پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

امکان سو استفاده از هوش مصنوعی / آینده خطرناک است؟

21 دی 1402
امکان سو استفاده از هوش مصنوعی / آینده خطرناک است؟

داده های اطلاعاتی حکایت از آن دارد که امکان سو استفاده از هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ وجود دارد.

به گزارش بانک اول نگرانی‌ها درمورد تاثیر هوش مصنوعی در زندگی بشر ادامه دارد و این امکان وجود دارد که از این فناوری در سال ۲۰۲۴ سو استفاده شود.

در سالی که بیش از نیمی از جمعیت جهان برای رفتن به پای صندوق رای و انتخاب رهبران خود آماده می‌شوند، نگرانی‌ها درمورد تاثیر هوش مصنوعی و موضوعاتی مثل شایعه‌پراکنی بیش از پیش در عرصه جهانی در مرکز توجه قرار گرفته است. حال گزارش جدیدی از مجمع جهانی اقتصاد، اطلاعات وارونه و شایعات مبتنی بر هوش مصنوعی را بزرگترین خطر سال ۲۰۲۴ بیان کرده است.

گزارش خطرات جهانی ۲۰۲۴» (Global Risks Report) مجمع جهانی اقتصاد که امروز چهارشنبه (۱۰ ژانویه) منتشر شد می‌گوید اطلاعات وارونه و شایعه‌پراکنی‌های زاده هوش مصنوعی و تبعات آن حتی جلوتر از تغییرات اقلیمی، جنگ و ضعف اقتصادی در رده اول خطرات دو سال آینده قرار می‌گیرند.

کارولین کلینت، مامور تجاری ارشد اروپا در شرکت مشاوره Marsh Mclennan، که در تهیه این گزارش حضور داشته به خبرنگار CNBC گفت: «هوش مصنوعی می‌تواند مدل‌هایی را برای اثرگذاری بر تعداد زیادی از رای‌ دهندگان، به گونه‌ای که تا به حال شاهدش نبودیم، بسازد. ما باید عملکرد و نتیجه آن را زیر نظر داشته باشیم.»

اما فراتر از هوش مصنوعی، خطرات یک دهه آینده تا حد زیادی به تغییرات شدید آب‌وهوایی و نظم جهان سیاسی اشاره دارند و دو سوم از شرکت کنندگان در نظرسنجی به یک جهان چندقطبی و یا پاره‌پاره اشاره می‌کنند.

گزارش WEF که با همکاری گروه بیمه زوریخ ارائه شد از بیش از ۱۴۰۰ متخصص ریسک بین‌المللی، سیاست‌گذار و رهبر صنعتی در سپتامبر ۲۰۲۳ درمورد بزرگترین نگرانی‌های جهان نظرسنجی کرده است.

نگارندگان این گزارش معتقدند که ترکیبی از این خطرات «ظرفیت انطباق جهان را به سرحد خود نزدیک کرده» و از رهبران جهانی خواسته‌اند تا بر همکاری و ساخت چارچوب‌هایی برای این خطرات نوپا تمرکز کنند.

سعدیه زابدی، مدیر اداری WEF، می‌؛وید: «یک نظم ناپایدار جهانی زاده رویکرد‌های تفرقه‌انگیز و ناامن، اثرات مخرب شرایط بد آب و هوایی و ابهام اقتصادی باعث تسریع روند فراگیر شدن خطراتی مثل شایعه‌پراکنی و اطلاعات وارونه می‌شوند.»

او افزود: «رهران جهان باید به فکر راه‌حلی برای حل بحران‌های کوتاه مدت و پایه‌گذاری یک آینده محکم، پایدار و فراگیر باشند.»

۱۰ خطر اصلی جهان

مهمترین خطراتی که در این گزارش به آنها اشاره شده به ترتیب عبارتند از: اطلاعات وارونه و شایعه‌پراکنی، شرایط وخیم آب و هوایی، تفرقه اجتماعی، نا امنی سایبری و درگیری مسلحانه بین کشور‌ها. در لیست ۱۰ خطر اصلی موضوعاتی مثل فرصت اقتصادی، تورم، مهاجرات ناخواسته، رکود اقتصادی و جمعیت نیز مشاهده می‌شوند.

در این گزارش از شرایط وخیم آب و هوایی، تغییرات اساسی در سیستم‌های زمین، از بین رفتن تنوع زیستی و فروپاشی اکوسیستم، کمبود منابع طبیع و شایعه پراکنی و اطلاعات وارونه به عنوان محتمل‌ترین خطرات در ۱۰ سال آینده نام برده شده است. اثرات منفی فناوری‌های هوش مصنوعی نیز از جمله نگرانی‌های بلند مدت هستند.

کلینت در گزارش می‌گوید: «پیشرفت‌های بزرگ هوش مصنوعی باعث می‌شود تا چشم‌انداز خطر برای سازمان‌هایی که بسیاری‌شان امروزه در مواجهه با تهدید روزافزون اطلاعات وارونه، میانجی‌زدایی و محاسبه اشتباه استراتژیک با مشکل مواجه هستند، به شکل روشنی تغییر کند.»

او افزود: «در عین حال، شرکت‌ها مجبور به مذاکره با زنجیره عرضه‌ای هستند که درنتیجه مسائل ژئوپلیتیک و تغییر اقلیمی تهدید‌های سایبری تبهکاران مختلف پیچیده تر شده است. برای ساخت توان و انعطاف کافی در سطح سازمانی، کشور و بین‌المللی به تمرکز مداوم و همکاری بیشتر بین بخش‌های عمومی و خصوصی نیاز است تا بتوان از عرصه خطرات روزافزون عبور کرد.»

این گزارش در حالی منتشر شده که رهبران جهانی برای گردهمایی در اجلاس سالانه WEF در داووس سوئیس آماده می‌شوند. در این اجلاس قرار است با شعار «اعتمادسازی دوباره»، به درگیری‌های اروپا و خاورمیانه، اقتصاد و تکنولوژی پرداخت شود.

در سال جدید میلادی چندین کشور جهان از جمله تایوان، ایالات متحده، هند، روسیه، آفریقای جنوبی و مکزیک انتخاباتی را پیش روی خود دارند.

اخبار مرتبط
ویژگی‌های مختلف جمنای رایگان مانند پردازش تصاویر و تولید متن در Gemini Advanced پیشرفته‌تر و جامع‌تر می‌شوند و تجربه‌ی استفاده از هوش مصنوعی چندوجهی با قابلیت‌های پیشرفته را به کاربر منتقل می‌کنند.
تحلیل نقش هوش مصنوعی در پیش‌بینی و مدل‌سازی تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر سیاره زمین در رویدادهای شدید آب‌وهوایی از اهمیت بالایی برخوردار است. هوش مصنوعی از شبکه‌های مختلف استفاده می‌کند که بر روی پیش‌بینی‌های آب‌وهوای جهانی آموزش ببیند تا مشکلات را در مدل‌های آب‌وهوای فعلی تصحیح کنند.
روزنامه دیلی میل در مصاحبه با کارشناسان هوش مصنوعی و روسای شرکت‌های مربوط به فناوری‌های هوش مصنوعی نوشته است که ممکن است در سال‌های آینده مشاغل زیر منقرض شوند.
هاشم کارگر در تشریح سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان، گفت: موضوع احراز هویت توسط سازمان ثبت احوال در کشور انجام می شود. سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان نیز اقدام بزرگی بود که با هدف گسترش احراز هویت به ویژه در بخش های خصوصی مدنظر قرار گرفت و آغاز به کار کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها