پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

پیش بینی بورس فردا ۲۵ مهر ۱۴۰۱

24 مهر 1401
پیش بینی بورس فردا ۲۵ مهر ۱۴۰۱

به گزارش بانک اول برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز روز سخت دیگری را تجربه کرد و شاهد معاملاتی کم‌رمق، نزولی و بدون هیچ اتفاق خاصی بودیم و به جزبعضی تک‌سهم‌ها، اکثر نمادها در محدوده منفی و پایین دامنه نوسان خود معامله شدند به طوری که در انتهای معاملات، بیش از ۸۰ درصد نمادها بازدهی منفی را ثبت کردند. شاخص کل بورس در انتهای بازار امروز ۰.۵ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و به ۱.۳۱۱ میلیون واحدی رسید تا بار دیگر سنگر ۱.۳ میلیون واحدی توسط فروشندگان تهدید شود. شاخص هم‌وزن نیز از سمت دیگر شرایط سخت‌تری را دنبال کرد و کاهش ۰.۸ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات خرد سهام امروز نیز حرفی برای گفتن نداشت و با ثبت عدد ۲۰۸۵ میلیارد تومانی به همراه تداوم خروج سرمایه کدهای حقیقی، یک روز رکودی دیگر به دفتر تاریخ بورس تهران افزوده شد.

در گزارش پیش‌بینی بورس امروز اشاره شده بود که روندهای روزانه شاخص‌های قیمتی و همچنین صف‌های خرید و فروش در کنار وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس، نشان از افزایش عرضه‌ها نسبت به روزهای انتهایی هفته گذشته داشتند و همین موضوع باعث شد که بورس امروز در غیاب عوامل حمایتی، توانایی رقابت با فروشندگان را نداشته باشد و با کاهش قیمت‌ سهام همراه شود. طی روز جاری نیز اتفاق خاصی به وقوع نپیوست و بورس فردا نیز تحت تاثیر روندها و تغییرات روزانه خواهند بود و خبرهایی که می‌تواند در ادامه امروز بر روند بازار تاثیر بگذارد.

تاثیر حمایت‌های بورس ته کشید؟

در هفته گذشته خبرها و سخنان زیادی در جهت حمایت از بازار سرمایه و برخی صنایع به میان آمد و تا حدی می‌توان بخشی از برگشت بازار در روزهای گذشته را به این موضوع اختصاص داد. پس از برگزاری جلسات حمایتی برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند که روند مثبت ایجاد شده در بازار اغلب به دلیل آرام کردن جو بازار و به نوعی دستکاری در معاملات سهام بزرگ برای حمایت‌های کوتاه مدت است و در سمت دیگر اما برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند که این موضوع دلایل بنیادی و تکنیکی دارد و خبرهای منتشر شده می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روند عملیاتی و سودآوری برخی شرکت‌ها بگذارد.

به هرحال موضوعات مورد اشاره در بالا تا حدی باعث شد که تقاضای متعادلی به بازار وارد شود و نماگرها رنگ سبز به خود بگیرند اما نکته مهم اینجاست که طی2سال قبل تاکنون بارها شاهد حمایت‌های لفظی و حتی مصوبه‌هایی در راستای بهبود شرایط بورس تهران بوده‌ایم اما تعداد اندکی از آن‌ها به مرحله عمل رسیدند و همین موضوع باعث شده است که تاثیر این موضوعات بر روند معاملات بازار به مرور کم‌رنگ شود. به هرحال پیش‌بینی می‌شود که نکات گفته شده در بورس فردا نیز تاثیر اندکی داشته باشد و برخی نمادها را به محدوده مثبت برساند اما تا مشخص شدن قطعی این موضوعات، نمی‌توان اثر قابل توجهی را متصور بود.

بازگشت نگرانی بازارهای جهانی

روز پنجشنبه نرخ تورم آمریکا برای ماه سپتامبر منتشر شد و درحالی که انتظارات برای شاخص قیمت ‌مصرف‌کننده در بازه سالانه و ماهانه به ترتیب حول عدد ۸.۱ درصد و ۰.۲ درصد بود، ثبت عدد ۸.۲ درصد و ۰.۴ درصد برای این شاخص، بازارها را در شوک فرو برد و به نوعی یک افزایش نرخ بهره ۰.۷۵ درصدی در نشست ماه نوامبر را تضمین کرد و کامودیتی‌ها در آخرین معاملات خود نسبت به سقف هفتگی عقب‌نشینی نسبتا زیادی را داشتند به طوری که نفت کمتر از ۹۱.۵ دلار به ازای هر بشکه، طلا حوالی ۱۶۴۵ دلار به ازای هر اونس، مس ۷۵۱۵ دلار و روی ۲۹۱۶ دلار در هر تن معامله شدند.

فردا بازارهای جهانی کار خود را از سر می‌گیرند و تغییرات آن می‌تواند تاحدودی بر روند معاملاتی بورس تهران نیز تاثیرگذار باشد. با این وجود اما با توجه به رخدادهای اخیر اقتصاد جهانی و تورم بالا در کنار تهدید شروع یک دوران رکودی، به نظر نمی‌رسد که حداقل در کوتاه مدت تغییر روند خاصی را در قیمت کامودیتی‌ها شاهد باشیم و شاید بهترین تداوم یک روند خنثی در قیمت‌های کنونی باشد و ریزش‌های بیشتری را شاهد نباشیم.

سنگر امن تکنیکالی بورس تا کی دوام دارد؟

یکی از دلایلی که در روزهای اخیر به عنوان یکی از عوامل اصلی نوسانات مثبت و منفی بورس تهران شناخته می‌شود، وضعیت نمودار تکنیکالی شاخص بورس است. تاکنون بارها از سمت تحلیلگران و کارشناسان درباره اهمیت مرز روانی ۱.۳ میلیون واحدی شنیده‌ایم و این عدد مهم در هفته گذشته توانست ریزش بازار را متوقف کند.

با نگاهی به نمودار تکنیکالی شاخص کل اما به نظر می‌رسد محدوده بسیار مهمی برای بورس تهران وجود دارد که مرز ۱.۳ میلیون واحدی نیز در آن قرار گرفته و از حمایت خوبی برخوردار است. محدوده ۱.۲۷۵ تا ۱.۳۱۵ بازه‌ای را تشکیل داده که در گذشته چندین سقف و کف مهم را دربرمی‌گیرد و علاوه بر آن نسبت ۷۸ درصد فیبوناچی که به عنوان سنگر آخر آن شناخته می‌شود نیز در آن قرار دارد.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین می‌توان انتظار داشت مادامی که کندل‌های بورس در این محدوده قرار داشته باشند، احتمال برگشت بازار به سمت بالا بیشتر از ریزش آن باشد اما اگر این محدوده از دست برود، شرایط به مراتب سخت‌تر خواهد شد. از همین رو انتظار می‌رود که با ورود امروز شاخص به این بازه حیاتی، فردا نیز روند معاملاتی بسیار خنثی و کم‌رمق دنبال شود تا زمانی که یک دلیل مهم بتواند بازار را به سمت بالا یا پایین این محدوده هدایت کند.

تحلیل شاخص کل بورس

تحلیل تکنیکالی شاخص کل بورس

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 12 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 3 هزار میلیارد و 800 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 246 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بیش از 11 هزار واحدی دیگر افت کرد تا مسر نزولی ( هر چند کوتاه ) اردیبهشت ماه را ساخته باشد . شاخص هم وزن نیز با افت بیش از 5290 واحدی بازار را به پایان برد.
بر این اساس در روز یکشنبه 16 اردیبهشت سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی، ورق اختصاصی و سایر محصولات عرضه شده طبق روال شنبه هر هفته در تالار صنعتی، محصولات غیر بهین یابی در تالار فرآورده های نفتی عرضه می‌شود.
در این روز به ترتیب نماد‌های فملی، فولاد، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و عامل افت بازار سرمایه شدند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات