دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص، مسئولیت محدود و موسسه

17 دی 1402
مراحل ثبت شرکت سهامی خاص، مسئولیت محدود و موسسه

یکی از مهم ترین امور راه اندازی کسب و کار ثبت قانونی آن است. شرکت ها با پس از طی کردن مراحل ثبت شرکت باعث معتبر شدن فعالیت خود می شوند و بر اساس قوانین جاری به فعالیت خود ادامه می دهند. با توجه به اهمیت این موضوع بر آن شدیم تا نحوه ثبت شرکت و مراحل آن را برای شما شرح دهیم.

داشتن ساختار مناسب برای هر تجارتی به اندازه همه فعالیت های مرتبط با کسب و کار مهم است. انجام درست هر کاری که در راه اندازی کسب و کار انجام می شود، به شما کمک می کند تا به آرامی به سمت دستیابی به اهداف تجاری حرکت کنید و همه بخش های سازمان، کار خود را به درستی انجام دهند.

مراحل ثبت شرکت

ثبت شرکت چیست؟

اولین قدم مهمی که هر کسب و کاری باید برای رسمی کردن تجارت خود بردارد ثبت شرکت است. با این کار شرکت ها و مدیران عملیات خود را رسمی می کنند. آن ها علاوه بر معرفی شرکت خود به عنوان یک شخص حقوقی، از مزایای ثبت نام شرکت نیز برخوردار می شوند. یکی از مهم ترین مزایای ثبت کسب و کار جلوگیری از مشکلات قانونی است. به همین دلیل است که مدیران در وهله اول به ثبت نام روی می آورند، زیرا مشکلات ناشی از مسائل حقوقی برای شرکت ها بسیار وقت گیر و گران است.

به گفته کارشناسان ثبت یاب، طبق قوانین جدید ثبت شرکت امری اجتناب ناپذیر برای کسب و کارها خواهد شد. زیرا داشتن فاکتور رسمی  شخصیت حقوقی لازمه معاملات خواهد شد که در غیر اینصورت برخی از شرکاری مالی قادر به همکاری با شما نخواهند بود.

با این حال، شرایط ثبت شرکت در ایران نسبتا پیچیده است و نباید آن را به افراد نا آشنا سپرد. زیرا هر گونه اشتباه در این زمینه عواقب جبران ناپذیری برای شرکت ها و مدیران آن ها خواهد داشت. در ادامه در مورد مراحل ثبت شرکت صحبت خواهیم کرد.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص و دیگر شرکتها

به طور پیش فرض، برای ثبت کسب و کار خود باید مراحل از پیش تعریف شده را دنبال کنید. در زیر این مراحل را نام برده و توضیح خواهیم داد:

انتخاب نوع شرکت

اولین قدم برای ثبت کسب و کار، انتخاب نوع فعالیت خود است. در واقع از این طریق می توانیم شرکا و همچنین اعضای شرکت را شناسایی کنیم و کلیه معاملات بر اساس نیاز شرکت انجام شود. به عنوان مثال ممکن است شرکتی نیاز به شرکت در مناقصات داشته باشد بنابراین نوع شرکت باید به عنوان سهمیه خاص مشخص شود. در این صورت 3 عضو و 2 بازرس لازم است که باید ارائه دهید. با این حال، برای مشاغل کوچک با اعضای بسیار کم، LLC مناسب تر است.

بنابراین می توانیم اهمیت این مرحله از مراحل ثبت شرکت را تخمین بزنیم زیرا آینده کسب و کار شما را تعیین می کند. کارشناسان ثبت یاب ویژگی های کلی و تمام نکات شرکت های تجاری را مورد بحث قرار داده اند. 

  • شرکت سهامی عام: در این شرکت حداقل شرکا پنج نفر، حداقل سرمایه 500000 تومان و حداقل مشاوره مدیریت پنج نفر است و مسئولیت شرکا نیز بر اساس میزان سهام هر فرد در شرکت است.

  • شرکت سهامی خاص: در ثبت شرکت سهامی خاص حداقل تعداد شرکا سه نفر، حداقل سرمایه یکصد هزار قسمت، حداقل تعداد هیئت مدیره سه نفر. همچنین مسئولیت شرکا براساس میزان مبلغ سهام هر یک از شرکا می باشد.

  • شرکت با مسئولیت محدود: حداقل تعداد شرکا در شرکت های محدود دو نفر می باشد. حداقل نیاز به سرمایه وجود ندارد، حداقل هیئت مدیره یا مدیریت متشکل از یک یا چند نفر است. مسئولیت شرکا به اندازه سهم هر یک از شرکا در تجارت است.

  • شرکت تضامنی: در شرکت های تضامنی حداقل تعداد شرکاء دو نفر است. حداقل سرمایه وجود ندارد، حداقل برای هیئت مدیره یا مدیران یک یا چند نفر، مسئولیت شرکا نامحدود است و هر یک از شرکا دارای حقوق کامل هستند.

  • شرکت نسبی: حداقل تعداد شرکا در این شرکت دو نفر است. حداقل نیاز به سرمایه وجود ندارد، حداقل تعداد اعضای هیئت مدیره یا مدیران یک یا چند نفر است. مسئولیت شرکا به نسبت سهم شرکا می باشد.

  • مختلط سهامی: در شرکت های مختلط حداقل شرکا دو نفر است، حداقل سرمایه وجود ندارد، حداقل هیئت مدیره یک یا چند نفر است. مسئولیت شرکای ضامن نامحدود و سهام آنها برابر است.

  • شرکت مختلط بدون سهام: در شرکت مختلط بدون سهام، حداقل تعداد شرکا دو نفر است. حداقل سرمایه وجود ندارد، حداقل هیئت مدیره یک یا چند نفر است. مسئولیت شرکای ضامن نامحدود می باشد، در حالی که شرکای غیرسهامدار محدود به مقدار سهام شرکت است.

  • شرکت تعاونی: حداقل تعداد شرکا در شرکت تعاونی هفت نفر می باشد. حداقل سرمایه وجود ندارد، حداقل تعداد هیئت مدیره سه تا هفت نفر است. در شرکت سهامی مسئولیت شرکا به اندازه مبلغ سهام هر سهامدار است.

انتخاب نام شرکت

در مرحله از مراحل ثبت شرکت ممکن است فکر کنید انتخاب نام به اندازه کارهای دیگر سخت و پیچیده نیست. اما باید به این نکته اشاره کنیم که انتخاب نام شرکت برای ثبت شرکت، الزامات و بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. برای مثال هنگام انتخاب نام باید دقت کنید که نام انتخابی از سه هجا و ریشه فارسی تشکیل شده باشد. در این صورت نام انتخاب شده به تایید اداره ثبت تجارت خواهد رسید.

توجه: نام برند با نام شرکت متفاوت است. نام شرکت نامی است که تحت آن کلیه امور قانونی برای کسب و کار خود را انجام می دهید. اما نام تجاری نامی است که مردم شما را با آن می شناسند و برای ثبت آن باید به اداره دیگری بروید.

مشخصات و موضوع فعالیت کسب و کار

در این مرحله از مراحل ثبت شرکت باید تمام اطلاعات و جزئیات مربوط به کسب و کار را جمع آوری کنید. این اطلاعات شامل آدرس، مکان و فعالیت های شرکت اعضای شرکت است. هنگام تعیین حوزه فعالیت شرکت، به کارشناس ثبت اطلاع می دهید که شرکت شما در زمینه خاصی فعالیت خواهد کرد و محدوده مجاز فعالیت خود را تعیین خواهید کرد. بنابراین هر بخش از شرکت می تواند با سهولت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد و مسیرهای رشد و توسعه انعطاف پذیرتر می شود.

ثبت در سامانه آنلاین مرتبط

در مراحل قبلی همه چیزهایی را که برای ثبت نام نیاز دارید جمع آوری کرده اید. در این مرحله باید با داشتن کلیه اطلاعات و مدارک لازم از جمله کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت شرکت خود را ثبت کنید. این فرایند در سامانه ثبت شرکت انجام می شود و پس از بارگذاری تمامی اطلاعات باید منتظر تایید کارشناسان باشید. پس از تایید، مشخصات مدارک اصلی شرکت را وارد کرده و پیش نویس اخطار ثبت نام را دریافت می کنید.

تنظیم اوراق شرکت

در این مرحله باید تمامی مدارک ثبت شرکت اعم از اساسنامه و اظهارنامه را تهیه کنید. توجه داشته باشید که تمامی این مراحل باید با دقت و مطابق با قوانین ثبت کسب و کار انجام شود تا از رد شدن جلوگیری شود.

پس از تهیه و ویرایش این اسناد، باید دو نسخه داشته باشید و این صفحات به امضای اعضای شرکت برسد، یکی نزد شما و دیگری در دفتر تجارت باقی بماند.

ثبت شرکت

سخن آخر

در این مقاله در مورد هر چیزی که باید در مورد مراحل ثبت شرکت بدانید صحبت کردیم. مراحل ذکر شده در این مقاله به شما کمک می کند تا با شناخت مراحل ثبت کسب و کار از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

اخبار مرتبط
شاخص های بازار، پرتفوی فرضی هلدینگ های سرمایه گذاری هستند که سرمایه گذاران به عنوان شاخص حرکت بازار از آن ها استفاده می کنند. انواع مختلفی از شاخص های بازار وجود دارد. شاخص‌های بازار نیز برای ایجاد صندوق‌های شاخص استفاده می‌شوند و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند که به جای انتخاب سهام فردی، سبدی از اوراق بهادار بخرند. در بروکر آرون گروپس یک حساب دمو ایجاد کنید و سرمایه‌گذاری در بازار شاخص‌ها را امتحان کنید. این بازار در کنار بازار ارز دیجیتال، فارکس، طلای آب شده و نفت منجر به تنوع سبد سرمای
ویژگی‌های استیل کوین‌ها کوین‌ها دارای چندین ویژگی کلیدی هستند که به جذابیت و کاربرد آن‌ها در اکوسیستم ارز‌های دیجیتال کمک می‌کند. یکی از ویژگی‌های بارز بهترین استیبل کوین‌ها، ثبات قیمت است که با حمایت یک دارایی ذخیره به دست می‌آید، که نوسان را کاهش می‌دهد
ارز دیجیتال بیت کوین از ابتدای آغاز به کار خود تاکنون تحول عظیمی را در مبحث ارزهای دیجیتال به وجود آورده است. ارزش بسیار بالای این کوین در مقابل رقبا آن را به یک انتخاب عالی برای سرمایه‌گذاری‌‌های خرد و کلان تبدیل می‌کند.
موارد مهمی که هنگام رزرو هتل در کیش باید بدانید در جزیره کیش هتل ‌های متنوعی برای سلیقه ‌ها و بودجه‌ های مختلف وجود دارد. انتخاب هتل مناسب در کیش می ‌تواند به ارتقای کیفیت سفر شما کمک کند. در این بخش به مواردی که باید برای رزرو هتل در کیش به آن ها توجه کنید می پردازیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها