ﺳﻪشنبه, 25 اردیبهشت 1403 2024,May

یارانه 600 هزار تومانی ماه رمضان چه زمانی واریز می شود؟

24 خرداد 1401
یارانه 600 هزار تومانی ماه رمضان چه زمانی واریز می شود؟

به گزارش بانک اول برخی از گمانه‌ها می‌گوید احتمالا دولت در هفته چهارم فروردین ماه این یارانه را واریز می‌کند. برخی از رسانه‌ها هم این احتمال را مطرح کرده‌اند که لیست مشمولان در روزهای گذشته آماده شده و احتمالا در اولین روز هفته آینده یارانه واریز می‌شود.

اما گمانه دیگری که وجود دارد واریز یارانه در روز عید فطر است. یعنی در نیمه اردیبهشت ماه! اما این گمانه ضعیف است. چون یارانه رمضان برای کمک به خانوارهای کم‌برخوردار در این ماه است و بعید است دولت واریز آن را به عید فطر موکول کند.

 

مشمولان یارانه رمضان ۱۴۰۱ چه کسانی هستند؟

سال گذشته ۶۰ میلیون نفر مشمول یارانه رمضان شدند. یعنی هفت دهک پایین جامعه. این یارانه سال گذشته برای افرادی واریز شد که یارانه معیشتی ماهانه را دریافت می‌کردند. اگر روال دولت در واریز یارانه جدید، مانند سال گذشته باشد، مشمولان یارانه معیشتی باید منتظر دریافت یارانه رمضان باشند. اما در چند ماه گذشته دایره مشمولان یارانه‌های معیشتی محدود شده است.

۲۲ بهمن ماه و همزمان با عید نوروز دولت دو یارانه معیشتی واریز کرد که دایره مشمولان آن بسیار کمتر از مشمولان یارانه معیشتی بود. ۲۲ بهمن ماه ۳۲ میلیون نفر و اواخر اسفند ۲۲ میلیون نفر یارانه معیشتی بهمن و عید را دریافت کردند.

به همین دلیل به نظر می‌رسد مشمولان یارانه رمضان ۱۴۰۱، همان افرادی باشند که در دو بار گذشته یارانه دریافت کرده‌اند. اما همچنان باید منتظر تصمیم دولت ماند و دید این یارانه را برای چه افرادی واریز می‌کند.

یارانه ۶۰۰ هزار تومانی رمضان؟

 سال گذشته مبلغ یارانه رمضان معادل یارانه معیشتی ماهانه بود. یعنی خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه رمضان گرفتند. اگر قرار باشد بسته معیشتی رمضان مانند سال گذشته باشد، باید گفت مبلغ یارانه بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است.

اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که مبلغ یارانه امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است. در واقع یکی از گمانه‌‌زنی‌ها درباره مبلغ کمک معیشتی ماه رمضان همان ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است. با این حساب یارانه یک خانوار چهار نفره ۶۰۰ هزار تومان می‌شود.

اخبار مرتبط
بر این اساس فردا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ یارانه کمک معیشتی این ماه خانوارهای اول تا سوم به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوارها واریز می‌گردد.
چندین سال، یارانه نقدی در بیستم هر ماه به‌حساب سرپرستان خانوارهای مشمول واریز می‌شد؛ اما از بهمن‌ماه بازه زمانی یارانه‌های نقدی و غیر نقدی تغییر کرد و همین مسئله برخی را که به شیوه قبلی عادت کرده بودند، سردرگم کرد.
دولت از ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به مدت سه ماه (تا ۱۸ اردیبهشت) مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا کرد. در این فاز، «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شد، اما اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت. روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، آخرین روز اعتبار طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک است، اما دولت هنوز در خصوص ادامه روند این سازوکار پرطرفدار، خبر جدیدی اعلام نکرده است.
مشاور امور رفاهی خاطرنشان کرد،‌ دولت تا کنون در قالب اجرای سه ماه طرح فجرانه کالابرک الکترونیک ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و آورده خود مردم نیز ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است و در این زمینه تا کنون ۱۴۲ میلیون بسته غذایی بر سر سفره مردم قرار گرفته و شرایط ایجاد امنیت غذایی در ۷ دهک پائین درآمدی جامعه را فراهم کرده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها