جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

مقابله با سرماخوردگی در ۲۴ ساعت

07 دی 1402
مقابله با سرماخوردگی در ۲۴ ساعت

اگر در این زمستان دچار سرماخوردگی نشده اید حال شما خوب است. سرماخوردگی بیماری‌ای فوق العاده متداول است. بزرگسالان می‌توانند انتظار داشته باشند که هر سال دو تا سه بار به سرماخوردگی مبتلا شوند در حالی که کودکان ممکن است تا ده بار سرماخوردگی یا دفعات بیش‌تر را تجربه کنند. اگر از علائم مزاحم ناشی از سرماخوردگی از جمله گلودرد، سرفه و آبریزش بینی متحمل آزار و اذیت شده اید چندین راه حل وجود دارد که باید امتحان کنید.

به گزارش  بانک اول به نقل از سان، هیچ راه اثبات شده‌ای برای خلاص شدن از شر سرماخوردگی وجود ندارد چندین دارو و درمان می‌توانند به کاهش علائمی که تجربه می‌کنید کمک کنند.

درمان‌هایی که موثر هستند

نکته اصلی برای بهبود سرماخوردگی استراحت، خواب و نوشیدن مقادیر زیاد آب است. این عوامل باعث تقویت سیستم ایمنی تان می‌شوند. اگر تمایل زیادی به نوشیدن آب ندارید سعی کنید آب میوه بنوشید. نکته مهم در اینجا جلوگیری از کم آبی است. هیدراتاسیون همیشه مهم است، اما زمانی که دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا هستید این موضوع یعنی جلوگیری از کم آب شدن بدن تان اهمیت بیش تری دارد. هنگام ابتلا به سرماخوردگی شما به دلیل احتقان و تب نیز آب بدن خود را از دست می‌دهید.

برای درمان گلودرد مقداری نمک و آب غرغره کنید. برای این کار، نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. محلول را غرغره نمایید سپس آن را از دهان تان بیرون بریزید. هر چند وقت یکبار که دوست دارید این کار را تکرار کنید. آب نمک می‌تواند به از بین بردن باکتری ها، کاهش درد و شل شدن و به طور کلی به کاهش علائم سرماخوردگی کمک کند.

برای کسانی که می‌خواهند گرفتگی بینی خود را از بین ببرند برخی از دارو‌های ضد احتقان را امتحان کنند. اسپری‌های بینی بسیار سریع‌تر از قرص‌ها عمل می‌کنند، زیرا عامل ضد احتقان تقریبا فورا به بینی مسدود شده شما می‌رسد.

کارشناسان بهداشتی در ایالات متحده اخیرا ادعا کردند که عوامل ضد احتقان هنگامی که در دارو‌های خوراکی (به جای اسپری‌های بینی) مورد استفاده قرار می‌گیرند موثر نیستند. اطمینان کسب کنید که این اسپری‌ها را بیش از پنج روز استفاده نکنید، زیرا استفاده بیش‌تر از آن می‌تواند بینی شما را حتی پس از برطرف شدن عفونت بیش‌تر مسدود کند.

بهترین راه برای کاهش درد و دردی که اغلب با ابتلا به سرماخوردگی به آن دچار می‌شویم مصرف مقداری پاراستامول (استامینوفن) ساده و ایبوپروفن است. شما می‌توانید هر دو دارو را همزمان مصرف کنید، اما مطمئن شوید که مقدار مصرف تان را یادداشت می‌کنید تا بیش از حد مصرف نکنید.

افسانه‌هایی درباره سرماخوردگی که نباید باور کرد

برخی از افراد پس از ابتلا به سرماخوردگی ویتامین ث مصرف می‌کنند. با این وجود، شواهد اندکی وجود دارند که نشان دهند این ویتامین به بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که این ویتامین می‌تواند به رفع سریع سرماخوردگی کمک کند، اما شواهد هنوز قطعی نیستند.

یکی دیگر از محصولات محبوب برای سرماخوردگی و آنفولانزا در بین بیماران اکیناسه یا سرخارگل است، اما شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد برای درمان سرماخوردگی و رفع علائم آن کارآمدی‌ای دارد.

اکیناسه گیاهی است که زمانی متخصصان تصور می‌کردند سیستم ایمنی را برای مبارزه موثرتر با عفونت تحریک می‌کند. این در حالیست که نتایج مطالعات تازه نشان داده اند که مکمل‌های غذایی در کاهش زمان احساس بیماری موثر نیستند.

افسانه دیگر آن است که استفاده از آنتی بیوتیک تاثیر موثری در درمان سرماخوردگی دارد. اگر سرماخورده باشید نیازی به آنتی بیوتیک نخواهید داشت، زیرا سرماخوردگی ویروسی است و آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در برابر باکتری‌ها موثر هستند.

پیشگیری بهتر از درمان

مانند همه بیماری‌ها وقتی صحبت از سرماخوردگی می‌شود پیشگیری بهتر از درمان است. برای جلوگیری از سرماخوردگی دست‌های خود را به طور مرتب بشویید به ویژه قبل از دست زدن به بینی یا دهان و دست زدن به غذا. اگر با فردی که دچار سرماخوردگی شده زندگی می‌کنید وسایلی مانند حوله یا فنجان را با فرد بیمار به اشتراک نگذارید.

اگر علائم سرماخوردگی شما بیش از سه هفته ادامه داشته باشد یا به طور ناگهانی بدتر شود باید به متحصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید. اگر دچار مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه یا شروع به سرفه کردن مخاط خونی شدید همیشه باید به پزشک مراجعه کنید.

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها