دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

قیمت هر گرم طلا برای خریدار چقدر تمام می شود؟ / تمام هزینه‌ هایی که به قیمت طلا اضافه می‌ شوند

09 بهمن 1402
قیمت هر گرم طلا برای خریدار چقدر تمام می شود؟ /  تمام هزینه‌ هایی که به قیمت طلا اضافه می‌ شوند

قیمت یک قطعه طلا در ایران به عواملی مانند چون قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار، وزن طلا، اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات بر ارزش‌افزوده و سنگ و نگین وابسته است.

به گزارش بانک اول بر این اساس، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار از مظنه بازار به دست می‌آید. منظور از مظنه بازار که به آن فی هم گفته می‌شود قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار (۷۰۵) است و هر مثقال طلا معادل ۴.۶۰۸ گرم است. بر این اساس، قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار به این صورت به دست می‌آید که عدد مظنه تقسیم بر ۷۰۵ (عیار طلای ۱۷) و عدد حاصل ضرب‌در ۷۵۰ (عیار طلای ۱۸) می‌شود. به زبان ساده‌تر، شما برای محاسبه قیمت طلا در هنگام خرید باید نوع طلا، قیمت هر گرم، اجرت ساخت، وزن کل به همراه سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده را لحاظ کنید. در ادامه هزینه‌هایی که در هنگام خرید طلا به قیمت طلای خریداری شده اضافه می‌شود، آمده است:

۱. اجرت ساخت، اولین هزینه‌ای است که به قیمت طلا افزوده می‌شود. اجرت ساخت هزینه‌ای است که کارخانه سازنده برای تبدیل طلای خام به طلای ساخته‌شده از بنکداران دریافت می‌کند. بنکداران نیز این هزینه را از فروشندگان خرد و آنها نیز از مشتریان طلا دریافت می‌کنند. طلاهای ساده مانند پلاک یا مدال کمترین اجرت ساخت را دارند. پس از آن، النگو، زنجیر، انگشتر، گوشواره، دستبند و سینه‌ریز قرار دارند. به طور کلی، هر چه ظرافت در ساخت یک قطعه طلا و رنگ‌بندی آن بیشتر باشد، اجرت آن نیز بیشتر می‌شود.

۲. عدد دیگری که به قیمت طلای خریداری شده اضافه می‌شود، سود فروشنده یا طلافروش است. سود فروشنده از جمع قیمت هر گرم طلا و اجرت ساخت به دست می‌آید که اغلب فروشندگان از نرخ ۷ درصد در محاسبات خود استفاده می‌کنند.

۳. هزینه دیگری که به قیمت طلا اضافه می‌شود، مالیات بر ارزش افزوده است. در مورد مالیات بر ارزش افزوده در بخش طلا، فروشنده باید فقط از اجرت و سود طلا از مشتری مالیات بگیرد که حدود ۲ تا ۳ درصد است.

۴. سنگ و نگین‌ها جلوه و زیبایی خاصی به قطعات طلا می‌دهند این در حالی است که در هنگام خرید طلای نگین‌دار به دلیل وجود نگین و سنگ شما باید هزینه بیشتری بپردازید. اما در زمان فروش طلاهای سنگ و نگین‌دار، وزن سنگ و نگین از طلا کم می‌شود و ارزش طلای شما کمتر می‌شود. همچنین باید بدانید که طلاهای دارای سنگ و نگین‌ اجرت بالاتری نسبت به طلاهای بدون نگین دارند. توجه داشته باشید در هنگام خرید طلای دارای سنگ و نگین حتما مشخصات و وزن سنگ و نگین در فاکتور اصلی ثبت شود.

اخبار مرتبط
طی جلسه معاملاتی امروز یک شنبه 9 اردیبهشت ماه 1403و در دو حراج عمده و خرد، مجموعا 250 قطعه شمش طلای استاندارد از سوی صادرکنندگان عرضه شد. میانگین قیمت شمش های طلای معامله شده در این روز، 4 میلیارد و 388 میلیون تومان به ثبت رسید.
طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی 930 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 97 میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و 27 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.
زمان جلسه حراج از ساعت 12 تا 16 است و وجه‌الضمان مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون ریال (3،500،000،000 ریال) به‌ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است. متقاضی خرید می‌تواند تا ساعت 24 روز دوشنبه دهم اردیبهشت سال 1403 مبلغ وجه‌الضمان را پرداخت کند.
رصد بازار سکه و طلا طبق آخرین معاملات انجام شده تا لحظه انتشار این گزارش نشان می‌دهد که بازار همچنان در مسیر کاهش قرار دارد. ضمن اینکه بازار جهانی نیز امروز (یکشنبه) تعطیل بوده و تاثیر چندانی بر روند بازار داخل نداشته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها