جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

جزئیات و نحوه ثبت قرارداد اجاره به صورت رایگان

23 دی 1402
جزئیات و نحوه ثبت قرارداد اجاره به صورت رایگان

وزارت راه و شهرسازی از ثبت ۵۵ هزار و ۲۵۳ فقره قرارداد اجاره در سامانه املاک و مستغلات کشور و به فاصله حدود ۷ ماه خبر داده است.

به گزارش بانک اول ، به گفته ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خردادماه امسال ۲۳ هزار قرارداد اجاره در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور به صورت رایگان ثبت شده است.

او اعلام کرده بود که تاکنون ۱۱۴ هزار کاربر در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۴۸۸ قرارداد اجاره مسکن را در سامانه مذکور ثبت کرده‌اند.

وی با بیان این‌که ۶۳۱۴ فقره قرارداد تکمیل شده است، افزود: ثبت قرارداد اجاره در این سامانه و دریافت کد رهگیری رایگان است.

وی بیان کرد: مستاجران و موجران می‌توانند با مراجعه به سامانه املاک و مستغلات کشور (srem.ir) قرارداد اجاره خود را به‌صورت رایگان ثبت و کد رهگیری دریافت کنند.

وزارت راه و شهرسازی از ثبت ۵۵ هزار و ۲۵۳ فقره قرارداد اجاره در سامانه املاک و مستغلات کشور در مدت زمانی ۷ ماهه خبر داده است.

۱۸۸ هزار و ۴۶۰ مورد در سامانه قرارداد ایجاد شده و در مرحله نهایی کردن و دریافت کد رهگیری قرار دارد.

سامانه مذکور صرفاً برای کسانی قابل استفاده است که قصد ایجاد قرارداد اجاره جدید یا دریافت کد رهگیری دارند. در این سامانه کاربران فقط می‌توانند از کد رهگیری‌هایی که بعد از ثبت قرارداد در همین سامانه ایجاد می‌شوند، استعلام بگیرند و کد رهگیری دریافت شده از مشاوران املاک، در این سامانه قابل استعلام نیست.

در زمان حاضر برای استفاده از قابلیت‌های این سامانه، ضروری است ابتدا در سامانه ملی املاک و اسکان کشور اطلاعات هویتی، مشخصات املاک تحت مالکیت، محل اسکان و دیگر موارد تکمیل و ثبت شود.

در صورت تکمیل اطلاعات مورد نیاز در سامانه املاک و اسکان، در همین سامانه (سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور) امکان ایجاد قرارداد اجاره املاک تحت مالکیت فراهم شده است.

ایجاد قرارداد اجاره برای املاک دارای سند ۶ دانگ

لازم به ذکر است فقط امکان ایجاد قرارداد اجاره برای املاک دارای سند ۶ دانگ امکان پذیر است. بعد از ثبت قرارداد، کد رهگیری قرارداد در اختیار طرفین قرارداد قرار می‌گیرد.

برای ثبت قرارداد، ابتدا باید مؤجر (صاحب ملک) اقدام به ایجاد قرارداد کرده و در مراحل بعدی، مستأجر به قرارداد اضافه خواهد شد و مستأجر نمی‌تواند به تنهایی قراردادی را ایجاد کند.

از روز چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ نسخه آزمایشی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور راه‌اندازی شد که در اولین گام امکان ثبت رایگان قرارداد‌های اجاره و دریافت کد رهگیری توسط مالکان و مستاجران، بدون مراجعه به دفاتر املاک ایجاد شد.

تا پیش از این دریافت کد رهگیری در انحصار مشاوران املاک بود. دسترسی هموطنان به این سامانه از طریق سایت amlak.mrud.ir قسمت «سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن» امکان‌پذیر است.

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها