دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

برای امنیت حساب بانکی خود چه کنیم؟ / 15 نکته مهم

09 بهمن 1402
برای امنیت حساب بانکی خود چه کنیم؟ / 15 نکته مهم

امنیت حساب بانکی  یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مشتریان بانکی در همه کشورهاست. بخشی از رعایت فاکتورهای امنیتی در دست بانک‌هاست و بخش مهم دیگر در دست مشتریان. در این گزارش ۱۵ نکته‌ای که مشتریان بانکی باید برای ارتقای امنیت حساب بانکی به کار ببرند بررسی شده است.

۱. رمز حساب بانکی و کارت را کنار هم قرار ندهید

به گزارش بانک اول با وجودی که همه ما در اغلب موارد موبایل و کارت بانکی‌مان را در یک کیف قرار می‌دهیم، اما در صورتی که رمز یکبار مصرف به موبایل شما ارسال شود و همزمان کیف شما دزدیده شود، در صورت اطلاعات کارت بانکی و رمز و گوشی موبایل به صورت یک جا در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

۲. از رمزهای پیشرفته استفاده کنید

اگرچه همه ما برای روشن کردن صفحه موبایل، رمز تعریف کردیم، اما تعریف رمز برای اپلیکیشن‌های موبایلی که قصد انجام کارت به کارت با آن را دارید، نیز به امنیت حساب شما کمک می‌کند. چه بهتر اگر این تعریف رمز با اثر انگشت شما اتفاق بیفتد.

۳. رمز یکبار مصرف را جدی بگیرید

رمز پویا در حال حاضر برای تراکنش‌های اینترنتی بالای ۱۰۰ هزار تومان اجباری شده است اما شما می‌توانید برای انجام امور بانکی‌تان همچون استفاده از خدمات اینترنت بانک، نیز از رمز یکبار مصرف استفاده کنید.

۴. پرینت‌های رمز را نگه ندارید

این نکته را حتما به خاطر داشته باشید که بعد از دریافت کارت بانکی، رمز بانکی را که در یک پاکت محرمانه در اختیارتان قرار می‌دهد، نزد خود نگه داشته و در نهایت در اسرع وقت رمز خود را عوض کرده و پاکت را به ریزترین قطعات تبدیل کرده و دور بریزید. نگه داشتن آن‌ها در کیف‌تان خطر دزدیدن و دسترسی به حساب بانکی‌تان را به دنبال دارد.

۵. کارت خرید‌های روزانه جدا کنید

شما می‌توانید در بانک‌های مختلف حساب‌های بانکی مختلفی تعریف کنید. بهتر است پولی که به عنوان سرمایه در حساب بانکی‌تان نگهداری کردید، با حساب بانکی که به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنید، متفاوت باشد.

۶. حساب‌های با گردش بالا را محدود کنید

کارت بانکی برای انجام خریدهای روزمره یا خریدهای اینترنتی کار را راحت می‌کند. اما در صورتی که نیازی به دسترسی مداوم به حساب بانکی سرمایه‌تان ندارید، نیازی نیست کارت بانکی را برایش فعال کنید. هر زمان که نیاز به پس اندازتان داشتید می‌توانید سری به شعبه مربوطه بزنید و حضوری مبلغ را به حساب روزمره جابه جا کنید.

۷. سرویس پیامکی حساب بانکی را جدی بگیرید

فعال کردن سرویس پیامکی کارت بانکی این امکان را برایتان فراهم می‌کند که هر زمان از حساب آن کاسته یا افزوده می‌شود، از طریق پیامک باخبر شوید. به این ترتیب در صورتی که به دلایلی مانند پولشویی حساب شما مورد سوء استفاده قرار بگیرد، به سرعت از آن مطلع خواهید شد.

۸. درخواست‌های غیر مقعول را نادیده بگیرید

احتمالا با شرایطی مواجه شده باشید که در نزدیکی خودپرداز از شما کمک مالی بخواهند و یا اعلام کنند که در ازای کارت به کارت برای شخصی دیگر، وجه نقد به شما می‌پردازند. با وجودی که شاید در نگاه اول این کار خیرخواهانه به نظر برسد اما به راحتی می‌توان به استفاده از تکنیک‌های پولشویی از این طریق حساب بانکی‌تان را تخلیه کنند.

۹. از رمزهای قابل پیشبینی استفاده نکنید

در صورتی که کارت شما به هر علتی گم شده و یا دست افراد سودجو بیفتد، اولین رمزی که امتحان می‌کنند تاریخ تولد شما یا ارقامی مانند شماره شناسنامه، چهار رقم آخر یا اول تلفن، یا رمزهای تک رقمی مانند ۱۱۱۱ است. سعی کنید از رمزهای مشخص برای امنیت حساب بانکی تان استفاده نکنید.

۱۰. از رمزهای متفاوت برای موبایل و حساب بانکی استفاده کنید

این را به خاطر داشته باشید در صورتی که برای موبایل، کامپیوتر، حساب بانکی، رمز ایمیل، رمز و پسورد پنل‌های کاربری، رمز کارت و هر کجاکه نیاز به رمز دارد، از رمزهای یکسان استفاده کنید، در صورت لو رفتن یکی از آن‌ها، شخص سودجو قادر است به تمام اطلاعات و حساب بانکی شما دسترسی داشته باشید.

۱۱. از راه‌های مسدود کردن سریع کارت یا حساب بانکی مطلع شوید

بهتر است قبل از اینکه کارت‌تان سرقت رود یا گم شود، راه‌های مسدود کردن را بلد باشید. به این ترتیب، قبل از مشاهده تراکنش مشکوک سریعا کارت بانکی‌تان را مسدود کنید. برای مسدود کردن کارت شما متعلق به هر بانکی که است، می‌توانید با سامانه مربوطه تماس بگیرید.

۱۲. ریسک‌های مالیاتی را در نظر داشته باشید

تمام تراکنش‌های حساب‌تان تحت مسئولیت پذیری شما اتفاق می‌افتد. در صورتی که از حساب شخصی‌تان برای کارهای مالی شرکت استفاده می‌کنید، ریسک مربوط به امور مالیاتی را پذیرفتید. با این کار کل تراکنش‌های مالی شرکت به نام شما ثبت می‌شود که در نهایت ممکن است دچار دردسر شوید.

۱۳. رسید تراکنش‌های ناموفق را نگهداری کنید

احتمالا برایتان پیش آمده که هنگام خرید اینترنتی با خطای درگاه پرداخت روبرو شده و یا هنگام کشیدن کارت در دستگاه کارتخوان پیغام تراکنش ناموفق ظاهر شود. در این صورت، رسید یا شماره پیگیری را حتما نزد خود داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید پیگیری‌ها را انجام دهید.

۱۴. رسید‌های خرید را هرجایی رها نکنید

آیا در هنگام خرید رسید کارتخوان را از فروشنده می‌گیرید و یا آن را روی پیشخوان مغازه یا در خیابان رها می‌کنید؟ با رها کردن رسید روی دخل ممکن است افراد سودجو با استفاده از رسید تراکنش شما، ادعای تراکنش موفق را داشته باشند.

۱۵. مراقب بدافزارها باشید

زمانی که وارد صفحه درگاه پرداخت اینترنتی می‌شوید، مراقب بدافزارهای رایانه‌ای باشد. حتی اگر از کامپیوتر خودتان استفاده می‌کنید، در نظر داشته باشید که کی لاگر ها ممکن است به عنوان بدافزار به داخل لپتاپ شما نفوذ کرده و اطلاعاتی را که روی کیبوردتان می‌زنید، ثبت کرده و در اختیار افراد سودجو قرار دهند. به همین دلیل بهتر است حتما حین انجام پرداخت اینترنتی نیز از صفحه مجازی استفاده کنید.

اخبار مرتبط
اعزام زائران ایرانی به عمره پس از ۹ سال وقفه از سوم اردیبهشت‌ماه آغاز شده و بازگشت آن‌ها به کشور تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. در این بازه قرار است حدود پنج هزار نفر به عمره اعزام شوند. بنابر اعلام سازمان حج و زیارت کم‌تر از ۶ میلیون نفر در نوبت عمره هستند.
لطفی در ادامه در توضیح پیشنهاد خود در این باره گفت: طبق پیشنهاد مذکور از جدول ۹ لایحه بودجه، ۱۵۰۰ میلیارد تومان کسر شده و به جدول ۷ برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور اضافه می‌شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که نظام بانکی کشور تا چه اندازه با طراحی الگوی توسعه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هماهنگی دارد گفت: در حال حاضر نظام بانکی کشور تفاوت نسبتاً زیادی با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارد. بانک مرکزی از اول متعهد نبود به اینکه بانکدار اسلامی را دنبال کند اما الان در قانون جدید بانک مرکزی مهم ترین تکلیف این قانون، اجرای بانکداری اسلامی است و تحقق این مهم نیازمند تحول و تغییرات جدی است.
، فرآیند تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی را آسان، رایگان، غیرحضوری و تنها در چند دقیقه اعلام کرد و گفت: مجوزهای الکترونیکی بر فضای وب و همچنین از طریق گوشی‌های هوشمند قابل استعلام است و نیاز به امضا ندارد و مجوزهایی که از مسیر درگاه ملی مجوزهای کشور به نشانی " mojavez.ir " صادر نشده باشند با مشکلات مالیاتی، بانکی و خدمات دولتی مواجه خواهند شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها