جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

واریزی جدید سود سهام عدالت در راه است / اقدامات لازم برای دریافت سود سهام

03 دی 1402
واریزی جدید سود سهام عدالت در راه است / اقدامات لازم برای دریافت سود سهام

سود سهام عدالت امسال در دو مرحله پرداخت می‌شود که مرحله اول آن از پنجشنبه ۲۳ آذرماه بود.

به گزارش بانک اول بورس اوراق بهادار تهران، با تأسیس در سال دهه شصت میلادی به عنوان اولین بورس اوراق بهادار در خاورمیانه تاریخچه‌ای مهم در بازار مالی ایران دارد. این بورس در آغاز با دارایی‌های مالی محدودی آغاز کرد، اما در طول سال‌ها توسعه یافت و تبدیل به یک بازار بزرگ اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری در ایران شد. این نهاد به مرور زمان با توسعه‌ی اقتصادی کشور و تغییرات سیاسی، شاهد افزایش فعالیت‌ها و تغییرات در قوانین و مقررات بازار مالی شد. بورس تهران اکنون یکی از مهم‌ترین نقاط دسترسی به سرمایه‌گذاری در ایران و یکی از بازارهای سرمایه معتبر در منطقه خاورمیانه است.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از واریز مرحله اول سود سهام عدالت ۱۴۰۲ خبر داد و گفت این سود هم ‌اکنون برای بسیاری از مردم واریز شده است: «برخی شرکت‌ها هنوز سود را واریز نکردند که موظف هستند در روزهای آتی این کار را انجام دهند؛ در غیر این صورت اسامی آنان منتشر می‌شود. سود سهام عدالت امسال در دو بخش واریز خواهد شد؛ بخش اول آذر ماه و بخش دوم پایان سال.»

مبلغ سود سهام عدالت ۱۴۰۲ چقدر است؟

مبلغ سود سهام عدالت در این مرحله به افرادی که سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی دارند مبلغ ۶۸۱ هزار تومان سود، افرادی که سبد سهام ۵۳۲ هزار تومانی دارند مبلغ ۷۳۶ هزار تومان سود و افرادی که سبد سهام یک میلیون تومانی دارند مبلغ یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد. سال ۱۴۰۱ سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰ طی دو مرحله واریز شد. روند پرداخت مرحله اول از روز ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز و تا سوم دی ماه ادامه یافت. در مرحله نخست سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان داشتند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند.

فرآیند پرداخت مرحله دوم نیز روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ انجام گرفت. در اسفندماه نیز سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارایی داشتند، به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دریافت کردند. همچنین افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود به ایشان تعلق گرفت.

برای دریافت سود سهام عدالت ۱۴۰۲ چه کنیم؟

سهام عدالت و فهرست مشمولان آن به‌صورت الکترونیکی تهیه شده و در سامانه سجام ثبت است. افرادی که دهه ۸۰ در مرحله اول واگذاری سهام عدالت مشمول شناخته شدند، یک نوبت اجازه فروش بخشی از آن را پیدا کردند. سود سهام عدالت ۱۴۰۲، در وهله اول برای کسانی واریز می‌شود که در سامانه سهام عدالت ثبت‌نام کرده‌اند و شماره شبا داده‌اند. روش دوم ثبت‌نام سجام و دریافت کدبورسی است. روش اول ساده و کم‌دردسر خواهد بود. اگر هنوز مالک کل سبد به‌حساب می‌آیید، سود سهام عدالت طی دو مرحله به حساب شما ریخته خواهد شد.

اگر سود سهام عدالت واریز نشد چه کنیم؟

وی همچنین درباره افرادی که تا کنون سود سهام عدالت دریافت نکردند و آیا سود آنها برای سال‌های گذشته باطل و سوخت شده، گفت: قطعا کسانی که در سامانه سهام عدالت و سجام ثبت نام کردند و شماره حساب کردند سود سنوات گذشته برای افراد واریز شده و اگر فردی در این دو سامانه ثبت نام نکرده و سود سهام عدالت را دریافت نکرده و بخواهد امروز ثبت نام کند، سود آن از سال ٩٨ و به صورت یکجا واریز خواهد شد و سود افراد سوخت نشده، محفوظ است و به محض ثبت نام واریز می‌شود. بیش از یک میلیون سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شبای بانکی معتبر روبه‌رو هستند که این افراد می‌توانند با ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (Sejam.ir) یا درج شماره شبای معتبر خود در سایت سهام عدالت (Sahamedalat.ir) در فرآیند دریافت سود سهام خود قرار گیرند.

سود سهام عدالت به کدام شماره شبا واریز می‌شود؟

سود سهام عدالت را به شماره شبا شخصی هر کدام از مالکان سهام عدالت می‌ریزند. درست برعکس یارانه نقدی که سرپرست خانوار هر ماه به نمایندگی از اعضای خانواده خود، آن را دریافت می‌کند. شماره شبا حساب بانکی مشترک برای دریافت سود سهام عدالت قابل استفاده نیست. شماره شبا متعلق به حساب بانکی راکد را نمی‌توان برای دریافت سود سهام عدالت استفاده کرد. حساب بانکی بلندمدت، شماره حساب بانکی مسدود شده و شماره حساب ارزی هم مورد پذیرش سامانه نیست. شماره شبا نامعتبر مشکلی است که براساس آمارهای رسمی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی حداقل یک میلیون نفر از صاحبان سهام عدالت با آن درگیر هستند. شماره شبا از دو حرف IR و سپس ۲۴ عدد تشکیل می‌شود که جدیدا روی کارت بانکی افراد درج می‌شود. اگر کارت‌تان قدیمی است و شماره شبا روی آن نوشته نشده، می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری، شماره شبا خود را از سایت بانک‌ بگیرید. اگر رابطه‌تان با اینترنت خوب نیست به بانک بروید و از کارمند باجه بخواهید شماره شبای حساب بانکی شما را بدهد.

سود سهام عدالت متوفیان چه می‌شود؟

سامانه میراث قرار است بالاخره به طلسم بلاتکلیفی سهام عدالت متوفیان پایان دهد. اگر در خانواده شخصی داشته‌اید که مالک سهام عدالت بوده و حالا دیگر در بین ما نیست، یکی از وراث باید تا ۳۰ آذر در سجام ثبت‌نام کند و پس از معرفی سامانه میراث، مراحل انتقام سهام عدالت متوفیان را پیش ببرد. سهام عدالت متوفیان طبق قوانین مربوط به انحصار وراثت پیش می‌رود و پیش‌بینی لازم برای انتقال سهام و تقسیم سود امسال و طلبکاری احتمالی سال‌های گذشته نیز انجام شده است. حدود ۱۵ میلیون نفر به‌عنوان وارث سهام عدالت متوفیان شناخته می‌شوند و باید تا ۳۰ آذرماه کارهای مربوط به انتقال سهام را از طریق کارگزاری‌های بورسی پیش ببرند.

واریز سود سهام عدالت متوفیان به امسال نمی‌رسد و طبق وعده‌ها در سال آینده به حساب هر یک از وراث واریز خواهد شد. سهام عدالت متوفیان طبق برنامه‌ریزی از آبان ۱۴۰۲، آغاز شده و تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ادامه پیدا می‌کند. وراث افرادی که در سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ درگذشته‌اند می‌توانند برای تعیین تکلیف اقدام کنند. پروسه تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان سال ۸۸ و ۸۹ از ۲۵ آبان آغاز می‌شود. این روند طبق برنامه‌ریزی ادامه پیدا می‌کند و در ۱۹ اسفند انتقال سهام عدالت متوفیان سال ۱۴۰۰ به بعد امکان‌پذیر خواهد شد.

اخبار مرتبط
سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.
مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ که ناشی از قصور هشت شرکت در واریز سود مرحله‌ی دوم سال گذشته بود قرار است خرداد ۱۴۰۳ پرداخت شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها