یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

۲ برنامه وزیر راه برای کنترل قیمت مسکن و زمین اعلام شد

13 آذر 1402
۲ برنامه وزیر راه برای کنترل قیمت مسکن و زمین اعلام شد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری برای جلوگیری از احتکار زمین، گفت:‌با دو اقدام قیمت مسکن و زمین را در کشور کنترل می‌کنیم.

به گزارش بانک اول  مهرداد بذرپاش با تاکید بر این‌که میزان معرفی خانه‌های خالی مشمول مالیات به سازمان امور مالیاتی طی 2 دهه اخیر بی‌سابقه بوده است، اظهار کرد: از سوی دیگر تعداد برگه تشخیص مالیاتی صادر شده توسط سازمان امور مالیاتی برای مالکان خانه‌های خالی نیز بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به این‌که خیلی از نهادهای مالی، بانک‌ها و موسسات مالی خانه خالی در اختیار دارند، ادامه داد: خیلی از انبوه‌سازان نیز واحدهای مسکونی ساخته شده را عرضه نکرده‌اند که دور برگه مالیاتی، عرضه مسکن به بازار بیشتر شده که اتفاق مهمی است.

وی با اشاره به تجربه سایر کشورها برای کنترل بازار مسکن، گفت: همین سیاست را برای جلوگیری از احتکار زمین اجرایی می‌کنیم. بر این اساس مطابق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، زمین‌هایی که 10 سال از زمان مجوز‌های مربوط به کاربری مسکونی آنها می‌گذرد و مالکان برای صدور پروانه ساخت درخواست نداده‌اند، یا این‌که پروانه ساخت دارد اما عملیات اجرایی ساخت و ساز را آغاز نکرده‌اند، تغییر کاربری داده خواهند شد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این کار باعث خروج زمین‌ها از  احتکار خارج می شود و  در واقع با این دو اقدام می‌توانیم قیمت مسکن و زمین را کنترل کنیم./تسنیم

اخبار مرتبط
در هفته های گذشته وزارت کار از ما به عنوان رئیس کانون عالی دعوت کرد و جلسه مشورتی برگزار شد. در آن جلسه پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن از سوی دولت مطرح شد که در صورت موافقت اعضای شورای عالی کار آن مصوبه به دولت برود. این پیشنهاد برای جامعه کارگری که 70درصد دستمزد خود را صرف اجاره بها می کند بسیار اندک است, اما به عنوان عضوی از جامعه کارگری خواستار برگزاری جلسه شورای عالی کار با حضور تمام شرکای اجتماعی هستیم تا بتوانیم با خرد جمعی فکری به حال شرایط دشوار و سخت معیشت کارگران کنیم.
اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهرماه سال قبل نیز با ارسال پیامک به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن نسبت به حذف از این پروژه ملی در صورت عدم واریز 240 میلیون تومان تا 20 مهر هشدار داده بود: «اخطار حذف از پروژه،‌ به‌علت عدو واریز آورده اعلامی: متقاضی محترم نهضت ملی مسکن آقا/خانم... ؛ عدم واریز سهم آورده موجب توقف پروژه شده است. چنانچه تا تاریخ 1402/07/20 ساعت 00:00 مبلغ 2/400/000/000 ریال به شماره حساب ... واریز ننمایید از پروژه حذف شده و جایگزینی برای شما انتخاب خواهد شد.»
ماده ۱۳ این طرح که به عنوان ماده(۵) به قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود به دارایی‌هایی همچون املاک اشاره دارد که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند.
قیمت اسمی یک مترمربع آپارتمان در تهران، در فاصله سال ۹۰ تا پایان ۱۴۰۲، از یک میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به ۷۵ میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان رسید و ۴۰ برابر شد. اما قیمت واقعی مسکن در این فاصله، ۲.۳ برابر شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها