جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

نحوه اخذ مالیات از سیگار و تنباکوی قلیان ابلاغ شد

06 آذر 1402
نحوه اخذ مالیات از سیگار و تنباکوی قلیان ابلاغ شد

نحوه اخذ مالیات از سیگار و تنباکوی قلیان داخلی در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد که بر اساس آن صادرات سیگار و تنباکوی قلیان مشمول مالیات نمی شود.

به گزارش  بانک اول  محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه‌ای نحوه اخذ مالیات از سیگار و تنباکوی قلبان داخلی در سال 1402 را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است:

در اجرای بند (ه) تبصره (17) قانون بودجه سال 1402 کل کشور که مقرر می‌دارد از ابتدای سال 1402 به قیمت خرده فروشی از هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ پانصد (500) ریال تولید داخل با نشان (برند) بین المللی یک هزار (1.000) ریال و هر بسته پنجاه کرمی تنباکوی قلیان داخلی دویست هزار (2000000) ریال به عنوان مالیات اضافه و از هر نخ سیگار واردانی مبلغ هشت هزار (80000) ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان وارداتی سیصد و پنجاه هزار (350.000 ریال به عنوان حقوق ورودی دریافت می‌شود تا مطابق ردیف‌های این قانون به نسبت مساوی برای بخش سلامت با اولویت احداث و تجهیز مراکز ناباروری و زایشگاههای دولتی ورزش همگانی و ورزش بانوان هزینه گردد وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است مبالغ مزبور را از تولید کنندگان و واردکنندگان دخانیات حسب مورد اخذ و به حساب در آمد عمومی موضوع ردیف 110515 جدول شماره (5) این قانون واریز نماید ضروری است ادارات کل امور مالیاتی علاوه بر مالیات و عوارض موضوع بند (ت) ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/03/02 نسبت به وصول مالیات حکم مذکور از تولید کنندگان سیگار و تنباکوی قلیان با رعایت موارد زیر اقدام نمایند

1- در اجرای بند (پ) تبصره (2) ماده (5) قانون مالیات بر ارزش افزوده مالیات موضوع حکم بند (ه) تبصره (17) قانون بودجه سال 1402 کل کشور جز مأخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده نیست.

2- صادرات انواع سیگار و تنباکوی قلیان داخلی به خارج از کشور مشمول مالیات موضوع حکم بند (ه) تبصره (17) قانون بودجه سال 1402 کل کشور نیست.

3- در صورتی که سیگار تولید مشترک با نشان داخلی عرضه می‌شود مالیات بند (ها) تبصره (17) قانون بودجه سال 1402 کل کشور به نرخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی و در صورتی که با نشان بین المللی عرضه می‌شود مالیات مزبور با نرخ سیگار تولید داخل با نشان بین المللی محاسبه می‌شود.

4- با توجه به نقش و اهمیت اطلاع رسانی در راستای ایجاد بستر مناسب اجرای قانون ادارات کل امور مالیاتی موظفند نسبت به اطلاع رسانی به مودیان ذی ربط اقدام مقتضی را معمول

نمایند .5- میزان مالیات مزبور به ازای هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ پانصد (500) ریال تولید داخل با نشان (برند) بین المللی یک هزار (1.000) ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی دویست هزار .200 ریال می‌باشد. تولید کنندگان دخانیات مکلفند مالیات متعلق را به صورت را از بهای فروش کالا، در صورتحساب‌های فروش درج و از خریداران وصول نمایند.

6- تولید کنندگان سیگار و تنباکوی قلیان ملزم به اجرای کلیه تکالیف از جمله صدور صورتحساب، وصول مالیات و … بوده و با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my tax.gov.ir ضمن تسلیم فرم اظهار موضوع بند (ه) تبصره (17) قانون بودجه سال 1402 کل کشور حداکثر تا پایان ماه پس از تاریخ انقضای هر دوره مالیاتی منطبق با دوره مالیاتی موضوع ماده (1) قانون مالیات بر ارزش افزوده مالیات متعلق را به حساب شماره 4001001003018487 نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان تمرکز وجوه درآمد موضوع ردیف 110515 جدول شماره (5) قانون بودجه سال 1402 کل کشور واریز نمایند

7- با عنایت به اینکه مالیات موضوع بند (ه)) تبصره (17) قانون بودجه سال 1402 کل کشور در زنجیره تولید و توزیع از تولید کننده تا آخرین توزیع کننده به صورت عددی ثابت به مصرف کننده نهایی محصولات دخانی مورد نظر منتقل می‌شود لذا دریافت و پرداخت مالیات مذکور جز درآمد هزینه و بهای تمام شده محصولات دخانی برای اشخاص فعال در زنجیره تولید و توزیع این محصولات نیست.

8- با عنایت به مفاد حکم بند (ها ا) تبصره (17) قانون بودجه سال 1402 کل کشور صرفاً تولید کنندگان مکلف به واریز مالیات مورد نظر به حساب اشاره شده در بند (6) این دستورالعمل بوده و سایر اشخاص فعال در زنجیره توزیع از این بابت تکلیفی ندارند

9- در صورت اعتراض به برگ، مطالبه ادارات امور مالیاتی می‌بایست وفق مقررات قانون مالیات‌های مستقیم از جمله مفاد مواد (238)، (244) و (247) قانون مزبور، اقدام مقتضی به عمل آورند.

10- با عنایت به مفاد بند (ز) تبصره (20) قانون بودجه سال 1402 کل کشور اجرای مفاد حکم بند (ه)) تبصره (17) قانون بودجه سال 1402 کل کشور صرفاً مربوط به سال 1402 است./تسنیم

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها