دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

سکه کامل یا نیم سکه یا ربع سکه؟ کدام را بخریم ؟

28 دی 1402
سکه کامل یا نیم سکه یا ربع سکه؟ کدام را بخریم ؟

بر اساس داده‌های گوگل، در ۲۰ سال گذشته بیشترین میزان جست و جوی کلید واژه قیمت طلا در ایران به ترتیب مربوط به سال ۱۴۰۲، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱  بوده است که نشان دهنده‌ی این است که مردم در این سال‌ها به میزان بیشتری به سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه علاقهمند بوده‌اند. چرا که میزان جست و جوی کلید واژه قیمت ربع سکه و قیمت نیم سکه نسبت به قیمت سکه کامل نیز بیشتر بوده است. در واقع این احتمال وجود دارد که ایرانی‌ها در میان سکه‌ها به ترتیب ابتدا ربع سکه و بعد از آن نیم سکه و در نهایت سکه کامل را بیشتر در الویت خرید خود قرار دهند.

سری زمانی تمایل ایرانیان به سرمایه‌گذاری در بازار طلا

به گزارش بانک اول ؛ بیشتر افراد در پایان هر ماه با دریافت دستمزد خود به فکر پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بخشی از آن خواهند بود. بازاری که همه اقشار با دهک‌های درآمدی متفاوت بتوانند وارد آن شوند، بازاری جز بازار طلا نخواهد بود. افراد می‌توانند با حداقل مبلغ، پایین‌ترین گرم طلا را خریداری کنند و با حداکثر مبلغ، بیشترین گرم طلا را خریداری کنند. بنابراین بازار طلا و سکه برای بیشتر مردم دارای جذابیت است که می‌توانند با کمترین مبلغ نیز به آن وارد شوند. از سوی دیگر، جذابیت دیگر این بازار به این موضوع باز می‌گردد که افراد علاوه بر سرمایه‌گذاری می‌توانند از طلاهای زینتی جهت مصارف شخصی خود برای زیبایی استفاده نمایند. موضوعی که می‌توان به آن پرداخت این است که چند درصد ایرانیان وارد بازار طلا می‌شوند؟

ایرانی‌ها چقدر طلا می‌خرند؟

اقتصاد ایران طی چهار دهه گذشته در جنگی تمام عیار با تورم‌های دو رقمی و افسار گسیخته همراه بوده است. جنگی که باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

از سوی دیگر، مردم عادی برای در امان ماندن از تورم و جلوگیری از کاهش ارزش پول خود به سرمایه‌گذاری در بازارها روی می‌آورند. بازارهای مسکن، خودرو، ارز، طلا، سهام و غیره بازارهایی هستند که مردم به نسبت میزان سرمایه خود وارد آن‌ها می‌شوند.

بازار طلا بازاری است که سرمایه‌ گذاری در آن نیازمند پول‌های کلان نیست و حتی با حقوق‌ و دستمزدهای کارمندی و کارگری نیز می‌توان در آن فعالیت کرد. از سوی دیگر، طلا در وزن‌ها و عیارهای مختلف وجود دارد که می‌توان آن را خریداری نمود. حتی انواع سکه‌های طلا شامل سکه تمام بهار آزادی، نیم سکه، ربع سکه، سکه امامی، سکه گرمی و سکه پارسیان وجود دارد که با توجه به هزینه پرداختی قابل خرید است.

در واقع، افراد از طریق خرید فیزیکی طلا و خرید انواع سکه کامل، نیم سکه، ربع سکه و سایر آن‌ها می‌توانند در بازار طلا سرمایه‌گذاری نمایند. همچنین، گواهی سپرده طلا و صندوق سرمایه‌گذاری طلا نیز از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا می‌باشند. خرید فیزیکی طلا از طریق خرید طلای نو، طلای آبشده، طلای دست دوم و یا مستعمل و شمش طلا انجام می‌گیرد.

جهت بررسی تمایل و علاقه مردم به سرمایه‌گذاری در بازار طلا می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده نمود. استفاده از تحلیل داده‌های موتور جست و جوی گوگل جهت بررسی میزان تمایل ایرانیان به سرمایه‌گذاری در بازار طلا یکی از روش‌های تحلیلی می‌باشد.

میزان سرچ مردم برای کلید واژه قیمت طلا

داده‌های مورد بررسی گوگل، نتایج را براساس میزان تمایل و میزان محبوبیت در بازه عددی ۰ تا ۱۰۰ نشان می‌دهد. در صورتی که میزان جست و جو به صفر نزدیک باشد یعنی تمایل کمتری به بازار طلا وجود داشته و اگر به ۱۰۰ نزدیک باشد، میزان تمایل مردم به بازار طلا بیشتر خواهد بود. طبق داده‌های گوگل، میزان تمایل ایرانیان برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا در طی سال‌های ۱۳۸۲ الی ۱۴۰۲ روندی صعودی داشته است. طی سال‌های ۱۳۸۲ الی ۱۳۸۹ میزان سرچ کلید واژه قیمت طلا روندی ثابت داشته است و بین ۱ تا ۷ برآورد شده است. طی سال‌های ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۵ میزان ورود ایرانیان به بازار طلا دارای فراز و فرودهایی بوده است و به طور میانگین میزان سرچ ایرانی‌ها برای سرچ کلید واژه قیمت طلا به ۱۵.۶ رسیده است.

با سخت‌تر شدن شرایط زندگی و همزمان با تجربه تورم‌های دو رقمی از سال ۱۳۹۵ الی ۱۴۰۲ مردم بیشتر به بازار طلا و سکه روی آوردند و به طور میانگین میزان جست و جوی کلید واژه قیمت طلا به ۴۷.۸ رسیده است. در ۲۰ سال گذشته بیشترین میزان جست و جوی کلید واژه قیمت طلا در ایران به ترتیب مربوط به سال ۱۴۰۲، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱  بوده است که نشان دهنده‌ی این است که مردم در این سال‌ها به میزان بیشتری در بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در نمودار زیر میزان جست و جوی کلید واژه‌ قیمت طلا توسط ایرانی‌ها در طی سال‌های ۱۳۸۲ الی ۱۴۰۲ براساس داده‌های گوگل نشان داده شده است.

ایرانی‌ها چقدر طلا می‌خرند؟ / سکه کامل بخریم یا نیم سکه؟

سکه کامل یا نیم سکه یا ربع سکه؟

براساس بررسی داده‌های گوگل در طی یک ماه گذشته می‌توان مشاهده کرد که جست و جوی ایرانیان در بازار طلا و سکه روندی صعودی داشته است. در بین سکه‌ها بیشترین جست و جو مربوط به قیمت ربع سکه بوده است. این بدان معنی است که تمایل مردم به خرید ربع سکه بیشتر از خرید نیم سکه و سکه کامل است. از سوی دیگر، میزان جست و جوی کلید واژه قیمت نیم سکه نسبت به سکه کامل نیز بیشتر بوده است. در واقع ایرانی‌ها در میان سکه‌ها به ترتیب ابتدا ربع سکه و بعد از آن نیم سکه و در نهایت سکه کامل را بیشتر در الویت خرید خود قرار می‌دهند.

در نمودار زیر میزان جست و جوی کلید واژه‌های قیمت سکه کامل با رنگ آبی، قیمت نیم سکه با رنگ قرمز، قیمت ربع سکه با رنگ زرد توسط ایرانی‌ها در یک ماه گذشته براساس داده‌های گوگل نشان داده شده است.

ایرانی‌ها چقدر طلا می‌خرند؟ / سکه کامل بخریم یا نیم سکه؟

طلا یا سکه؟

براساس داده‌های گوگل می‌توان دریافت، مردم قیمت طلا را بیشتر از قیمت سکه جست و جو کرده‌اند. بنابراین میزان محبوبیت و تمایل مردم به خرید طلا بیشتر از سکه می‌باشد.

در نمودار زیر میزان جست و جوی کلید واژه‌های قیمت سکه و قیمت طلا توسط ایرانی‌ها در بیست سال گذشته براساس داده‌های گوگل نشان داده شده است.

ایرانی‌ها چقدر طلا می‌خرند؟ / سکه کامل بخریم یا نیم سکه؟

کدام استان‌ها بیشترین طلا رو خریداری می‌کنند؟

با بررسی میزان جست و جوی کلید واژه قیمت طلا در ایران می‌توان مشاهده کرد که به ترتیب استان‌های لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمانشاه، ایلام و زنجان بیشترین میزان جست و جوی آن را داشته‌اند. با توجه به افزایش جست و جو در این استان‌ها می‌توان انتظار داشت بیشترین خرید و فروش طلا در این استان‌ها اتفاق خواهد افتاد.

از سوی دیگر، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، مازندران، خوزستان و گیلان به ترتیب کمترین میزان جست و جوی کلید واژه قیمت طلا را داشته‌اند. در واقع کمترین میزان جست و جوی کلید واژه قیمت طلا در این استان‌ها نشان‌دهنده محبوبیت کمتر بازار طلا در آن‌ها بوده است.

طلای آبشده یا طلای مستعمل؟

آن دسته از طلاهایی را که طلا فروشان از مشتریان خود خریداری می کنند را طلای مستعمل و یا دست دوم می گویند که بدون اجرت ساخت، مجدد به خریداران به عنوان طلای بدون اجرت به فروش می‌رسانند.

طلای آبشده همان طلای زینتی دست دوم هستند که ذوب می‌شوند. طلاهای زینتی بنا به دلایلی مانند قدیمی شدن، شکستن و آسیب دیدن در کوره‌های مخصوص ذوب طلا قرار می‌گیرند و ذوب خواهند شد. این طلاها پس از ذوب شدن مجدد به سمت تولید سرویس‌های زینتی خواهند رفت. اما از آن جایی که این طلاها مشمول مالیات نخواهند بود و کارمزدی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت، محبوبیت بیشتری در بین سرمایه‌گذاران بازار طلا و سکه دارد.

با بررسی داده‌های گوگل می‌توان مشاهده کرد که میزان جست و جوی کلید واژه قیمت طلای آبشده در یک سال گذشته بیشتر از قیمت طلای دست دوم بوده است. این نشان دهنده این است که ایرانیان تمایل بیشتری به خرید طلای آبشده نسبت به طلای مستعمل یا دست دوم دارند.

نمودار زیر میزان جست و جوی کلید واژه‌های قیمت طلای آبشده و قیمت طلای دست دوم طی سال ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۲ در داده‌های گوگل را نشان می‌دهد.

ایرانی‌ها چقدر طلا می‌خرند؟ / سکه کامل بخریم یا نیم سکه؟

چرا مردم برای سرمایه‌گذاری بازار طلا را انتخاب می‌کنند؟

بازار طلا و سکه یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری همه اقشار جامعه به شمار می‌رود. این بازار حتی برای سرمایه‌گذارانی که قدرت ریسک پذیری پایینی دارند نیز انتخاب مناسبی است. ویژگی دیگر بازار طلا که آن را برای سرمایه‌گذاران به بازاری جذاب تبدیل کرده این است که سرمایه‌گذاران با هر مبلغی می‌توانند وارد این بازار شوند. در صورتی که سرمایه‌گذاران با مبلغ‌های اندکی که وارد بازار طلا می‌شوند، قادر نخواهند بود وارد بازارهای مسکن، خودرو و غیره شوند.

براساس داده‌های شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز، قیمت طلای ۱۸ عیار از گرمی ۱۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ به حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال  ۱۴۰۲ رسیده و نسبت به سال ۱۳۹۲ رشدی ۲۴۶۴ درصدی را تجربه کرده است. همچنین براساس داده‌ها، قیمت طلای ۲۴ عیار از گرمی ۱۳۹ هزار تومان در سال ۱۳۹۳ به حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سال  ۱۴۰۲ رسیده و نسبت به سال ۱۳۹۲ رشدی ۲۳۴۴ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین، قیمت سکه بهار آزادی از ۱ میلیون تومان در سال ۱۳۹۲ به حدود ۲۷ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده و رشدی ۲۶۰۳ درصدی یافته است.

قیمت نیم سکه از ۵۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ به حدود ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و رشدی ۲۹۰۰ درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر، قیمت ربع سکه نیز از ۳۵۵ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ به حدود ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده و رشدی ۲۹۶۹ درصدی را داشته است.

قیمت طلای دست دوم از ۵۵۰ گرمی ۱۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ به حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و رشدی ۱۵۸۵ درصدی را تجربه کرده است.

رشد قیمتی و بازدهی بالایی که در بازار طلا و سکه وجود داشته است، این بازار را به بازاری محبوب برای ایرانیان تبدیل کرده است. به طوری که افراد با سرمایه‌گذاری در این بازار به میزانی ارزش پول خود را حفظ می‌کنند. در واقع برای فرار از تورم و در امان ماندن از اثرات تورم افراد بیشتری به بازارهای مالی و بازار طلا و سکه روی می‌آورند.

اخبار مرتبط
در ضمن، اختصاص ارز ترجیحی برای تأمین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از معیشت مردم و در سقف منابع آن انجام شده و این سیاست از سوی مجلس شورای اسلامی با اختصاص حدود ۶/۱۳ میلیارد یورو در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ مورد تأیید قرار گرفته‌است.
سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته، ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.
در حال حاضر دلالان چهارراه استانبول و خیابان منوچهری معتقدند در روزهای آینده امکان ریزش دلار تا ۵۸ هزارتومان هم وجود دارد. بر همین اساس، فعالان بازار وارد فاز احتیاطی شده‌اند و خرید دلار به نوعی متوقف شده است.
بازار امروز شاهد شیب نزولی قیمت طلا و سکه در جریان معاملات است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها