دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

چه اتفاقی برای یارانه نقدی افتاد؟ / اصل ماجرای اختلال در واریز یارانه نقدی

22 آبان 1402
چه اتفاقی برای یارانه نقدی افتاد؟ / اصل ماجرای اختلال در واریز یارانه نقدی

ساعت 12 شنبه‌شب، 20آبان، طبق روال معمول هر ماه، واریز یارانه نقدی خانوارها انجام شد؛ اما در کمال تعجب، برخی از یارانه‌بگیران این وجه را دریافت نکردند و موجی از شایعات در مورد تغییر قواعد پرداخت یارانه یا حتی حذف برخی یارانه‌بگیران به راه افتاد؛ اما اصل ماجرا چه بود؟


به گزارش بانک اول یارانه نقدی یکی از تکالیف کلان دولت در حوزه حمایت اجتماعی است که چندین دستگاه وظیفه تامین و توزیع منابع آن را برعهده دارند و تراکنش‌های آن نیز به واسطه حجم بسیار بالا، در یک بازه زمانی نسبتا طولانی انجام می‌شود. آنگونه که سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید: در مورد اخیر که به تأخیر در واریز یارانه برخی خانوارها و حتی واریز نشدن یارانه برای برخی دیگر منجر شد، اختلال در سیستم بانکی علت بروز مشکل بوده و هیچ تغییری در قواعد یارانه انجام نشده است.


طیبه حسینی با بیان علت تأخیر در واریز یارانه نقدی آبان‌ماه گفته است: اختلال در سیستم بانکی تقریبا حل شده اما همچنان برخی از مشمولان یارانه خود را به همین دلیل دریافت نکرده‌اند که حل کامل این مشکل در حال پیگیری است و به واسطه یک‌سری هماهنگی‌های بین‌دستگاهی افرادی که تا‌کنون موفق به دریافت یارانه خود نشده‌اند تا پایان هفته یارانه خود را دریافت خواهند کرد.
جدا از اینکه اختلال در یارانه نقدی این ماه، هیچ ربطی به تغییر قواعد پرداخت یارانه ندارد، اما در مجموع چگونه می‌توان فهمید که یارانه یک‌نفر به‌واسطه اختلال بانکی واریز نشده یا دلیل آن حذف فرد از فهرست یارانه‌بگیران بوده است؟


سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پاسخ به این پرسش، می‌گوید: مشمولان دریافت یارانه می‌توانند به سامانه رفاهی مراجعه کرده و در قسمت پنجره ملی هوشمند به سرویس رفاهی وارد شوند؛ در این مرحله با وارد کردن کدملی سرپرست خانوار یا دریافت‌کننده یارانه، وضعیت یارانه خود را مشاهده کنند. در این مرحله اگر یارانه مرحله ۱۵۳ یعنی یارانه آبان‌ماه به حسابشان واریز و در سامانه رفاهی ثبت شده بود یعنی از دریافت یارانه حذف نشده‌اند و به‌دلیل اختلال در سیستم بانکی هنوز این مبلغ به‌حساب آنها وارد نشده است.
به‌گفته حسینی، اگر در این مرحله مشمولان متوجه حذف یارانه خود شدند، یعنی در سامانه رفاهی مرحله ۱۵۳ برای آنها ثبت نشده بود، می‌توانند از طریق پنجره ملی دولت هوشمند و قسمت سامانه حمایت اعتراض خود را نسبت به حذف یارانه‌شان ثبت کنند.


نکته دیگری که سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها بر آن تأکید می‌کند، این است که خبر واریز یارانه نقدی فقط با اطلاعیه رسمی سازمان هدفمندی یارانه‌ها معتبر است؛ اما برخی رسانه‌ها صرفا بر مبنای اینکه در بیستم هر ‌ماه یارانه واریز می‌شود، خبر واریز یارانه را منتشر می‌کنند و این کار در بزنگاه‌هایی مانند آبان که اختلال بانکی بروز کرد، باعث سردرگمی مردم و یارانه‌بگیران می‌شود؛ چراکه ممکن است مانند مرحله153 یارانه نقدی، برای برخی از افراد به‌دلیل اختلال بانکی واریز نشده باشد و آنها را دچار تردید کند که یارانه آنها حذف شده است یا نه.


واقعیت این است که بخش قابل‌توجهی از خانوارها به‌خصوص سالمندان، به‌محض اینکه خبر واریز یارانه را مطالعه می‌کنند، باید پیامک واریز هم مانند ماه‌های قبل برایشان ارسال شده باشد؛ در غیر این صورت تصور می‌کنند که از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند و برای پیگیری این موضوع در تهران به وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها و در استان‌ها به اداره کار و فرمانداری‌ها مراجعه می‌کنند.


توصیه سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها این است که برای رعایت حال مردم هم که شده، انتشار زودهنگام اخبار واریز یارانه‌ها از دستورکار رسانه‌ها خارج شود و تا پیش از انتشار اطلاعیه رسمی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، خبری درباره واریز یارانه‌ها منتشر نکنند.

روزنامه همشهری

اخبار مرتبط
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی هم در این دیدار گفت: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید. با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید. در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد. گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید.
سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا طرح فجرانه ادامه خواهد داشت، گفت: برای ادامه پرداخت جایزه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیکی (طرح فجرانه) موضوع در حال پیگیری و بررسی است. به زودی نتیجه اعلام می‌شود.
طرح پرداخت یارانه معیشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (یسنا) که تاکنون فقط برای دهک اول درآمدی در ۸ استان اجرا می‌شد، از دیروز به‌صورت کشوری اجرا شده و حالا تمام مادران واجد شرایط این طرح در همه استان‌ها و در سه دهک کم‌درآمد، این اعتبار را دریافت می‌کنند.
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها