چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

انواع روش‌های ساختمان‌سازی + عوامل مؤثر در انتخاب آن‌ها

24 خرداد 1401
انواع روش‌های ساختمان‌سازی + عوامل مؤثر در انتخاب آن‌ها

ساختمان‌ها امروزه به 4 گروه زیر تقسیم می‌شوند:

 

  • ساختمان بااهمیت خیلی زیاد مثل آتش‌نشانی، بیمارستان‌ها، مخابرات تأسیسات آب‌رسانی، رادیو و تلویزیون
  • ساختمان بااهمیت زیاد مثل فروشگاه‌های بزرگ، سینما، مدارس
  • ساختمان بااهمیت متوسط مثل هتل‌ها، پارکینگ‌های چندطبقه، ساختمان‌های صنعتی، ساختمان‌های مسکونی
  • ساختمان بااهمیت کم یا ساختمان‌هایی که خسارت نسبتاً کمی از خرابی آن‌ها ناشی می‌شود

 

در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع روش‌های ساختمان‌سازی در هر مدل و عوامل مؤثر در انتخاب آن‌ها، آشنا سازیم.

 

چه اجزایی یک ساختمان را تشکیل می‌دهند؟

برای درک بهتر روش‌های ساختمان‌سازی، باید ابتدا اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده یک ساختمان را بشناسید:

 

  • زیربنا (فونداسیون)
  • ستون پایه
  • روبنا

 

فونداسیون یا همان پی یک ساختمان، از پر اهمیت‌ترین بخش آن است که تمامی وزن و بار مرده ساختمان را تحمل و به زمین منتقل می‌کند. ستون پایه، فاصله بین سطح زمین و فضای کف است که از ساختمان در برابر ورود آب باران و حشرات جلوگیری می‌کند. روبنا نیز به بخش ساخت دیوارها و اتاق‌ها و انتقال بارهای قسمت فوقانی به زیربنا گفته می‌شود.

 

آشنایی با ساختمان‌سازی با استفاده از روش‌های ابتدایی

ساختمان‌هایی که با روش‌های ابتدایی به پایان می‌رسند کمترین مقاومت را داشته و معمولاً از آن‌ها برای ساخت سرپناه موقت استفاده می‌کنند. سقف این نوع ساختمان‌ها از طاق‌های خشتی، الیاف گیاهی یا تیر چوبی است که ساخت آن‌ها معمولاً توسط افراد نیمه ماهر یا بی‌تجربه صورت می‌گیرد. این ساختمان‌ها در برابر سیل، زلزله، طوفان و حوادث مختلف دیگر مقاومت نداشته و دلیل آن هم استفاده از مصالحی است که امکان تقویت مقاومت سازه را ندارند. مصالحی که در این نوع ساختمان‌سازی از آن‌ها استفاده می‌شود، عبارت است از:

 

  • خشت
  • گِل
  • چوب
  • سنگ
  • گچ
  • آجر

 

از این روش در قدیم و حدود هزاران سال پیش بیشترین استفاده را می‌کردند.

 

 

ساختمان‌سازی به روش ابتدایی چیست؟

این نوع ساختمان‌سازی به دلیل وجود دیوارهای آجری، مقاومت کمتری داشته و طبق دستورات، استفاده از آن تنها برای ساختمان 4 طبقه و تا ارتفاع 12 متر مجاز است؛ بنابراین از این روش بیشتر برای ساختمان‌سازی در شهرستان‌ها و روستاها یا حاشیه شهرهای بزرگ استفاده می‌شود. این ساختمان‌ها معمولاً توسط افراد غیر ماهر یا نیمه ماهر چون کارگر ساده، بنا، گچ کار، نقاش، آهنگر، لوله‌کش، سیم‌کش، عایق کار، کاشی‌کار، آسفالت‌کار، شیشه‌بر و غیره به اتمام می‌رسند. اجرا و ساخت ساختمان‌هایی که از این روش برای آن‌ها استفاده می‌شود، به طور میانگین حدود 12 الی 18 ساعت به ازای هر مترمربع زیربنا نیاز دارند.

 

ساختمان سازی

 

ساختمان‌سازی به روش پیشرفته؛ یک روش نوین

در ساختمان‌سازی پیشرفته، استفاده از نیروی کاری که در بخش قبلی ذکر شد (کارگر ساده، بنا، گچ کار، نقاش و ...) در کنار استفاده از ابزار و ماشین‌آلات پیشرفته، علاوه بر افزایش سرعت کار، مقاومت، تعداد طبقات و متراژ طبقات را هم افزایش می‌دهد. به دلیل بیشتر بودن متراژ ، طبقات و زیربنا در این نوع ساختمان‌ها، اتمام پروژه حدود 20 الی 48 ساعت به ازای هر مترمربع به طول می‌انجامد. این نوع ساختمان‌ها دارای 2 نوع اسکلت بتنی و فلزی هستند که مصالح و ابزاری که در آن ها استفاده می‌شود عبارت است از:

 

  • انواع جرثقیل‌های ثابت و متحرك
  • بالابرهای برقی
  • داربست‌های فلزی
  • دستگاه‌های تهیه‌کننده بتن (ثابت و متحرك)
  • دستگاه‌های سیمان پاش و رنگ‌پاش
  • ماشین‌های جوش
  • آهن‌آلات

 

یکی از معایبی که این روش دارد این است که اگر یک نیروی کار یا یک دستگاه از کار بیفتد، ممکن است کل پروژه تا زمان راه‌اندازی مجدد بخش از کار افتاده متوقف شود. از این روش برای ساختمان‌سازی در شهرها و برای سازه‌های مسکونی استفاده می‌شود و مهم‌ترین عامل مؤثر در هزینه اتمام آن، نوسانات قیمت آهن‌آلات است. بنابراین جهت اطلاع روزانه از قیمت آهن‌آلات مصرفی در ساختمان‌سازی می‌توانید به وب‌سایت https://asroon.ir/ مراجعه کنید.

 

https://asroon.ir/

 

ساختمان‌سازی به روش‌های صنعتی چگونه انجام می‌شود؟

در ساختمان‌سازی به روش صنعتی معمولاً از قطعات و مصالحی استفاده می‌شود که به صورت پیش‌ساخته توسط کارخانجات یا کارگاه‌ها تولید شده‌اند. این قطعات عبارت‌اند از:

 

  • بلوک‌ها
  • پانل‌های پیش‌ساخته
  • تیرها و ستون‌های فلزی و بتنی
  • شبکه‌های فلزی
  • قطعات گچی و بتنی
  • تیرچه‌ها

 

از آنجایی که تیرچه متشکل از سیمان و میلگرد است، قیمت میلگرد به عنوان یک عامل مهم و مؤثر در قیمت نهایی پروژه تأثیرگذار خواهد بود و نوسانات در قیمت این 2 محصول، می‌تواند هزینه آن بخش از پروژه را هم متغیر سازد. نیروی کاری که در این روش استفاده می‌شود به مراتب کمتر از روش‌های قبلی است، اما سطح مهارت آن‌ها خیلی بیشتر از افراد در روش‌های قبلی خواهد بود، چراکه ماشین‌آلات، دستگاه‌های استفاده شده و مصالح از پیش‌ساخته نیمی از پروژه را به جلو سوق می‌دهند. همچنین سرعت اجرای این نوع پروژه حدود 10 الی 14 ساعت به ازای هر مترمربع است.

 

آسرون

 

 

در این متن آموختید که ساختمان‌سازی به چند روش انجام می‌شود و در هر روش از چه مصالحی استفاده می‌شود؛ نکته قابل توجهی که در این بخش وجود دارد این است که بخش اصلی یک ساختمان را تیرآهن و میلگرد تشکیل می‌دهد؛ چراکه میلگرد در فونداسیون جهت مقاوم‌سازی زیربنای ساختمان و تیرآهن برای ستون و افزایش طبقات ساختمان کاربرد دارد. بنابراین نوسانات قیمت هردوی این مصالح تأثیر بسزایی در هزینه تمام شده پروژه به عمل می‌آورد. راحت‌ترین روش برای تخمین هزینه‌های نهایی پروژه ساختمان‌سازی استعلام قیمت آنلاین تیرآهن و میلگرد است.

اخبار مرتبط
ارز دیجیتال بیت کوین از ابتدای آغاز به کار خود تاکنون تحول عظیمی را در مبحث ارزهای دیجیتال به وجود آورده است. ارزش بسیار بالای این کوین در مقابل رقبا آن را به یک انتخاب عالی برای سرمایه‌گذاری‌‌های خرد و کلان تبدیل می‌کند.
موارد مهمی که هنگام رزرو هتل در کیش باید بدانید در جزیره کیش هتل ‌های متنوعی برای سلیقه ‌ها و بودجه‌ های مختلف وجود دارد. انتخاب هتل مناسب در کیش می ‌تواند به ارتقای کیفیت سفر شما کمک کند. در این بخش به مواردی که باید برای رزرو هتل در کیش به آن ها توجه کنید می پردازیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.
بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا دولت کانادا با ارائه قوانین حمایتی، سعی در جذب نیروی کار و دانشجویان دارد . به این ترتیب و برای استفاده از این فرصت استثنایی شما باید بهترین راه برای مهاجرت به کانادا را برگزینید. در ادامه به معرفی این روش‌ها خواهیم‌پرداخت: مهاجرت تحصیلی به کانادا مهاجرت تحصیلی برای چه کسانی مناسب است؟ ● اگر دانشجو هستید یا به هر دلیلی قصد ادامه تحصیل دارید ● اگر امکان دریافت ورک‌پرمیت(اجازه کار) یا استارتاپ ویزای کانادا را ندارید
عوامل موثر بر هزینه رزرو هتل دوحه انتخاب هتل مناسب با توجه به بودجه و سلیقه‌تان، از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی سفرتان است. تنوع هتل‌ها در دوحه بسیار زیاد است و از هتل‌های ۵ ستاره لوکس تا هتل‌های ارزان‌قیمت و هاستل‌ها را می‌توانید در این شهر پیدا کنید. هر چه مدیریت بودجه برای شما اهمیت بیشتری داشته باشد طبیعتا باید اقامتگاه‌های ارزانتر را بررسی و در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات