جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

همه‌ چیز درباره تغییرات جدید سهمیه بنزین

03 بهمن 1402
همه‌ چیز درباره تغییرات جدید سهمیه بنزین

کاهش سهمیه بنزین آزاد از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر شاید خیلی تاثیرگذار نباشد، اما اعلام بی‌مقدمه خبر، گروه زیادی از مردم را نگران کرده است. ضمن اینکه شنیده شده از حالا به بعد سقف مجاز ذخیره بنزین در کارت سوخت ۳۶۰ لیتر خواهد بود.

به گزارش بانک اول کاهش سهمیه بنزین آزاد و سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت صبح روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه به‌عنوان خبر روی خروجی خبرگزاری تسنیم قرار گرفت. در ابتدا منبع خبر مشخص نبود، اما به‌طور واضح نوشته‌اند کاهش سهمیه تنها محدوده به بنزین سه‌هزار تومانی می‌شود و سهمیه بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی با مقدار ۶۰ لیتر همچنان پابرجاست. مورد بعدی کاهش سقف ذخیره‌سازی بنزین در کارت‌های سوخت است که اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، در حقیقت حکم برگشت به دوره پیش از کرونا را خواهد داشت. اگر حجم اخبار و تحلیل‌هایی متفاوتی که در ساعت‌های گذشته زیاد بوده و باعث شده سرگیجه‌تان شده، این نوشته ماجرای کاهش سهمیه بنزین آزاد و مقدار ذخیره بنزین در کارت سوخت را به زبان ساده توضیح می‌دهد.

سهمیه بنزین کاهش پیدا کرده است؟

کاهش سهمیه کارت سوخت، تنها شامل حال بنزین آزاد سه هزار تومانی می‌شود. مالکان خودرو پیش از این ماهی ۶۰ لیتر بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین سه هزار تومانی به‌عنوان سهمیه در کارت سوخت خود دریافت می‌کردند که روی هم به ۲۱۰ لیتر می‌رسید.

سهمیه بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی با مقدار ۶۰ لیتر همچنان به روال سابق ادامه پیدا می‌کند، اما عوض ۱۵۰ لیتر سهمیه بنزین سه هزار تومانی قرار است ماهی ۱۰۰ لیتر بنزین برای هر کارت سوخت شارژ شود و سهمیه کارت سوخت خودرو‌های شخصی در مجموع به ۱۶۰ لیتر کاهش پیدا می‌کند. قیمت بنزین با وجود کاهش میزان سهمیه سوخت آزاد، تغییر نمی‌کند.

سهمیه سوخت ۶۰ لیتری تغییر می‌کند؟

سهمیه بنزین ۶۰ لیتری با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان ابتدای هر ماه به دارندگان کارت سوخت تعلق می‌گیرد. با وجود کاهش سهمیه آزاد، همین مقدار بنزین را در ماه بعد مانند قبل در کارت سوخت دریافت می‌کنید. ارزش سهمیه بنزین ۶۰ لیتری به این ترتیب معادل ۹۰ هزار تومان در ماه خواهد بود.

سهمیه بنزین ۶۰ لیتری برای یک دستگاه پراید با ظرفیت باک تقریبا ۳۰ لیتر، معادل دو مرتبه سوخت‌گیری کامل در پمپ بنزین است. اگر مالک این خودرو هفته‌ای یک مرتبه باک بنزین خود را پر کند، باید علاوه بر دو باک بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی، ناچار است دو بار با نرخ سه هزار تومان سوخت‌گیری کند. پر کردن دو باک بنزین با این شرایط ۱۸۰ هرار تومان هزینه دارد.

کاهش سهمیه بنزین آزاد منصفانه است؟

کاهش سهمیه بنزین، تنها مختص بنزین سه هزار تومانی است و بنزین ۶۰ لیتری با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان، همچنان هر ماه در کارت سوخت شارژ می‌شود. فرض کنیم یک خودرو کم‌مصرف ماهی دو بار به جایگاه مراجعه کرده و هر مرتبه ۳۰ لیتر سوخت‌گیری کند. این فرد نهایتا ماهی ۹۰ هزار تومان بنزین می‌زند که از قیمت یک پیتزا کمتر است.

سهمیه بنزین ۶۰ لیتری برای خیلی از خودرو‌ها کافی نیست. اگر همان پراید را در نظر بگیریم که روزانه مسافت محدودی را طی می‌کند، راننده به ناچار باید هفته‌ای یک مرتبه باک را پر کند. پس احتمالا دو باک به قیمت ۹۰ هزار تومان و دو باک به قیمت ۱۸۰ هزار تومان خرج روی دستش می‌گذارد که در مجموع می‌شود ماهی ۲۷۰ هزار تومان.

سهمیه سوخت با صاحبان بقیه خوردو‌ها مهربان نیست. باک خودرو پژو ۲۰۶ تقریبا ۵۰ لیتر ظرفیت دارد و سهمیه سوخت هزار و ۵۰۰ تومانی در هر همان مرتبه اول به پایان می‌رسد. راننده‌ای که ماهی چهار بار راهی پمپ بنزین می‌شود، باید سه باک بنزین آزاد بزند. قیمت تمام شده این مقدار بنزین فعلا مهم نیست، چون کاهش سهمیه بنزین آزاد از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر خودش نوعی معما به حساب می‌آید.

کاهش سهمیه بنزین به ۱۶۰ لیتر زحمت صاحبان خودرو‌های شخصی پرمصرف را زیاد می‌کند. به‌خصوص اگر زیاد از ماشین کار می‌کشند

کاهش سهمیه بنزین به ۱۶۰ لیتر منطقی است؟

کاهش سهمیه سوخت برای پراید و تیبا زحمت زیادی درست نمی‌کند. پژو ۲۰۶ با میزان پیمایش کم هم قطعا خواهد توانست با کمک ۱۶۰ لیتر سوخت، شامل ۶۰ لیتر سهمیه بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر بنزین سه هزار تومانی خودش را تا آخر ماه برساند.

کاهش سهمیه سوخت، خودرویی با ظرفیت باک ۸۰ لیتر و مصرف پایین را هم به زحمت نمی‌اندازد. صاحب این خودرو اگر دو بار در ماه به جایگاه سوخت مراجعه می‌کند، هر طور شده موفق خواهد شد گلیمش را از آب بیرون بکشد. خودرو‌های خارجی با مصرف پایین هم از این آزمون سربلند بیرون می‌آیند ولی...

کاهش سهمیه سوخت را اگر از دید صاحب یک دستگاه پژو پرشیا با ظرفیت باک ۷۰ لیتر ببینید، متوجه می‌شوید کل سهمیه موجود در کارت سوخت احتمالا کفاف دو مرتبه مراجعه به جایگاه را می‌دهد، ضمن اینکه باید مصرف سوخت چنین خودرویی را هم مدنظر قرار داد.

کاهش سهمیه بنزین چه کسانی را به زحمت می‌اندازد؟

کاهش سهمیه بنزین فعلا باعث تکدر خاطر تاکسی‌ها و وانت‌ها نمی‌شود، چون سهمیه سوخت تاکسی بنزینی ماهی ۴۰۰ لیتر و سهمیه سوخت تاکسی بین‌شهری بنزینی، ۷۵۰ لیتر است. سهمیه سوخت خودرو‌های فعال در تاکسی آنلاین مانند اسنپ، تپسی و... همچنان بر اساس پیمایش اختصاص داده می‌شود، ولی سهمیه سوخت خاص نصیب رانندگانی خواهد شد که در طول ماه پیش از ۲۰۰ کیلومتر پیمایش داشته‌اند و مسافر جابجا کرده‌اند.

کاهش سهمیه بنزین به ۱۶۰ لیتر زحمت صاحبان خودرو‌های شخصی پرمصرف را زیاد می‌کند. به‌خصوص اگر زیاد از ماشین کار می‌کشند و مدام در رفت‌وآمد باشند.

کاهش ذخیره بنزین در کارت سوخت یعنی چی؟

کاهش سهمیه بنزین یک طرف ماجراست ولی از این طرف با آب رفتن مقدار ذخیره بنزین در کارت سوخت روبرو هستیم. مالک خودرو شخصی بعد از کرونا مجاز بود به مدت ۹ ماه، سهمیه بنزین خودرو را در کارت سوخت ذخیره کند. ماهی ۶۰ لیتر سهمیه یعنی سقف مجاز ذخیره بنزین هزار و ۵۰۰ تومان در کارت سوخت در نهایت تا ۵۴۰ لیتر می‌رسید. پس از رسیدن به این میزان، سهمیه ماه بعد دیگر در کارت سوخت شارژ نمی‌شد.

سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت، قبل کرونا و کاهش میزان رفت‌وآمد‌ها معادل شش ماه و نهایتا ۳۶۰ لیتر بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی بود. صبح روز دوشنبه دوم بهمن ماه اعلام شد، مقدار ذخیره بنزین در کارت سوخت دوباره به دوره پس از کرونا برمی‌گردد و از حالا به بعد اگر کسی توان و یارای ذخیره کردن ۶۰ لیتر بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی را دارد، قانون به او تا شش ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر فرصت می‌دهد.

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها