شنبه, 6 مرداد 1403 2024,July

چقدر مالیات از خانه های لوکس گرفته شد؟

30 دی 1402
چقدر مالیات از خانه های لوکس گرفته شد؟

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: ۱۱۴ هزار واحد مسکونی مجلل و لوکس در سال ۱۴۰۲ شناسایی شده که از طریق پیامک به اطلاع مالکان آن می رسد.

به گزارش  بانک اول  شاهین مستوفی درباره مالیات بر خانه های لوکس و گران قیمت گفت: رقم 390 میلیارد تومان برای عملکرد 1400 و هزار و 100 میلیارد تومان برای عملکرد 1401 مالیات بر خانه های مجلل محاسبه شده و وصول آن نیز به اطلاع مردم خواهد رسید.

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با بیان جزییات خانه های گران قیمت شناسایی شده افزود: برای عملکرد سال 1400 تعداد 12 هزارو 200 واحد مسکونی گران قیمت به سازمان امور مالیاتی اعلام شد و برای سال 1401 نیز تعداد 40 هزار و 500 واحد مسکونی اعلام شد. در سال 1400 خانه های به ارزش بیش از ده میلیارد تومان، در سال 1401 عدد 15 میلیارد تومان و در سال 1402 عدد 20 میلیارد تومان به بالا مشمول این مالیات می شدند.

وی افزود: برای امسال هم اطلاعات کامل نشده ولی تاکنون توسط پایگاه های سازمان امور مالیاتی و با همکاری یک شرکت دانش بنیان که در زمینه هوش مصنوعی برای شناسایی املاک گران قیمت در حال فعالیت است، توانستیم بالغ بر 114 هزار واحد مسکونی را شناسایی کنیم و امیدواریم تا پایان ماه آینده این عدد تکمیل شود.

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: نتیجه مالیات محاسبه شده از طریق پیامک به مالکان شناسایی شده اطلاع داده می شود و از طریق مراجع مربوط و رسانه ها به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون بودجه سال 1402 افرادی که ده سال در یک واحد مسکونی گران قیمت سکونت داشتند و یک واحد مسکونی داشته باشند مشمول مالیات نمی شوند و این نکته مهمی است که برخی بزرگان و بازنشستگان که یک واحد مسکونی تهیه کرده و بیش از ده سال هم سکونت داشتند مشمول مالیات خانه های لوکس نمی شوند.

مستوفی تاکید کرد: مالیات باید با اسناد و مدارک باشد و هزینه وصول مالیات هم کم باشد یعنی اگر برگه مطالبه برای فردی صادر شود که آن فرد واقعا مالک آن ملک گران قیمت نباشد طبعا مورد اعتراض آن فرد قرار می گیرد و موضوع را در مراجع دادرسی پیگیری خواهد کرد. به همین خاطر ما سعی کردیم تمام ضوابط را در مطالبه خانه های گرانقیمت انجام دهیم و استعلامات لازم شود.

وی یادآور شد: اطلاع رسانی این نوع مالیات هم همچون سایر مالیات ها از طریق پیامک، ابلاغ الکترونیک و هم سایت سازمان امور مالیاتی است که همه افراد می توانند انواع مالیات هایی که مشمول شدند را در آنجا مشاهده کنند و اگر برایشان مالیاتی تعریف شده است، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

بر اساس قانون بودجه امسال، ­زمین­ های دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز و خانه ­های مجلل که ارزش آنها بیش از 20 میلیارد باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند./تسنیم

اخبار مرتبط
بیت‌کوین بدهید، آپارتمان بگیرید؛ این تازه‌ترین شیوه تهاتر در بازار املاک است که توسط قشر خاصی دنبال می‌شود و به‌سرعت موفق به کسب بازار سیاه شده است؛ بازاری که با قواعد و مقررات موجود اموال غیرمنقول تناسبی ندارد و بر همین اساس درصورت کشیده‌شدن معامله به دستگاه قضایی، احتمالا کار سختی برای اثبات درستی معامله خواهد داشت.
رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه این امکان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که مستقیما از درگاه در اختیار وزارتخانه تامین مالی شود گفت: این ظرفیت وجود دارد زیرا این اوراق بهادار نیست و خارج از ضوابط سازمان بورس نیز طوری می تواند عرضه شود تا تعارضی با قوانین سازمان بورس نداشته باشد. مهدیار اسماعیلی توضیح داد: برای آنکه بتوانیم منابع را در اختیار سرمایه‌گذار بیرونی قرار بدهیم نیاز بود تا این نرم افزار را داشته باشیم تا این نرم افزار بتواند منابع مالی را یکپارچه و یکدست کند. ا
حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به بیانیه اخیر وزارت اطلاعات درباره نبرد سنگین و خاموش با تروریست‌ها در ۵۰ روز گذشته گفت: با همراهی و همکاری هیات‌ها و مجموعه‌های تبلیغی، امنیتی و فرهنگی با هوشیاری مردم، موفق شدیم طی ۱۲ عملیات حدود ۲۰ نفر از افرادی که معمولا از اتباع غیرمجاز دستگیر و شناسایی شدند.
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که مشاوران املاک همیاران قوه قضاییه هستند و نقش میانجیگری را ایفا می‌کنند، اضافه کرد:‌ بسیاری از پرونده‌های بخش مسکن را در اتحادیه مدیریت می‌کردیم و از فشار مضاعف بر قوه قضاییه جلوگیری به عمل می‌آوردیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها