ﺳﻪشنبه, 18 اردیبهشت 1403 2024,May

مبلغ یارانه‌ها تغییر کرد| یارانه جدید فردا به حساب خانوارها واریز می‌شود؟

24 خرداد 1401
 مبلغ یارانه‌ها تغییر کرد| یارانه جدید فردا به حساب خانوارها واریز می‌شود؟

به گزارش بانک اول گویا قرار است مبلغ کلیه یارانه‌ها اعم از یارانه نقدی و معیشتی یکی شود و همه در قالب یک یارانه واحد به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. ولی تغییرات جدید شامل چه مواردی است و یارانه جدید از چه زمان واریز می‌شود؟

پیگیری‌ها از وزارت کار، وزارت اقتصاد و سازمان هدفمندی یارانه‌ها گویای این مطلب است که مبلغ یارانه نقدی به زودی تغییر می‌کند. یک گمانه این است که تغییر مبلغ یارانه‌ها ممکن است از فردا ۲۰ اردیبهشت ماه اعمال شود و مردم فردا به جای یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی، یارانه جدید دریافت کنند. گمانه دیگر این است که یارانه نقدی فردا واریز نشود و یارانه جدید ظرف یک هفته آینده واریز شود.

قرار است رئیس‌جمهور امشب در گفتگوی زنده خبری خود با مردم جزئیات این خبر را اعلام کند.

از دیگر تغییراتی که در یارانه‌ها رخ می‌دهد تغییر شیوه دهک‌بندی مردم است. گویا وزارت کار در ماه‌های گذشته شناسایی دهک‌های جمعیتی و افراد واجد صلاحیت برای دریافت یارانه را شروع کرده و اکنون به جمع‌بندی نهایی رسیده‌اند.

‌مبلغ یارانه جدید مشخص نیست، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد کلیه یارانه‌هایی که دولت تا کنون پرداخت کرده اعم از یارانه۸ نقدی، معیشتی، مناسبتی و یارانه نان با تجمیع می‌شود.

روزقبل محسن رضایی اعلام کرد مبلغ یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است. سه دهک اول جامعه یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند و دهک چهارم و پنجم مشمول یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می‌شوند. البته محسن رضایی گفته بود که عدد نهایی یارانه‌ها هنوز نهایی نشده و منتظر نظرات کارشناسی هستند. گویا ظرف یک روز کارشناسان به نتیحه رسیدند و حالا قرار امشب نتیجه نظرات کارشناسی امشب توسط رئیس جمهور اعلام شود.

اما اگر مبلغ یارانه و دهک‌های مشمول آن بر اساس گفته محسن رضایی، تنها5 دهک یارانه می‌گیرند و یارانه پنج دهک بالای جامعه قطع می‌شود. بر این اساس یک خانوار چهار نفره دهک اول، دوم و سوم ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و یک خانواده چهار نفره دهک چهارم و پنجم ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند.

اما سایر یارانه‌ها از جمله یارانه نقدی، معیشتی، یارانه نان و گوشت و …. حذف می‌شود.

اخبار مرتبط
مشاور امور رفاهی خاطرنشان کرد،‌ دولت تا کنون در قالب اجرای سه ماه طرح فجرانه کالابرک الکترونیک ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و آورده خود مردم نیز ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است و در این زمینه تا کنون ۱۴۲ میلیون بسته غذایی بر سر سفره مردم قرار گرفته و شرایط ایجاد امنیت غذایی در ۷ دهک پائین درآمدی جامعه را فراهم کرده است.
هنوز خبری از ادامه طرح کالا برگ در ادریبهشت ماه نیست. سیدرضا یحیوی در این باره گفته است: برای نحوه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در مرحله جدید تصمیم‌گیری در سطح دولت صورت خواهد گرفت. در این راستا وزارت رفاه مدل‌هایی طراحی و پیشنهاد می‌دهد که تا هفته آینده در خصوص نحوه اجرای مرحله جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد.
با افزایش حجم سرمایه در نوبت‌های ارزیابی سطح درآمدی خانوارها برخی از فهرست دریافت یارانه حذف می‌شوند. بخشی از گردش مالی بعضی افراد مربوط به تنخواه شرکت‌های آنها بوده که عموماً ماهانه مبلغی برای هزینه کرد ماهانه از سوی مدیریت به حساب شخصی این افراد واریز می‌شود.
طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، یارانه نقدی در سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند و به میزان فعلی، به مردم پرداخت خواهد شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها