جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

فروش متری مسکن در بورس آغاز شد / بورس بازان متری مسکن می خرند

29 آبان 1402
فروش متری مسکن در بورس آغاز شد / بورس بازان متری مسکن می خرند

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه ۳ رویکرد تسهیل‌گری در قرارگاه جهادی مسکن لحاظ شده است، گفت: مشارکت در مسکن، احداث مسکن توسط شهرداری و همچنین مسکن معاوضه از رویکردهایی است که در ارتباط با مسکن پیگیری و دنبال می‌شود.

به گزارش بانک اول بازار سهام یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی در اقتصاد کشورهاست که در آن سهام شرکت‌ها معامله می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از اجرایی شدن موضوع فروش متری مسکن پس از ابلاغ بخشنامه بورس خبر داد.

سید مهدی هدایت در جمع خبرنگاران گفت: قرارگاه جهادی مسکن در این دوره از مدیریت شهری در راستای رفع موانع تولید مسکن و تولید مسکن استطاعت‌پذیر آغاز شده است. متاسفانه سیاست‌های گذشته منجر به افزایش قیمت مسکن و افزایش تعداد مستأجران در شهر تهران شده است.

هدایت با اشاره به اینکه ۳ رویکرد تسهیل‌گری در قرارگاه جهادی مسکن لحاظ شده است، گفت: مشارکت در مسکن، احداث مسکن توسط شهرداری و همچنین مسکن معاوضه از رویکردهایی است که در ارتباط با مسکن پیگیری و دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به احداث مسکن با مشارکت شهرداری تهران در برخی از نقاط پایتخت، تاکید کرد: به عنوان مثال می‌توان به مجتمع مسکونی آرام در منطقه ۱۸ اشاره کرد که در فاز اول هزار واحد و در فاز بعدی ۱۵۰۰ واحد دیگر با مشارکت شهرداری تهران و بنیاد مسکن ساخته و به بهره‌برداری خواهد رسید که در چنین واحدهایی تمامی سرانه‌های فرهنگی، ورزشی و ... در نظر گرفته شده است.

وی به اجرای پروژه مسکن در محدوده باغ‌آذری واقع در منطقه ۱۶ اشاره کرد و افزود: در گود منصوب به باغ‌آذری نیز ساخت یک پروژه مسکن در حال اجراست که پس از تکمیل این مسکن‌ها واگذار می‌شود.

هدایت به احداث مسکن استطاعت‌پذیر اشاره کرد و گفت: تولید مسکن استطاعت‌پذیر در مناطق جنوبی تهران قابل انجام است و با این روش ما می‌توانیم به سمت افزایش تولید مسکن و کاهش مستاجری در پایتخت گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه ۲۳ هزار واحد مسکونی شهرداری تهران با مشارکت دستگاه‌های مختلف در مراحل مختلف صدور پروانه قرار دارند، افزود: جدای از این احداث ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیز در تفاهم‌نامه های مختلف در دستور کار قرار دارند که از این تعداد ۲۱۷ هزار واحد مسکونی در شرایط مختلف صدور پروانه قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به احداث مسکن در محدوده کوره آجرپزی واقع در منطقه ۱۹ اشاره کرد و گفت: احداث مسکن در این مناطق نیز از جمله اولویت‌های قرارگاه جهادی مسکن است و با تأمین زمین ساخت مسکن در این محدوده‌ها آغاز خواهد شد.

هدایت با تاکید بر اینکه احداث محلات الگو از دیگر موارد در دستور کار سازمان نوسازی است گفت: به عنوان مثال ما در منطقه ۱۹ احداث محله الگو را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که در این محلات تمام سرانه‌های خدماتی لحاظ شده است.

وی همچنین درخصوص فروش متری مسکن در قالب بورس افرود: در ارتباط با این مسئله ما بنا داریم از ابزارهای نوین مالی برای فروش مسکن استفاده کنیم و به همین جهت بنا داریم در قالب بورس فروش متری را آغاز کنیم و منابع خرد در اختیار مردم به جای اینکه به سمت سکه و دلار برود به سمت مسکن بیاید. پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آیند بخشنامه بورس برای فروش متری ابلاغ شود و به محض ابلاغ این بخشنامه فروش متری مسکن در قالب بورس آغاز خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر پروژه هلال احمر آماده فروش متری در قالب بورس است و به تدریج سایر واحدهای مسکونی در قالب فروش متری در بورس عرضه خواهد شد.

اخبار مرتبط
این مصوبه برای تعیین سقف اجاره و نظارت در این زمینه در اختیار خوبی به دولت می‌دهد. البته کاهش نرخ تورم تولید مسکن را سال گذشته شاهد بودیم و امیدواریم شاهد افزایش نرخ اجاره مانند سال گذشته نباشیم. نظارت گسترده بر بنگاه‌های املاک، مالیات بر خانه‌های خالی، سامانه رایگان خودنویس و هم‌چنین افزایش عرضه زمین و افزایش ساخت مسکن از جمله اقدامات ما در این زمینه است.
بازارهای مسکن و اجاره باید منتظر تحول بزرگی که حوزه آگهی باشند؛ اگر مسئولان وزارت راه و شهرسازی روی حرفشان بمانند، از یک هفته دیگر با حذف آگهی‌های دروغی و مشقی و تکراری از سکوهای اینترنتی، بساط قیمت سازی برای آشفته کردن بازار مسکن جمع خواهد شد.
تورم مسکن خصوصا از سال ۹۸ به این‌سو از نرخ میانگین تورم در کشور جلوتر بوده است و هر سال بیش از نرخ تورم به نرخ اجاره‌ها افزوده شده است. اما پیگیری اخبار اقتصادی نشان می‌دهد سرعت تورم در سال گذشته گرفته شده و احتمالا در سال جدید هم این روند ادامه پیدا می‌کند.
ابوالفضل نوروزی با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکوهای دیوار و شیپور،‌ اظهار کرد: بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی می‌کنند. وی با بیان این‌که این کار به صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود، افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها