پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1403 2024,May

انجام هرگونه تبلیغ بر روی اسکناس و مسکوک ممنوع و در حکم جعل است

08 شهریور 1401
انجام هرگونه تبلیغ بر روی اسکناس و مسکوک ممنوع و در حکم جعل است

به گزارش بانک اول نمایندگان در جلسه علنی عصر امروز (سه شنبه) مجلس، بررسی گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را ادامه دادند و ماده ۵۸ این طرح را تصویب کردند.

ماده ۵۸-
الف- ‌واحد پول جمهوری اسلامی ایران، ریال است. ‌
ب- ‌امتیاز انتشار پول رایج کشور منحصراً در اختیار بانک مرکزی است. ‌
پ-‌ انتشار اسکناس، مسکوک و سایر انواع پول رسمی جمهوری اسلامی ایران توسط بانک مرکزی در چارچوب دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیأت عالی می‌رسد.
ت- ‌فقط پول رایج که در تاریخ تصویب این قانون در جریان بوده و یا طبق قانون انتشار می‌یابد، رواج قانونی داشته و به مبلغ اسمی، قوه ابراء دارد.
ث- ‌تسویه هرگونه دین و یا بدهی فقط با پول رایج کشور امکان‌پذیر است، مگر آن که قانون، شیوه دیگری را تعیین کرده یا با رعایت مقررات، ترتیب دیگری بین بدهکار و بستانکار توافق شده باشد.
ج- ‌انجام عملیات تسویه بین موسسات اعتباری در شبکه بانکی کشور منحصرا برعهده بانک مرکزی است.
چ- ‌دارایی‌های بانک مرکزی، پشتوانه پول منتشرشده توسط بانک مرکزی است.
ح- ‌مبلغ و مشخصات ظاهری و فنی انواع پول‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد رئیس‌کل و تصویب هیأت عالی تعیین می‌شود.
خ- ‌اسکناس‌های منتشره بانک مرکزی با امضای رئیس کل و وزیر امور اقتصادی و دارایی معتبر خواهد بود.
د- ‌شرایط و ترتیبات جایگزین نمودن اسکناس‌ها، مسکوکات و سایر انواع پول‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران با اسکناس‌ها، مسکوکات و سایر انواع پول که از جریان خارج می‌شوند به وسیله هیأت عالی تعیین می‌شود. معادل ارزش اسکناس‌ها، مسکوکات و سایر انواع پول خارج از جریان که صاحبان آن‌ها در مهلت مقرر برای تبدیل آن مراجعه نکرده‌اند، به حساب درآمدهای بانک مرکزی منظور می‌شود.
ذ- ‌تعهد بانک مرکزی در مقابل اسکناس‌ها، مسکوکات و سایر انواع پول‌های رسمی منتشر یا ایجاد شده توسط بانک مرکزی، منحصر به پرداخت پول رایج کشور است.
ر- ‌اسکناس‌ها و مسکوکات مجعول یا تقلبی مکشوفه در سراسر کشور، برای امحاء باید در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.
ز- ‌کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط به انواع پول‌های رسمی منتشر یا ایجاد شده توسط بانک مرکزی، متعلق به بانک مرکزی است. انجام هرگونه تبلیغ بر روی اسکناس و مسکوک یا استفاده از طرح و مشخصات ویژه انواع پول‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران ممنوع و در حکم جعل محسوب می‌شود./ایسنا

اخبار مرتبط
به نظر می‌رسد که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در اقتصاد بی‌تاثیر نبود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: البته در ایام کرونا ثابت شد که خیلی از شاخ و برگ‌های دولت زیادی است و می‌توان خیلی از کارها را به راحتی پیش برد. رشیدی‌کوچی در خصوص اینکه چه کسانی مخالف تعطیلی شنبه‌ها بودند، گفت: آن طیفی که خیلی تلاش می‌کردند تا شنبه تعطیل نشود، برخی از دوستان جبهه پایداری بودند و همچنین عزیزانی که نگاهشان به دولت خیلی نزدیک است. به نظر می‌رسید که نگاه دولت تعطیلی پنج‌شنبه بود.
در لایحه جدید دولت، تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار به این شکل اصلاح شده که در کلیه مشاغل – چه مستمر و چه غیرمستمر- حداکثر مدت قرارداد موقت ۵ سال است و بعد از ۵ سال اگر کارگر همچنان در آن شغل که فرقی نمی‌کند مستمر باشد یا غیرمستمر، اشتغال داشته باشد، قرارداد او به قرارداد کار دائم تبدیل می‌شود. طبیعی‌ست که بازهم اگر کارگاه تعطیل شود یا کار خاتمه یابد، قرارداد قابل خاتمه یافتن است.
وی در ادامه توضیح داد: اصل قضیه این بود که ما برای برقراری ارتباطات بیشتر با دنیا و تحقیقاتی که کارشناسان امر انجام دادند، به این نتیجه رسیدیم که تعطیلی شنبه از نظر اقتصادی برای کشور مفیدتر خواهد بود تا تعطیلی پنجشنبه. این نماینده مجلس مطرح کرد: براساس آن چیزی که امروز تصویب شد از یکشنبه تا آخر وقت پنجشنبه ساعت کاری محسوب می‌شود. جمعه که مراسم دینی برگزار می‌شود، مانند نماز جمعه و شنبه هم روز استراحت خواهد بود.
درسال ۲۰۲۱ گجت ایرتگ به دنیا معرفی شده و سریعا در میان کاربران محبوب شد. تا جایی که افراد آن را به کلید، چمدان یا حتی ماشین خود متصل کرده و با بهره‌گیری از شبکه جهانی دستگاه‌های اپل و سیگنال‌های بلوتوثی برای یافتن مکان شیء موردنظر خود استفاده می کردند و البته برخی نیز از این ایرتگ‌ها برای تعقیب غیرمجاز افراد بهره بردند. پس از آن شرکت‌هایی مثل موتورولا نیز ردیاب‌های بلوتوثی خود را ساخته‌اند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات