جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

مغازه دارها چقدر باید مالیات بدهند؟

23 آذر 1402
مغازه دارها چقدر باید مالیات بدهند؟

در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از صاحبان اصناف و مشاغل مالیات کمتر از ۱۰ میلیون تومان برای یک سال می‌پردازند.

به گزارش بانک اول دولت سیزدهم با حمایت از اصناف و صاحبان مشاغل مالیات ستانی عادلانه را در پیش رو گرفته است و در دو سال متوالی طی آمارهای سازمان امور مالیاتی مالیات این قشر حدود ۷ درصد کل مالیات است این در حالی است که مالیات نیمی از مشاغل نیز صفر برآورد شده است یعنی اینکه عملا سازمان مالیاتی بابت عملکرد یک سال آنها هیچ گونه مالیاتی دریافت نمی‌کند.

سهم مالیات صاحبان مشاغل و اصناف در تولید ناخالص داخلی ۲۰ تا ۳۰ درصد است، با این اوصاف سهم آنها از درآمد مالیاتی فقط هفت درصد است.

در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از صاحبان اصناف و مشاغل مالیات کمتر از ۱۰ میلیون تومان برای یک سال می‌پردازند.

بر اساس آخرین گزارش از سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات ٢٠ درصد از اصناف بین صفر تا پنج میلیون تومان و حدود ١٠ درصد بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان، ١٢ درصد بین ١٠ تا ۳۰ میلیون تومان و تنها ۸ درصد از اصناف ۳۰ میلیون تومان به بالا مالیات پرداخت کردند. بر این اساس، امسال بیش از ۵۰ درصد (حدود چهار میلیون) از مشاغل، مالیات صفر و حدود ۴۰ درصد نیز مالیات زیر بیست میلیون تومان پرداخت کرده‌اند.

متوسط پرداخت مالیات اصناف ۵ میلیون تومان است

طبق داده های سازمان امور مالیاتی کشور، متوسط مالیات پرداختی صاحبان مشاغل و اصناف حدود پنج میلیون تومان، پزشکان و دندانپزشکان به‌طور متوسط در سال ۳۵ میلیون تومان، مالکان نمایشگاه‌های اتومبیل و نمایندگی شرکت‌های خودرو ۱۶ میلیون تومان، دفاتر اسناد رسمی ۱۴ میلیون تومان است.

همچنین طبق این گزارش، بنگاه‌های املاک ۱۰ میلیون تومان، مالکان رستوران‌ها و طلافروشان مالیات ۹ میلیون تومان و سایر اصناف از جمله وکلا، لوازم یدکی خودرو، هنرمندان، فروشندگان سیگار و تنباکو، کیف و کفش، لوازم‌خانگی، فرش و موکت، لوازم صوتی و تصویری، لوازم التحریر، مسافرخانه‌ها و انوان نان‌های سنتی مالیاتی بین یک تا هشت میلیون تومان در سال بوده است.

سازمان امور مالیاتی کشور در دولت سیزدهم جلسه های مختلفی با اصناف و مشاغل مختلف برگزار کرده است که در این نشست ها شخص رییس سازمان امور مالیاتی کشور حضور پیدا کرده و به مشکلات و دغدغه های مالیاتی فعالان اقتصادی پاسخ گفته است.

همچنین از سوی این سازمان در بازارها، مساجد و اتاق اصناف برای تسهیل در پرداخت مالیات، میزهای خدمت برپا شده است که در آن اقدام به رسیدگی سوالات صاحبان مشاغل در خصوص قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، متناسب سازی اینتا کدها، مالیات نرخ سود فعالیت‏ها، استرداد مالیات بر ارزش افزوده، بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی‏ها و نظایر آن پرداخته شده است.

سهم ۷ درصدی اصناف از پرداخت مالیات در ۸ ماه امسال

سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم با شفافیت و تاکید بر شناسایی ۲.۷ میلیون مودی جدید و بستن گلوگاه های فرار مالیاتی موفق به وصول درآمدهای مالیاتی شده است بر اساس آخرین گزارش در هشت ماهه امسال بالغ بر ۴۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که بیش از مجموع وصولی مالیات سال ۱۴۰۱ (حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان) است.

در هشت ماهه سال‏جاری بالغ بر ۴۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (حدود ۳۱۰ هزار میلیارد تومان) رشد ۵۸ درصدی و نسبت به بودجه مصوب تحقق ۹۸ درصدی را نشان می دهد.

سهم اصناف از مالیات کشور چقدر است؟

رشد درآمدهای مالیاتی بدون وارد آمدن فشار بر بخش مشاغل و کارکنان بخش دولتی و خصوصی صورت گرفته به طوری که در ۸ ماهه سال‏جاری سهم مالیات مشاغل ۷ درصد از کل وصولی در حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان و سهم مالیات کارکنان بخش خصوصی و عمومی ۱۰ درصد از کل وصولی، ۴۹ هزار میلیارد تومان می باشد. همچنین طی دو سال گذشته از بار مالیاتی بخش تولید نیز به میزان ۷ واحد درصد کاسته شده است یعنی از ۲۵ به ۱۸ درصد رسیده است.

پیش از دولت سیزدهم مالیات بر اساس چانه‌زنی و به‌صورت علی‌الراس محاسبه می‌شد که اشکالات فراوانی داشت و بر اساس درآمد واقعی افراد نبود و اغلب مودیان از این روش پرداخت مالیات گله‌مند بودند اکنون در این دولت با تکیه بر اطلاعات و آمارهای دقیق از وضعیت کسب و کار اصناف مالیات ها بر اساس درآمد افراد مورد محاسبه قرار می گیرد.

ایرنا

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها