شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

8 ماده غذایی تقویت کننده مو را بشناسید

02 دی 1402
8 ماده غذایی تقویت کننده مو را بشناسید

مو به عنوان یکی از اجزای مهم بدن انسان نقش زیادی در ایجاد وجه و سیمای افراد دارد؛ ضمن اینکه به عنوان یک سد دفاعی و مانع برای برخی بیماری‌ها و همچنین سردی و گرمی هوا مورد توجه قرار دارد.

به گزارش بانک اول رویش مو از دیر باز مورد توجه افراد مختلف بوده و جملگی مردم دوست داشتند تا موهای فراوان و پر پشتی داشته باشند. تلاش افراد مختلف همواره بر این معطوف بوده تا از مواد غذایی مناسب برای رشد مو و استفاده از مواد شوینده افزایش دهنده حجم مو استفاده کنند و هزینه‌های این مسیر را نیز بیشتر اوقات به جان می‌خرند.

مصرف موادغذایی با ارزش غذایی بالا مانند تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز و ماهی چرب برای کمک به رشد موها توصیه می‌شود. سرعت رشد و سلامت موها به عواملی مانند سن، سلامت عمومی، ژنتیک، محیط زیست، داروهای مصرفی و رژیم غذایی وابسته است.

اگرچه عواملی مانند سن و ژنتیک را نمی‌توانید تغییر دهید، یکی از فاکتورهایی که می‌توانید کنترل بیشتری بر آن داشته باشید رژیم غذایی است. ویتامین‌ها و موادمعدنی موجود در مواد غذایی نقش مهمی بر چرخه رشد فولیکول‌های مو و گردش سلولی دارند.

رژیم غذایی فاقد موادمغذی مناسب می‌تواند منجر به ریزش مو شود. کمبود ویتامین B۱۲، ویتامین D، بیوتین، ریبوفلاوین، آهن و سایر موادمغذی با ریزش مو در ارتباط است. همچنین داشتن یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین‌ها و موادمعدنی می‌تواند به بهبود رشد مو به ویژه در افرادی با مشکل کمبود موادمغذی کمک کند. در ادامه این گزارش شما را با برخی مواد غذایی موثر در رویش مو آشنا می‌کنیم.

۱. تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و بیوتین بوده که این دو ماده مغذی برای رشد موها ضروری است. مصرف میزان کافی پروتئین برای رشد موها اهمیت دارد، زیرا فولیکول‌های مو بیشتر از پروتئین ساخته شده است. بیوتین نیز برای ساخت کراتین (پروتئین مو) ضروری است. مصرف بیوتین می‌تواند به بهبود رشد مو در افرادی با کمبود این ویتامین کمک کند. تخم مرغ همچنین منبع خوبی از ماده معدنی زینک و سلنیوم به حساب می‌آید که در حفظ سلامت مو موثر است.

۲.  توت‌ها

توت‌ها سرشار از ترکیبات مفید و ویتامین‌هایی هستند که به رشد مو کمک می‌کنند. ویتامین C موجود در توت دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می‌تواند از فولیکول‌های مو در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. بدن همچنین از ویتامین C برای ساخت کلاژن استفاده می‌کند، به طوری که این پروتئین از موها در برابر شکنندگی و نازکی محافظت می‌کند. ویتامین C در کمک به جذب آهن نیز نقش دارد. کمبود آهن باعث کم خونی و در نتیجه ریزش مو می‌شود.

۳. اسفناج

اسفناج از خانواده سبزیجات برگ سبز بوده که سرشار از موادمغذی مفیدی مانند فولات، آهن، ویتامین A و ویتامین C برای کمک به رشد موها است. مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین A برای رشد موها اهمیت دارد، اما مصرف میزان بالای این ویتامین منجر به ریزش مو خواهد شد. بنابراین بهتر است میزان ویتامین A مورد نیاز بدن را از موادغذایی غنی از این ویتامین دریافت کنید. یک فنجان اسفناج تامین کننده 20 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. اسفناج همچنین منبع گیاهی از آهن محسوب شده که برای رشد موها ضروری است. آهن به سلول‌های قرمز خون برای حمل اکسیژن به سراسر بدن در جهت تقویت متابولیسم و رشد و ترمیم کمک می‌کند.

۴. ماهی چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون و شاه ماهی منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا3 برای بهبود رشد موها محسوب می‌شوند. ماهی چرب همچنین منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین‌های B برای حفظ سلامت و استحکام موهاست. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D3 با ریزش مو در ارتباط است.

۵. سیب زمینی 

سیب زمینی منبع خوبی از بتاکاروتن است؛ به طوری که بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می‌کند. 

۶.غلات و حبوبات

دریافت آهن کم می‌تواند منجر به ریزش مو شود. اما می‌توانید این ماده مغذی مهم را در غلات غنی شده، پاستاها، سویا و عدس پیدا کنید. گوشت قرمز، به ویژه اندام‌های داخلی حیوان مانند جگر، مقدار زیادی از آهن را داراست. 

۷. دانه سویا

دانه سویا  برای رشد موها مفید است. از دیگر موادغذایی مفید در حفظ سلامت موها می‌توان به گوشت قرمز، انواع لوبیاها، صدف، مغزهای آجیل و دانه‌ها اشاره کرد.

۸.میوه‌های حاوی ویتامین C

میوه‌های غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان مثل انواع توت‌ها، گیلاس، زردآلو، انگور و پرتقال را حتما به عنوان عوامل موثر تغذیه در سلامت مو در نظر گرفته و در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. این میوه‌ها به محافظت از فولیکول‌های مو در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. همچنین، جذب آهن و ساخت کلاژن در بدن شما را افزایش داده و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.

اخبار مرتبط
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود
همه می‌دانیم که شکر چقدر برای ما ضرر دارد. اما اعتیاد به آن طوری است که به سختی می‌توانیم ترکش کنیم. به‌نظر می‌رسد به‌جای ترک شکر، باید جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنیم. اما چه جایگزین‌هایی؟
بر اساس این گزارش که در مجله Journal of Neuroscience منتشر و رسانه‌های عربی هم آن را بازنشر داده‌اند: محققان بعد از بررسی و تحلیل توانمندی‌های فکر ۷۵۱ شهروند سوئیسی که سن آنها بین ۵۰ تا ۹۱ سال بود و با در نظر گرفتن سطح علمی آنها و اینکه آیا در طول زندگی به بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردی، نگرانی مبتلا بوده یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند آن را با نتایج سیتی‌اسکن‌های آنها مطابقت دادند.
اگر در طول خواب با مشکلاتی مانند تعریق شبانه، سردرد، تلاش زیاد برای به خواب رفتن و دندان قروچه مواجه هستید به‌احتمال زیاد دچار بیماری‌ای هستید که تاکنون تشخیص داده نشده یا نسبت به درمان آن اقدام نکرده‌اید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها