جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

کد شهاب چیست و چطور آن را دریافت کنیم؟

02 دی 1402
کد شهاب چیست و چطور آن را دریافت کنیم؟

چقدر درباره کد 16 رقمی شهاب، نحوه گرفتن آن و مزایای داشتن این کد می‌دانید.حتما حواس‌تان باشد که شماره شبا و شهاب را با هم اشتباه نگیرید. شماره شبا در هر بانک متفاوت است اما کد شهاب در کل بانک‌هایی که شما در آن حساب دارید، ثابت است و تغییری نمی‌کند.

به گزارش بانک اول شهاب مخفف شناسه هویت الکترونیک بانکی است و اگر به عنوان فرد حقیقی، حقوقی یا حتی اتباع خارجی حساب بانکی باز کرده باشید، حتما یک کد شهاب به شما اختصاص داده شده است. این کد را سامانه نهاب صادر می‌کند. سامانه‌ای که اطلاعات هویتی افراد را نگهداری می‌کند. علاوه بر اطلاعات بانکی، اطلاعات سازمان ثبت احوال، نیروی انتظامی، اداره پست و قوه قضاییه هم در این سامانه نگهداری می‌شود و به محض این که فردی در شبکه بانکی حساب باز کند و از خدمات بانکی مانند نقل و انتقال پول، دسته چک، گرفتن تسهیلات و غیره استفاده کند، یک 16 رقمی به او اختصاص داده می‌شود. این کد که مانند شماره کارت، به صورت دسته‌های 4 تایی اعداد اعلام می‌شود، در واقع شناسه بانکی شما در تمام بانک‌ها محسوب می‌شود.

از طریق این کد، بانک مرکزی متوجه می‌شود که فرد مورد نظر در چه بانک‌هایی حساب دارد و از چند شماره حساب و یا کارت استفاده می‌کند. با داشتن این کد دیگر پیگیری تراکنش‌ها برای بانک مرکزی سخت نیست و هر تراکنشی به جای ثبت در بانک‌های مختلف و با شماره حساب‌های مختلف با یک کد شهاب ثبت می‌شود.

نکته: همان‌‌طور که کد ملی و شناسه سجام، نشان‌دهنده هویت فرد در کشور و سازمان بورس و اوراق بهادار هستند، کد شهاب هم نشان‌دهنده هویت فرد در شبکه بانکی است. مهم نیست که شما در چند بانک حساب دارید. کد شهاب شما برای تمام این بانک‌ها یک کد منحصربه‌فرد 16 رقمی خواهد بود.

کد را از کجا بگیریم؟

حتما به این نکته توجه کنید. کد شهاب شما برای تمام بانک‌ها ثابت است و کافی است یک بار این کد را از یکی از بانک‌هایی که در آن حساب دارید، بگیرید و دیگر نیازی به مراجعه به بانک‌های دیگر نیست. اما برای گرفتن کد 16رقمی، دو راه دارید؛ اول این که به همراه مدارک لازم هویتی به یکی از شعب بانکی که در آن حساب دارید، مراجعه کنید و از کارمند بانک درخواست گرفتن آن را کنید. اما روش دوم مراجعه به اینترنت بانک یا سامانه‌های اینترنتی بانکی است.

برخی از بانک‌ها مانند بانک ملی، بانک ملت، بانک کشاورزی و بانک مسکن امکان گرفتن کد را به صورت غیرحضوری از سامانه‌های بانکی فراهم کرده‌اند و نیازی به مراجعه تا شعبه هم نیست.

نکته: حتما حواس‌تان باشد که شماره شبا و شهاب را با هم اشتباه نگیرید. شماره شبا در هر بانک متفاوت است اما کد شهاب در کل بانک‌هایی که شما در آن حساب دارید، ثابت است و تغییری نمی‌کند.

استعلام کد شهاب

اگر قصد گرفتن استعلام این کد را دارید، فراموش نکنید باید قبلا یک بار در بانک احراز هویت شده باشید. یعنی مدارک هویتی خودتان را به صورت حضوری به بانک برده باشید و امضا و مشخصات هویتی شما قبلا در شبکه بانکی ثبت شده باشد. در این صورت خیلی ساده و از طریق سامانه استعلام یکی از بانک‌هایی که بالاتر هم گفتیم می‌توانید کد 16رقمی شهاب خود را دریافت کنید. اما اگر قبلا اطلاعات هویتی خودتان را تحویل بانک نداده‌اید، دیگر چاره‌ای نیست و باید به همراه مدارک لازم به بانک بروید تا ثبت اطلاعات هویتی شما تکمیل شود.

برای دریافت کد به چه مدارکی نیاز است؟

اگر تا حالا در سیستم بانکی احراز هویت نکرده‌اید، برای دریافت کد شهاب باید مدارک زیر را به یکی از بانک‌ها ارائه دهید:

  • اصل شناسنامه، کارت ملی، شماره شناسنامه و شماره ملی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • کد پستی و آدرس محل سکونت
  • شماره موبایل به نام خودتان
  • شغل و اطلاعات کامل محل کار

مزایای داشتن این کد چیست؟

کد شهاب بیشتر به خاطر نظارت بانک مرکزی بر رفتار بانکی مشتریان ساخته شده است. جلوگیری از فساد اقتصادی در سیستم بانکی، رصد تراکنش‌های با مبالغ بالا یا مشکوک توسط شبکه بانکی، و البته تعیین امتیاز و اعتبار و رتبه‌سنجی بانکی از مهم‌ترین مزیت‌های داشتن کد شهاب است.

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها