شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

آیا بدهی وام پس از مرگ بخشیده می‌شود؟

17 دی 1402
آیا بدهی وام پس از مرگ بخشیده می‌شود؟

 اگر وام‌گیرنده قبل از پایان پرداخت اقساط وام بانکی فوت کند، تکلیف اقساط چه خواهد شد؟ آیا بانک بدهی وام را می‌بخشد؟ در این گزارش به بررسی تسویه وام فرد فوت شده خواهیم پرداخت.

به گزارش  بانک اول  بدهی وام پس از مرگ بخشیده نخواهد شد. رویه شعب بانکی حکایت از آن دارد که اگر بازماندگان فرد تسهیلات گیرنده، برای تسویه وام به شعبه مراجعه نکنند، بانک وام را از ضامن وصول می‌کند. اگر در پرونده تسهیلات، وثیقه ملکی هم باشد ابتدا وثیقه را به نقد تبدیل و بعد مبلغ وام را وصول می‌کند. درخصوص تعیین تکلیف باز پرداخت اقساط تسهیلاتی که دریافت‌کنندگان آن‌ها فوت کرده‌اند باید گفت: مطابق ماده ۸۶۸ قانون مدنی: «مالکیت ورثه نسبت به ترکه(اموال به جا مانده از فرد فوت شده) متوفی مستقر نمی‌شود، مگر پس از ادای دیونی که به ترکه میت تعلق گرفته است.»

تسویه بدهی وام پس از مرگ

در صورت فوت وام‌ گیرنده، اگر خانواده او قادر به پرداخت وام و اقساط فرد نباشند، ممکن است بانک از وثیقه وام ‌گیرنده برای طلب خود استفاده کند. برای رفع این مشکل توصیه می‌شود متقاضیان دریافت وام، قبل از هر چیزی خود را بیمه عمر «مانــده بدهکـــار» کنند. در این صــورت بعد از فوت، مسئولیت پرداخت بقیه اقساط تا پایان مدت وام، با شرکت بیمه‌ است. پوشش اصلی بیمه ‌نامه مانده بدهکار، فوت در اثر حادثه است. بانک اما همیشه وثیقه عینی از وام‌ گیرنده دریافت نمی‌کند. کار وام‌هایی مثل خرید کالا و کمک‌هزینه‌های مختلف با یک یا دو ضامن دولتی راه می‌افتد. در این صورت، بانک برای وصول بدهی خود سراغ فیش حقوقی ضامن می‌رود.

در صورتی که خانواده فرد فوت ‌شده در عین توانایی، از پرداخت اقساط متوفی سر باز زنند، ضامن می‌تواند پس از پرداخت بدهی (وام) به بانک، شکایتی تنظیم کند و از دادگاه بخواهد طلب خود را از میراث به جای گذاشته متوفی برداشت کند.

سوالات پرتکرار درباره تسویه وام متوفی

در ادامه پاسخ سوالات پرتکرار درباره تسویه وام متوفی را بخوانید.

سوال: سلام.ضامن پدرم بودم در بانک رسالت .یک قسط پرداخت کردند و فوت کردند.مدعی هستم قسط ها را میدم .بانک قبول نمیکند و میگوید وام به عین الحال تبدیل شده و باید یکجا تسویه شود.لطفا راهنمایی کنید.ممنون

پاسخ: با درود اگر وام بیمه بوده از بیمه استفاده کنید. از ماترک قابل وصول است.

سوال: پدر من ۶ ماه پیش فوت کرد. وام از بانک ملت گرفته بود دارای دو ضامن هست. آیا از وراث میتوانند پول قسط رابگیرند؟
پاسخ: معمولا وام ها را بیمه می کنند که اگر وام گیرنده فوت شد الباقی وام را بیمه می گیرند، قراردادوام را مطالبه کنید اگر بیمه شده باشه خیر، در غیر این صورت باید از اموالی که به ارث مانده پرداخت کنید والا جریمه می شوید.

اخبار مرتبط
درحال‌حاضر بانک‌های ملی، صادرات، سپه، ملت، مسکن، کشاورزی، پست بانک و رفاه کارگران به عنوان بانک‌های عامل پرداخت وام خود اشتغالی به متقاضیان معرفی شده است.
کسانی‌که برای وام خود اشتغالی اقدام می‌کنند، کسانی هستند که می‌خواهند برای خودشان کسب و کاری راه بیندازند. کارمزد این وام مثل بقیه وام‌های قرض‌الحسنه دیگر چهاردرصد است و طبقه ابلاغیه بانک مرکزی، فقط به مشاغلی پرداخت می‌شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آنها را تایید کرده باشد.
اگر دستگاه کارت‌خوان بانک ملی دارید، این طرح برای شما مناسب است؛ جزئیات برخی از شرایط مورد نیاز برای گرفتن وام با دستگاه کارت‌خوان بانک ملی را در پایین ببینید: افتتاح حساب قرض‌الحسنه در بانک ملی با حداقل سپرده‌ی ۵۰میلیون تومانی گذشت حداقل ۶ماه از افتتاح حساب داشتن ۳ماه گردش حساب بانکی بعد از افتتاح حساب (راهنمای دریافت آنلاین گردش حساب بانک ملی)
وام ازدواج از جمله تسهیلاتی است که دولت برای آغاز زندگی مشترک جوانان درنظر گرفته است و هرساله تعداد زیادی از زوجین، این وام را دریافت می‌کنند. اما چگونه وام ازدواج را زودتر بگیریم؟ کدام بانک برای دریافت وام ازدواج بهتر است؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها