شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

سرمایه گذاران طلا شگفت زده شدند/جهش بی سابقه قیمت طلا

23 آذر 1402
سرمایه گذاران طلا شگفت زده شدند/جهش بی سابقه قیمت طلا

مت سیمپسون، تحلیلگر ارشد در سیتی ایندکس گفت: قیمت طلا از فدرال رزرو به عنوان سکوی پرشی برای شکستن سقف ۲۰۰۰ دلاری در هر اونس استفاده کرد.

به گزارش بانک اول،پس از پایان‌یافتن چرخه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا و اشاره به کاهش احتمالی نرخ بهره در سال آینده، قیمت طلا روز چهارشنبه بیش از ۱ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح یک هفته ای خود رسید.

قیمت اونس طلا که روز سه‌شنبه بر روی ۱۹۸۰ دلار قرار داشت شب گذشته تا نزدیک ۲۰۴۰ دلار بالا رفت. بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه نرخ بهره را ثابت نگه داشت. تقریباً ۱۷ نفر از ۱۹ مقام فدرال رزرو پیش‌بینی می‌کنند که نرخ بهره سیاستی تا پایان سال ۲۰۲۴ از آنچه اکنون است پایین‌تر خواهد بود، با پیش‌بینی متوسط نشان می‌دهد که نرخ از ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ درصد کنونی سه‌چهارم واحد کاهش می‌یابد.

شاخص دلار (.DXY) پس از رأی فدرال رزرو ۰.۶ درصد کاهش یافت و طلا را برای خریداران خارجی ارزان‌تر کرد. بازدهی ۱۰ساله خزانه‌داری ایالات متحده عقب‌نشینی خود را افزایش داد معامله‌گران اکنون با احتمال نزدیک به ۶۰ درصد کاهش نرخ بهره در ایالات متحده در مارس ۲۰۲۴ قیمت‌گذاری می‌کنند. کاهش نرخ بهره جذابیت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد.

قیمت هر اونس طلا در لحظه تنظیم این گزارش با 55 دلار افزایش به 2035 دلار رسید

مت سیمپسون، تحلیلگر ارشد در سیتی ایندکس گفت: قیمت طلا از فدرال رزرو به عنوان سکوی پرشی برای شکستن سقف ۲۰۰۰ دلاری در هر اونس استفاده کرد.

همانطور که انتظار می رفت، فدرال رزرو برای سومین جلسه متوالی نرخ بهره را ثابت نگه داشت. تقریباً ۱۷ نفر از ۱۹ مقام فدرال رزرو به اتفاق آرا پیش بینی می‌کنند که نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۴ کمتر از اکنون خواهد بود.

در همین حال، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که بانک مرکزی ایالات‌متحده احتمالاً نرخ بهره را افزایش داده است اما این گزینه را برای اقدام مجدد در صورت نیاز باز نگه داشته است.

دلار آمریکا در برابر رقبای خود به پایین‌ترین سطح دو هفته‌ای سقوط کرد و طلا را برای دیگر دارندگان ارز ارزان‌تر کرد، در حالی که بازدهی معیار ۱۰ ساله آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از اگوست رسید.

بر اساس ابزار CME FedWatch، بازارها اکنون با احتمال ۷۳ درصدی کاهش نرخ بهره در ماه مارس توسط فدرال رزرو قیمت گذاری می‌کنند. نرخ‌های بهره پایین‌تر تمایل به حمایت از شمش‌های غیربهره‌ای دارند. فعالان بازار اکنون منتظر تصمیمات دیگر بانک مرکزی از جمله بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان هستند.

طبق گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۳.۸۳ دلار در هر اونس رسید، در حالی که پلاتین با ۰.۲ درصد افزایش به ۹۳۶.۱۵ دلار و پالادیوم ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۹۹۸.۶۴ دلار رسید.

کارلو آلبرتو د کاسا، تحلیلگر بازار گفت: «روز گذشته گفته بود انتظار دارم فدرال رزرو ثبات داشته باشد اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد، در سه ماهه دوم یا سوم 2024 اتفاق خواهد افتاد.»

اخبار مرتبط
قیمت طلای جهانی با وجود شروع توفانی، با کاهش شدید در روز دوشنبه مواجه شد. با این حال، توانست بخشی از این ریزش را در نیمه دوم هفته جبران کند. با وجود منفی بسته شدن کندل هفتگی، طلا از نظر تکنیکالی همچنان روند صعودی دارد. اظهارات سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و همچنین داده‌های مربوط به اشتغال در ایالات متحده می‌تواند بر روند طلا در هفته آینده تاثیرگذار واقع شود.
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته (پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه) افت ۹۰۰ هزار تومانی داشت و به ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.
دلار هم اکنون در بازار تهران با قیمت ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان هم خریدار ندارد؛ دلار فردایی هم اکنون به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته است؛ دلار هرات نیز ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورده است. ضمن اینکه یورو در بازار افشار با قیمت ۶۶ هزار تومان هم خریدار ندارد و فروشنده ها نگران ضرر بیشتر هستند.
امروز قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۴,۱۹۸ (چهل و چهار هزار و یکصد و نود و هشت ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۶ درصدی داشته است. قیمت طلا و سکه اما پایین آمد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها