جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

تتلو اعتراف کرد/ بالاخره حکم تتلو چه خواهد بود؟

02 بهمن 1402
 تتلو اعتراف کرد/ بالاخره حکم تتلو چه خواهد بود؟

برخی حقوق‌دانان می‌گویند مجموع اتهامات تتلو می‌تواند او را با اتهام افساد فی الارض و حکم اعدام روبه‌رو کند.

به گزارش بانک اول، در خبری که از صبح دیروز در خبرگزاری‌ها منتشر شد، گویا تتلو در فرآیند تحقیقات قضایی به انجام اقدامات ضدفرهنگی و مستهجن به‌خصوص استفاده از مسائل غیراخلاقی و جنسی به‌منظور بیشتر دیده شدن اعتراف کرده است.

روز گذشته رسانه‌ها از صدور قرار جلب به دادرسی امیرحسین مقصود لو یا امیر تتلو خبر دادند و بر این اساس تتلو به‌زودی در دادگاه محاکمه خواهد شد.جلب به رسیدگی یا جلب به دادرسی یعنی اینکه دادگاه تشخیص می‌دهد که این پرونده باید دارای قرار مجرمیت و کیفرخواست باشد و قابل طرح در دادگاه است. نتیجه صدور قرار جلب به دادرسی این است که متهم باید برای رسیدگی به اتهام و دفاع ماهوی و تعیین میزان مجازات در دادگاه حاضر شود. پرونده تتلو در دادسرای امنیت و عمومی تهران در حال بررسی است.

اتهامات تتلو

به گزارش دنیای اقتصاد، این خواننده پرحاشیه و ساکن ترکیه، پس از ایجاد تشنج در کنسولگری ایران در ترکیه از سوی پلیس این کشور دستگیر و به ایران بازگردانده شد. او صبح روز چهارشنبه ۱۵آذر در مرز بازرگان تحویل مقامات انتظامی و قضایی ایران و بازداشت شد. از زمان بازداشت او، مطالب بسیاری درباره اتهامات و حکم احتمالی‌اش در رسانه‌ها به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

برخی رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه نوشته‌اند که «تولید، ارسال، توزیع و انتشار آثار مستجهن و مبتذل به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای مخابراتی، انتشار و توزیع محتویات مستهجن در قالب تولید و پخش کلیپ و آهنگ و تصاویر و آثار هنری حاوی تصاویر و صحنه‌های مبتذل و مستهجن (زنان و دختران نیمه‌برهنه در فضای مجازی) دایر کردن قمارخانه، سایت شرط‌بندی، ترغیب، تطمیع یا تهدید افراد جهت دستیابی به محتویات مستهجن یا تسهیل آن؛ تحریک و ترغیب افراد خصوصا نسل جوان به ارتکاب جرائم منافی عفت و انحرافات جنسی و تشویق مردم به فساد و فحشاء» از جمله اتهامات امیر تتلو است.

این در حالی است که گویا شاکیان خصوصی تتلو برای طرح شکایتشان به دادسرا مراجعه نکرده‌اند؛ چرا که بسیاری از آن‌ها در خارج از کشور به سر می‌برند، اما دو نفر از شاکیان تتلو خانواده دو دختر ایرانی بودند که در ترکیه با تشویق و ترغیب تتلو اقدام به خودکشی کرده‌اند. بااین‌حال متهم این اتهام، یعنی ترغیب دختران برای خودکشی، را نپذیرفته و گفته آن‌ها پس از مصرف مواد تصمیم گرفتند به زندگی‌شان پایان بدهند. همچنین گفته شده که در پرونده مقصودلو نام چهار متهم دیگر نیز به چشم می‌خورد.

اعترافات تتلو

تتلو در فضای مجازی عمدتا به «گردن‌نگیر» معروف بود. حاشیه‌های بی‌پایان او با برخی سلبریتی‌ها، بلاگرها، خواننده‌ها، دختران نوجوان، پلیس و... مملو از اتهاماتی، چون سوءاستفاده جنسی، دزدی، توهین، ضرب‌وشتم و... بود در‌حالی‌که این خواننده هیچ‌یک از این اتهامات را به اصطلاح گردن نمی‌گرفت. اما حالا در خبری که از صبح دیروز در خبرگزاری‌ها منتشر شد، گویا تتلو در فرآیند تحقیقات قضایی به انجام اقدامات ضدفرهنگی و مستهجن به‌خصوص استفاده از مسائل غیراخلاقی و جنسی به‌منظور بیشتر دیده شدن اعتراف کرده است. به نظر می‌رسد اعترافات او عمدتا جنبه شخصی داشته و جنبه اجتماعی کمرنگ‌تری داشته باشد. با‌این‌حال هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت تتلو در بازداشت و اتهامات و اعترافات او رسانه‌ای نشده است.

بخشش سه سال زندان

زمانی که تتلو در ایران بود، با شکایت سهراب پاکزاد درباره استفاده بدون اجازه از ملودی قطعه «این چه حسیه» روبه‌رو شد. در زمان طرح شکایت، تتلو در ایران حضور داشت و از طریق وکیلش پیگیر پرونده بود. بعد از طی مراحل قانونی و تایید استفاده غیرمجاز از اثر سهراب پاکزاد توسط کارشناسان رسمی و رسیدگی قضایی، دادگاه محترم اقدام به صدور حکم کرد. طبق این حکم، تتلو به سه سال حبس محکوم شده بود، اما چندی پیش وکیل سهراب پاکزاد با اعلام گذشت از شکایت، گفت: «نیت ما از طرح شکایت، دفاع از حق سهراب پاکزاد و جلوگیری از تکرار این دست موارد در موسیقی کشور بود. امروز که حقانیت سهراب پاکزاد به اثبات رسیده و اینکه او راضی به اجرای مجازات تتلو نیست، لذا گذشت خود را در پرونده حاضر اعلام کرد و رسما آن را در اختیار مقام قضایی قرار داده است.»

حکم چه خواهد بود؟

در چند روز اخیر تصویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که گویا شماری از دوستداران آهنگ‌های تتلو، برای آزادی او نذری پخش کرده بودند. این خواننده در زمانی که در ایران بود، هواداران بسیار زیادی به‌ویژه در میان نوجوانان داشت که البته پس از مهاجرت و تشدید فحاشی‌ها و توهین‌هایش، روز به روز از شمار هوادارانش کم شد. با‌این‌حال هنوز شماری از هواداران سابق او برایش نذر و نیاز می‌کنند تا زودتر بتواند دوران محکومیتش را بگذراند و به زندگی و فعالیت در ایران بازگردد. اما آیا ممکن است؟

برخی حقوق‌دانان می‌گویند مجموع اتهامات تتلو می‌تواند او را با اتهام افساد فی الارض و حکم اعدام روبه‌رو کند. برخی دیگر با تاکید بر وضعیت سلامت روان و ذهن او، معتقدند مجازات تتلو به دلیل بیماری‌های روحی و روانی، با تخفیف و با رویکرد درمانی خواهد بود. برخی دیگر می‌گویند که با توجه به صدور قرار جلب به دادرسی، دادگاه کیفری، بررسی و دادرسی پرونده را انجام خواهد داد و به این ترتیب صدور اعدام به خاطر افساد فی الارض احتمالا دور از ذهن خواهد بود، زیرا این قبیل احکام در دادگاه انقلاب صادر می‌شود. حکم هرچه باشد، احتمالا پدیده تتلو برای همیشه به پایان رسیده است. پدیده‌ای که مبتنی‌بر استعدادی قابل‌تحسین در خوانندگی، آهنگسازی و تنظیم موسیقی‌های مورد پسند نوجوانان و برخی جوانان بود، اما در سقوط پایان‌ناپذیر اخلاقی، درگیر اتفاقات و فجایعی عجیب شد و خود به جنگ با خود برخاست.

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها