شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

معنی اعداد و حروف حک شده روی طلا و نقره که حتما باید بدانید

07 دی 1402
معنی اعداد و حروف حک شده روی طلا و نقره که حتما باید بدانید

یکی از راه‌های تشخیص طلا و نقره از سایر فلزات آشنایی با اعداد و حروف حک شده روی آنهاست. حروف و اعداد حک شده روی طلا و نقره عیار این فلزات گلرانبها را نشان می‌دهند. پس قبل از خرید طلاونقره این‌ گزارش را بخوانید.

 به‌گزارش بانک اول  معمولا بر روی جواهرات طلا و نقره ساخته شده توسط سازندگان مختلف کدهایی درج می شود که با دانستن معنای آنهت می‌توانید خریدی مطمئن داشته باشید.  بنابراین هنگام خرید طلا و نقره دنبال یک شکل مستطیلی با گوشه‌های صاف شده باشید که حروف و اعدادی در وسط آن حک شده است. این کدها در مواردی مقدار عیار و خلوص بکار رفته را نشان می دهند و در مواردی هم کد شناسایی کالا توسط شرکت سازنده است. در مواردی این کدها فقط عدد است و در موارد دیگر ترکیبی از اعداد و حروف اختصاری می‌باشد که این حروف ممکن است مخفف جنس سکه و عیار آن، یا مخفف نام شرکت سازنده باشد. 

شماره طلا نشانه چیست؟

اینکه شماره طلا نشانه چیست را باید از حروفی که روی طلا درج می شوند تشخیص داد که این کدها علاوه بر عیار و خلوص آن ، نشانگر جنس آن نیز هست. در این مقاله به تفضیل در مورد کدهای طلای اصل صحبت میکنیم. شماره طلا گاهی کاملا عددی و گاهی ترکیبی از عدد و حروف هستند. مثلا کد زنجیر ۱۸kgp چیست؟ ۱۸ در این کد به این معنی است که طلای استفاده شده، طلای هجده عیار است. g مخفف gold به معنی طلا و p مخفف plated به معنی آبکاری است، پس در نتیجه زنجیر ۱۸kgp فلز طلا نیست و روکش طلا است.  به طور کلی اگر حرف G را بر روی طلای خود دیدید، بدانید که مخفف Gold  است به معنای طلا و اگر حرف P را دیدید، مخفف Plate یا  Plated است به معنای روکش طلا. روکش طلا “GP” به معنای این است که جواهر ما از جنس طلا نیست و فقط روکش طلا و به احتمال زیاد، طلای ۱۸ عیار دارد. اگر جواهر شما با طلا پر شده باشد با “GF” مشخص می‌شود.

طلای ۱۴ عیار: ۵۸۵

طلای ۱۸ عیار: ۷۵۰

طلای ۲۳ عیار: ۹۱۶

طلای ۹ عیار: ۳۷۵

حروف اول اسامی شهرهای ایران بر روی طلا

برخی از کد های شناسایی که در داخل کشور ما بر روی طلا و جواهر تولید داخل حک می شود، نشان دهنده این است که قطعه مورد نظر در کدام شهر از ایران ساخته شده است. به طور مثال، گاهی حرف T را می بینید که اول تهران است، حرف E اول اصفهان و به همین طریق بقیه شهر ها می توانند با حروف اول مشخص شوند. اعدادی که در کنار این حروف درج می شوند، مانند ۱۰۱۲E نشان دهنده کد فروشنده در شهر اصفهان است.

حروف اول رنگ جواهرات طلا
کد هایی که با حروف W، Y و P مشخص می‌شوند، به ترتیب نشان دهنده رنگ سفید، زرد و صورتی در طلا هستند.

معنی انواع کد انگشتر طلا

یکی از  مهمترین نکات در هنگام خرید انواع طلا توجه به معنی انواع کد انگشتر طلا است. رایج ترین کدهای طلا که بر روی انگشتر حک میشود عیار طلا می باشد. نشانه ی عیار حرف K می باشد که از کلمه KARAT گرفته شده است. همانطور که میدانید عیار طلا نشان دهنده میزان خلوص طلا می باشد. به عنوان مثال اگر شماره انگشتر طلا ۲۴K باشد، یعنی آن انگشتر یک طلای خالص است و به هیچ فلز دیگری در ترکیب آن وجود ندارد. معروف ترین کدهای طلا عیار به شرح زیر می باشند:

 ۲۴ عیار 
۱۸ عیار
۱۴ عیار
۱۲ عیار
۱۰ عیار
در ضمن ممکن است براساس یک سری قوانین کدگذاری جواهر متفاوت از حرف k استفاده نشود. به عنوان مثال اگر کد روی طلا انگشتری ۷۵۰ باشد، یعنی ۷۵ درصد آن از طلا ساخته شده و یک طلای ۱۸ عیار می باشد. بیشتر طلاهای ساخت اروپا با این کدگذاری ها عرضه می شوند: ۷۵۰= ۱۸ عیار، ۵۸۵= ۱۴ عیار، ۴۱۷= ۱۰ عیار

معنای اعداد حک شده بر روی نقره چیست؟
اعداد مشخصه و حک شده بر روی نقره نیز، خلوص آن را به شما می گویند. اولین چیزی که باید به دنبال آن باشید، شکل تمبری از اعداد است. بر روی اکثر نقره های کشورهای مختلف، مانند طلا که تمبر مخصوص خود را دارد، یک شکل بیضی نشان می دهد که فلز جواهر شما نقره است. عددی در وسط بیضی حک شده، که با دیدن آن جنس فلز و عیار آن را متوجه می شوید. مصنوعات نقره هیچگاه کد سه رقمی مشخص کننده عیار ندارند و تنها کدی سه رقمی برای آنها وجود دارد. این کدهای سه رقمی در مورد جواهرات طلا و نقره، با هم متفاوت هستند.

کد نقره؛ معنی کد ۹۲۵ روی نقره چیست؟

اعداد ۹۹۹، ۹۶۰، ۹۲۵، ۸۷۵، ۸۳۰، ۸۰۰ بر روی فلز نقره حک می شوند که کد ۹۲۵ رایج ترین آنهاست. این اعداد نشان دهنده درصد نقره خالص یا نقره استرلینگ موجود در آن است. در نتیجه علامت قطعی برای جواهرات نقره خوب “استرلینگ” است که نقره خالص ۰.۹۲۵ است که با حداقل فلزات پایه مخلوط شده است و معمولاً “۹۲۵” علامت گذاری می شود. مهر “۹۰۰” روی نقره به شما می گوید که ۹ قسمت نقره خالص و ۱ قسمت فلزات دیگر است.

نقره بریتانیا: ۹۵۸

نقره استرلینگ: ۹۲۵

اخبار مرتبط
قیمت طلای جهانی با وجود شروع توفانی، با کاهش شدید در روز دوشنبه مواجه شد. با این حال، توانست بخشی از این ریزش را در نیمه دوم هفته جبران کند. با وجود منفی بسته شدن کندل هفتگی، طلا از نظر تکنیکالی همچنان روند صعودی دارد. اظهارات سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و همچنین داده‌های مربوط به اشتغال در ایالات متحده می‌تواند بر روند طلا در هفته آینده تاثیرگذار واقع شود.
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته (پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه) افت ۹۰۰ هزار تومانی داشت و به ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.
دلار هم اکنون در بازار تهران با قیمت ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان هم خریدار ندارد؛ دلار فردایی هم اکنون به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته است؛ دلار هرات نیز ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورده است. ضمن اینکه یورو در بازار افشار با قیمت ۶۶ هزار تومان هم خریدار ندارد و فروشنده ها نگران ضرر بیشتر هستند.
امروز قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۴,۱۹۸ (چهل و چهار هزار و یکصد و نود و هشت ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۶ درصدی داشته است. قیمت طلا و سکه اما پایین آمد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها