یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403 2024,May

فرصت ۳ ماهه بانک مرکزی به دارندگان ارز خانگی

24 خرداد 1401
فرصت ۳ ماهه بانک مرکزی به دارندگان ارز خانگی

به گزارش بانک اول آقای مرتضی ستاک گفت: بر اساس دستورالعمل و ضوابط جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرگونه خرید و فروش ارز از جمله معاملات فردایی، خارج از شبکه بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، قاچاق محسوب شده و برخورد قانونی می‌شود.

در بند ت ماده ۲ مصادیق قاچاق کالا و ارز در قانون جدید، تشریح شده و در هشت بند و ۹ تبصره جایگزین بند پ قبلی شده است. در این بند به صراحت به معاملات فردایی اشاره شده که در صورتی که هیچگونه ارزی مبادله نشود و صرفا مابه التفاوت آن در کاغذ محاسبه شود، قاچاق تلقی می‌شود.

 

به گفته مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی طبق مقررات ابلاغی بانک مرکزی که لازم الاجراست، ورود ارز تا سقف ۱۰ هزار یورو و معادل ارزی آن نیاز به اظهارنامه ندارد و ورود آن به کشور مجاز است، اما بیش از ۱۰ هزار یورو با اظهارنامه در گمرک و البته بدون هیچ محدودیتی مجاز است.

دارندگان ارز ( بالاتر از ۱۰ هزار یورو) از امروز سه ماه فرجه دارند که اگر سند معتبری در این خصوص ندارند، این ارز‌ها را به صرافی‌های مجاز بفروشند و یا در اختیار بانک‌ها قرار دهند و افتتاح حساب کنند. در این بخش هم بانک‌ها مجاز هستند هرگاه مردم مبالغ ارزی خود را بخواهند عینا در اختیار سپرده گذاران قرار دهند.

بر اساس این قانون واردکنندگان و صادرکنندگان که در سامانه‌های سنا و یا نیما طبق چارچوبی که بانک مرکزی تعیین کرده معامله می‌کنند و معامله گران بورس مشمول این بند نمی‌شوند.

بانک مرکزی ذیل تبصره چهار ماده ۲ مکلف شده که فهرست صرافی‌های مجاز از سایر صرافی‌های غیرمجاز را در روزنامه‌های رسمی کشور و درگاه اینترنتی بانک مرکزی منتشر کند و تغییرات را به اطلاع عموم برساند.

اخبار مرتبط
مجموع تعداد مهاجران افغانی در سال جاری بیشتر هم شده و حدود ۹ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها از این افزایش بی‌رویه، استفاده از منابع کشور در شرایط بحرانی اقتصاد است. در این اینفوگرافی بررسی می کنیم که هر ایرانی در سال، چقدر از جیب برای تامین معیشت مهاجران خرج می‌کند.
مبلغ این سهمیه ۱۳ هزار یورو و به صورت سالیانه است که در وجه دانشگاه واریز می‌شود. علاوه بر این بابت هزینه‌های اقامت نیز حداکثر ماهیانه ۱۵۰۰ یورو به فرد دانشجو و ۵۰۰ یورو به ازای هر عضو همراه دانشجو (تنها همسر و فرزندان)، پرداخت می‌شود.
ولین سناریو احتمال کاهش بیشتر نرخ دلار است چرا که غالبا تتر نقش لیدر در بازار ارز را بازی می‌کند؛ پیش از بازار آزاد شروع به افزایش می‌کند و وقتی بازار در مسیر نزولی قرار میگیرد از دلار تهران پایین‌تر معامله شده و بازار ارز را با خود به پایین می‌کشد. به همین خاطر یک سناریو انتظار ادامه روند نزولی در بازار ارز است ولی در نقطه مقابل باتوجه به قرارگیری حباب درهم در کانال منطقی صد تومانی و مقاومت دلار تهران در روز جاری در برابر کاهش، این تصور هم وجود دارد .
دومین حراج سکه در سال جدید بناست دوشنبه آینده با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی و بدون بسته بندی برگزار شود. یازدهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها