جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

فهرست بدهکاران بزرگ در سامانه بانک مرکزی منتشر و مستمراً به‌روز نیز می‌شود

29 آذر 1402
فهرست بدهکاران بزرگ در سامانه بانک مرکزی منتشر و مستمراً به‌روز نیز می‌شود

سخنگوی دولت گفت: در بحث انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی، به یاد دارید که در زمان مناظرات انتخابات، یکی از کاندیداها نمی‌توانست فهرست اندکی از ابربدهکاران بانکی اعلام کند، اما امروز فهرست بدهکاران بزرگ در سامانه بانک مرکزی منتشر می‌شود و مستمرا به روز نیز می‌شود.

به گزارش بانک اول به نقل از ایسنا، علی بهادری جهرمی با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اظهار کرد: مردم در این دولت میدان‌دار شدند و به همین خاطر در حوزه‌های مختلف رشد داشتیم. از خرید گندم تا تجارت خارجی رشدهای زیاد و رکوردشکنی داشتیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۶ هزار کارخانه و کارگاه در دولت سیزدهم فعال شدند، تاکید کرد: از منظر اقتصادی، دهه گذشته قابل قبول نبود و در برابر تحریم‌های فلج‌کننده، راهبردها به نتیجه نرسید و رشد اقتصادی در دهه گذشته نزدیک به صفر بود. میانگین رشد اقتصادی در طول دو سال گذشته به بیش از ۴ درصد رسیده است و جبران توقف دهه گذشته نیازمند بازه زمانی طولانی‌تری است.

سخنگوی دولت یادآور شد: براساس آمار میانگین رشد اقتصادی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به بالای ۶‌درصد رسیده که بخشی از آن مربوط به افزایش بهره‌وری و بخش زیادی مربوط به نهضت فعال‌سازی کسب و کارهای تعطیل و نیمه‌تعطیل است.

بهادری جهرمی ادامه داد: این رشد اقتصادی به تدریج می‌تواند فاصله توان خرید مردم را برگرداند و سرانه عمومی افزایش می‌یابد که البته اثر اشتغالزایی هم دارد.

دبیر هیئت دولت با بیان اینکه هنرخ بیکاری از ۱۰ درصد در ابتدای دولت به ۷.۹ درصد رسیده است، گفت: نرخ رشد اقتصاد در حوزه مسکن سال‌ها منفی بوده و شاهد رکود در این حوزه بودیم؛ طی سال گذشته، این نرخ به مثبت سه درصد رسیده است. فعال شدن حوزه مسکن هم میزان بالایی از اشتغال و رشد اقتصادی را ایجاد می‌کند و هم با توجه به بالابودن نیاز این حوزه به نقدینگی، کاهش تورم را به همراه دارد.

بهادری جهرمی ادامه داد: طرح نهضت ملی مسکن با واگذاری ۵۰۰ هزار زمین در سال ۱۴۰۲ به خانوارهای حائز شرایط، در مسیر اجرا قرار گرفته است. ۵۰۰ هزار زمین دیگر نیز در برنامه واگذاری تا پایان امسال قرار دارد. با تصویب آیین‌نامه‌ها و مشوق‌های لازم، رشد صدور پروانه و افزایش ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ۶ برابر شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت در زمینه اصلاح نظام بانکی، یادآور شد: این امر آمال دولت‌های مختلف بود، جلوگیری از فساد، اشتغال، کنترل تورم، ساخت مسکن موضوعاتی است که در سال های مختلف اولویت کشور بوده اما آنگونه که باید و شاید به سامان نرسیده است.

وی افزود: نظام بانکی در کنار مزایایی که داشته، نیاز به ساماندهی هم داشت که از کارهای روی زمین مانده بود، آفت‌هایی گریبانگیر نظام‌بانکی بوده که در سال های مختلف درمان نشده بود. حجم زیادی از نقدینگی تولید شده در کشور که عموما به تولید نرفته و در بخش های دلالی و سرمایه گذاری های غیر مولد و حتی فرار پول هزینه شده است، از شبکه بانکی اتفاق می‌افتاد بنابراین بانک مرکزی برنامه روشنی برای مورد به مورد بانک‌ها و موسسات اعتباری طراحی کرد.

دبیر هیئت دولت تاکید کرد: فعالیت‌های بانک‌ها به صورت جزئی و ماهانه از سوی بانک‌ مرکزی رصد می‌شوند، فعالیت تولیدی بانک‌ها، تراز مالی، هدایت تقدینگی و تسهیلات به بخش مسکن، فرزندآوری و تولید و نیز منابعی که باید به بانک‌مرکزی بدهند و رعایت استانداردهای بانک‌مرکزی کنترل شده و بر اساس رعایت این الگوها، در ماه بعد مجددا برنامه اصلاحی به این بانک داده می‌شود.

وی گفت: اگر بانکی به سمت تراز شدن حرکت کند، در ماه بعد سهمیه تسهیلات بیشتری دریافت می‌کند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت در مبارزه با فساد و در تعامل با سایر قوا میدان‌دار است، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم در تعامل با سایر قوا جلوگیری از فساد بوده و هست. برای کسی پذیرفته نیست که چرا باید در کشوری که مزین به نام اسلام است، فساد اتفاق بیفتد. دولت به ویژه از بین بردن گلوگاه‌ها و ساختارهای فسادزا با همکاری قوه قضائیه و مجلس گام برداشته است.

وی یادآور شد: در تعامل با مجلس، قوانینی تصویب شد که بتواند کمک حال دولت باشد و در تعامل با قوه قضائیه مواردی که اتفاق می‌افتاد در تعامل و همکاری پیش می‌رفت که بتواند از فساد جلوگیری کند و احیانا اگر تخلفی اتفاق افتاده را جبران کند.

دبیر هیئت دولت ادامه داد: به عنوان مثال در صدور مجوزها و امضای طلایی منشا بسیاری از فسادها می‌شد. امروز با الکترونیکی شدن مجوزها زمینه ایجاد فساد در این حوزه از بین رفته است. درست است که میدان دار دولت بوده است اما این موضوع با تعامل سه قوه اتفاق افتاد.

سخنگوی دولت گفت: در بحث انتشار فهرست ابربدهکاران بانکی، به یاد دارید که در زمان مناظرات انتخابات، یکی از کاندیداها نمی‌توانست فهرست اندکی از ابربدهکاران بانکی اعلام کند. امروز فهرست بدهکاران بزرگ در سامانه بانک مرکزی منتشر می‌شود و مستمرا به روز نیز می‌شود.

وی ادامه داد: برای ایجاد شفافیت، در این دولت اسامی وام‌گیرندگان کلان بانکی نیز منتشر می‌شود. ۲۸ بانک به صورت ماهانه اسامی وام‌گیرندگان کلان را در سامانه خود منتشر می‌کنند. این اقدام موجب می‌شود که وام کلانی بدون اینکه وثایق لازم اخذ شده باشد و وام گیرنده صلاحیت لازم را داشته باشد، اعطا نشود.

بهادری جهرمی با یادآوری اقدامات دولت برای افزایش شفافیت در ساختارهای اقتصادی کشور، گفت: در مناظره‌های انتخاباتی یکی از نامزدها نمی‌توانست خودش اسامی بدهکارانِ بانکی را اعلام کند و می‌گفت کسی دیگر آن را بخواند اما الان ۲ سال شده که اسامی ابربدهکاران بانکی در سایت بانک مرکزی منتشر می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به فعالیت مستمر گشت ارشاد مدیران، تصریح کرد: هر زمانی ممکن است فسادی در هر بخشی از کشور باشد که شناسایی نشده باشد اما مهم این است که امروز قوای کشور همدل و همصدا شوند تا اگر فسادی در جایی شناسایی شد با آن برخورد کنند اگر لازم است اعلام جرم شود یا اگر منابعی دارد برداشته شود یا اگر نیاز به وثیقه کافی دارد، اقدام شود.

دبیر هیئت دولت افزود: گشت ارشاد مدیران از روز اول اجرایی شده و مستمرا فعال است. آقای درویشیان بازرس ویژه رییس جمهور متولی این کار است، این دفتر گزارش‌هایی می‌دهد و حسب مورد، اقدام مدیریتی در این دستگاه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که امروز باعث شده که برخی گام‌ها را در دولت برداریم، به خاطر همکاری و هم‌آوایی نهادهای مختلف کشور است. دولت به تنهایی نمی‌تواند طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کند. هفته گذشته رئیس‌جمهوری از قرارگاه خاتم بازدید کرد که در بسیاری از طرح‌های کلان کشور با دولت همکاری دارد، همچنین بخش خصوصی، فولاد و شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در تکمیل طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی با دولت مشارکت دارند.

بهادری جهرمی یادآور شد: نهادهای انقلابی بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی با هم تقسیم کار کردند، مجلس، دولت و قوه قضاییه پا به پای هم کار می‌کنند البته در عین حفظ استقلال هر قوه. هفته گذشته مجلس کلیات لایحه بودجه را رد کرد، ممکن است دولت رد شدن کلیات لایحه بودجه را نپسندد چون ما این سند را قبول داشته و داریم ولی استقلال قوا را هم نشان می‌دهد، در عین حال همه برای رشد کشور همصدا هستیم‌.

ادامه دارد ...

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها