پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

چراغ سبز برخی بانک‌ها به روستاییان

18 مهر 1401
چراغ سبز برخی بانک‌ها به روستاییان

به گزارش بانک اول پرداخت تسهیلات ۲۰۰میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی پس از حدود ۱۰ ماه از تصویب آن در شورای عالی مسکن، ظاهرا به شکل محدود شکل اجرایی به خود گرفته است. این در حالی است که چند روز قبل اعلام شد پرداخت یارانه وام مسکن روستایی از محل صندق ملی مسکن خواهد بود که باید اساسنامه آن به تایید شورای نگهبان برسد.

در این خصوص سیدرضا حمیدی ـ مدیرکل دفتر مسکن روستایی بنیاد مسکن ـ به ایسنا گفت: اساسنامه صندوق ملی مسکن باید به تایید شورای نگهبان برسد تا بتوان از طریق این صندوق، یارانه سود وام مسکن روستایی را بر عهده گرفت. ولی درصدد هستیم تا زمان تصویب صندوق، از محل حساب ملی مسکن که در اختیار وزیر راه و شهرسازی است یارانه پرداخت شود.

در حال حاضر گزارش‌ها حاکی از آن است که بعضی بانک‌ها فرآیند پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی را آغاز کرده‌اند.

یکی از متقاضیان ساخت مسکن روستایی در استان البرز به ایسنا گفت که برای دریافت وام به یکی از شعب بانک کشاورزی مراجعه کرده و به او گفته شده ۱۵ سهمیه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی برای این شعبه در نظر گرفته شده و از حدود سه چهار روز قبل فرآیند پرداخت آغاز شده است.

پیش از این نیز و در شرایطی که هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه یارانه سود تسهیلات مسکن روستایی را ارایه نکرده بود بانک سپه نسبت به پرداخت وام مسکن روستایی اقدام کرد.

با این حال به نظر می‌رسد منابع فعلی آنچنان که باید و شاید جوابگوی نیاز تعداد روستاییان نیست و باید برای تامین منابع تمهیدات لازم اندیشیده شود./ایسنا

اخبار مرتبط
بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دو سال اخیر، معادل نصف خانوار‌هایی که صاحبخانه نیستند، متقاضی فعال مسکن دولتی شده اند. یعنی تنها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار از ۵‌میلیون خانوار متقاضی واجد شرایط اولیه، نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام و وارد شدن به مسیر پرداخت آورده نقدی، اقدام کرده اند و در فهرست «ثبت نام قطعی» تحت عنوان «متقاضی فعال» قرار گرفته اند.
متولیان نهضت ملی مسکن تأکید دارند که براساس متن قراردادهای واگذاری زمین، فروش امتیاز تا قبل از فروش اقساطی ساختمان به متقاضی، غیرقانونی است و حتی احتمال سلب امتیاز نیز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، گفت: از این تعداد 1700 واحد نهضت ملی مسکن، 700 واحد مسکن مهر و مابقی پروژه‌ای مشارکتی است.
در شرایطی که بازار ملک به ثبات نسبی رسیده دولت دو میلیون و ۵۱۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن را به مرحله ساخت رسانده که اگر تعداد قابل توجهی از واحد‌های این پروژه در سال جاری به سرانجام برسد می‌توان به کنترل و ثبات بازار مسکن در میان مدت امیدوارا بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات