جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

تعیین تکلیف خریداران خودروهای وارداتی تا پایان آذر

23 آبان 1402
 تعیین تکلیف خریداران خودروهای وارداتی تا پایان آذر

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: واردات خودروهای نو براساس برنامه پیش می‌رود و تا آذر ماه تکلیف همه کسانی که ثبت‌نام کرده بودند، روشن و نحوه دریافت خودرو مشخص می‌شود.

به گزارش  بانک اول  عباس علی آبادی درباره واردات خودرو، گفت: واردات خودروهای نو براساس برنامه پیش می‌رود و تا آذر ماه تکلیف همه کسانی که ثبت‌نام کرده بودند، روشن و نحوه دریافت خودرو مشخص می‌شود؛ اکنون نیز روزانه این کار انجام می‌شود.

وی در خصوص واردات خودروهای کارکرده نیز افزود: آئین‌نامه آن تهیه و به دولت ارسال شد که کلیات آن تصویب شده است؛ البته بندی در این آئین‌نامه درج شده که براساس آن باید کمیته‌ای منشا ارز را شناسایی کند، با اعضای کمیسیون در این باره صحبت و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت و مساعدت کنیم تا نگرانی بانک مرکزی رفع شود.

علی‌آبادی افزود: بانک مرکزی بی‌سبب نگران نیست و معتقد است ممکن است به دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان دارد، به بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالاها اثرگذار باشد؛ بنده نیز معتقدم این نگرانی باید موردتوجه قرار گیرد بنابراین مقرر شد جلسه‌ای در این زمینه با حضور نمایندگان بانک مرکزی، کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.

تعرفه واردات خودروهای برقی 4 درصد شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره واردات خودروهای برقی نیز توضیح داد: تعرفه این موضوع در کمیسیون ماده (1) حداقل مقدار ممکن یعنی حدود 4 درصد تصویب شد، خودروهای هیبرید پلاگین نیز همین وضعیت را دارد؛ پیشنهاد ما این است که برای خودروهای هیبرید تا 15 درصد تعرفه افزایش پیدا کند البته برای خودروهای دیگر تعرفه تا 75  درصد است؛ جدول این موضوع آماده و در کمیسیون ماده (1) مصوب شده و باید در صحن دولت بررسی و تصویب شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد خودروهای برقی تا پایان سال وارد می‌شود؟ گفت:  تا 100 هزار دستگاه حداقل تامین ارز کردیم.

علی آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی با تامین ارز این موضوع موافقت کرده است؟ بیان کرد: بله موافقت کرده و مشکل ارزی هم نداریم؛ ما برای خودروهای برقی و نو تاکنون مشکل ارزی نداشتیم و فکر نمی‌کنم تا پایان سال هم مشکلی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این موضوع که قیمت بیشتر خودروهای نو وارداتی بیش از یک میلیارد تومان می‌شود و همه افراد توان خرید آن را ندارند، تصریح کرد: ما برای واردت خودروهای نو سقف 20 هزار دلاری در نظر گرفتیم و سعی شده که خودروهای بالاتر از این عدد وارد نشود؛ حد نصاب خودرو -قابلیت لازم را داشته باشند-در دنیا از 5 هزار دلار تا حدود 60 هزار دلار است، سقفی که در واقع برای ما تعیین شده حدود 20هزار دلار است که به نظر من حد قابل قبول برای متوسط مردم است و یک میلیارد تومان به نرخ امروز ارزش‌گذاری می‌شود اما برای خودروهای برقی که عرضه می‌شوند، مقیاس‌های پایین‌تر برای سطوح پایین‌تر درآمدی نیز وجود دارد یعنی می‌توان با عددهای کمتر از این نیز خودروی موردنظر را تامین کنند؛ با توجه به اینکه تعرفه نیز حداقلی است جای نگرانی وجود ندارد./تسنیم

اخبار مرتبط
تکمیل مراحل ثبت نام خودرو تنها از طریق مراجعه به سایت ثبت نام سایپا یعنی یعنی https://saipa.iranecar.com/public/home انجام می شود، درصورتی که متقاضیان نسبت به تکمیل وجه از طریق سایت دیگری اقدام کنند، مسئولیتی متوجه شرکت سایپا نخواهد بود.
جک J4 یکی از سدان‌های جمع و جوری است که هم‌زمان با هم‌وطنان چینی‌اش، بسترن B30 و بی وای دی F3 به بازار ایران رسید. پیش از ورود این خودرو در سال ۹۷، کرمان موتور جک J3 و جک J5 را روی خط مونتاژ داشت که به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ به پایان کار خود رسیدند.
لی جون، بنیانگذار چینی شیائومی اعلام کرد که تا ۲۴ آوریل ۷۵ هزار و ۷۲۳ سفارش برای سدان الکتریکی SU۷ اسپرت خود ثبت کرده است و قصد دارد بیش از ۱۰ هزار دستگاه را در ژوئن تحویل دهد.
ساینا خودرویی است که مراحل طراحی آن توسط سایپا صورت گرفته‌است و از موتور ام۱۵ و استاندارد یورو۴ و یورو۵ برخوردار است. شرکت سایپا تاکنون ۵ تیپ ساینا از جمله ساینا اتوماتیک، ساینا اس، ساینا ئی‌ایکس، ساینا اس‌ایکس و ساینا لوکس اتوماتیک تولید کرده‌است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها