود. این پیشنهاد برای جامعه کارگری که 70درصد دستمزد خود را صرف اجاره بها می کند بسیار اندک است, اما به عنوان عضوی از جامعه کارگری خواستار برگزاری جلسه شورای عالی کار با حضور تمام شرکای اجتماعی هستیم تا بتوانیم با خرد جمعی فکری به حال شرایط دشوار و سخت معیشت کارگران کنیم.
اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهرماه سال قبل نیز با ارسال پیامک به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن نسبت به حذف از این پروژه ملی در صورت عدم واریز 240 میلیون تومان تا 20 مهر هشدار داده بود: «اخطار حذف از پروژه،‌ به‌علت عدو واریز آورده اعلامی: متقاضی محترم نهضت ملی مسکن آقا/خانم... ؛ عدم واریز سهم آورده موجب توقف پروژه شده است. چنانچه تا تاریخ 1402/07/20 ساعت 00:00 مبلغ 2/400/000/000 ریال به شماره حساب ... واریز ننمایید از پروژه حذف شده و جایگزینی برای شما انتخاب خواهد شد.»

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها