به گزارش بانک اول در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران عدد شاخص کل به رقم 2 میلیون و 100 هزار واحدی رسید. عددی که در مرداد ماه 1399 به عنوان قله تاریخی بازار در نظر گرفته می‌شد حالا به عنوان یک سطح عذاب‌آور برای اهالی بازار سرمایه تبدیل شده است و شاید برای سالها این عدد و محدوده در ذهن اهالی بازار سرمایه بماند و به عنوان عدد دهه 1400 ثبت شود.

شاخص کل با این افت 10 هزار واحدی خود ارزش بازار خود را در ادامه روندهای کاهشی به عدد 7 هزار و 294 میلیارد تومان رسانده است. محاسبه دلاری ارزش بازار بورس تهران با دلار آزاد و حتی با دلار بانک مرکزی اعداد و ارقام خیلی پایین را نشان می‌دهد. در حالی که خیلی از شرکت ها سودآوری خوبی را در گزارش 9 ماهه خود منتشر کرده‌اند. 

تاپیکو ، فولاد ، شپنا نمادهایی بودند که در معاملات امروز بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل داشتند. ارزش معاملات نیز رقم 4700 میلیارد تومان ثبت شد تا بازهم عدد ارزش معاملات کمترین میزان را به خود بگیرد.

میانگین ارزش معاملات خرد در بازار بورس تهران برای بهمن ماه اعدادی کمتر از 2500 میلیارد تومان ثبت شده است.

گروه انبوه سازی تنها گروهی بود که عملا کرد خوبی را در نیمه دوم سال 1402 از خود نشان داد. این گروه فارغ از حواشی و اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای و وضعیت بازار، روند مثبتی را در نیمه دوم سال به خود گرفت و همچنین این گروه در طول این مدت گوی سبقت را از گروه خودرویی گرفت و جایگاه اول برترین ارزش معاملاتی را نیز از آن خود کرد.

انبوه سازی توانست روز جاری ارزش معاملاتی بیش از 420 میلیارد تومانی را به خود بگیرد و در جایگاه اول قرار گرفت و همچنین گروه خودرویی با ارزش معاملاتی 308 میلیارد تومانی و با فاصله معنا دار در جایگاه دوم قرار گرفت.

بر اساس دستور رئیس مرکز اطلاعات مالی کشور، ارائه خدمات کارت به کارت بیش از ۱۰ میلیارد ریال یا ۲۰۰ تراکنش دریافتی در ماه به اشخاص حقیقی فاقد پرونده مالیاتی در تمامی کارت‌های بانکی متصل به کد ملی اشخاص مذکور ممنوع شد.

به نوشته دنیای اقتصاد  پرداخت سود ۳۰ درصد در بانک‌ها از صبح چهارشنبه هفته گذشته در قالب «انتشار گواهی سپرده خاص» شروع شده بود و قرار بود به مدت یک هفته ادامه یابد تا با توجه به «انتظارات تورمی» در جامعه، بخشی از نقدینگی در این قالب، جذب شبکه‌بانکی شود به پایان رسید!

بانک مرکزی البته مجوز انتشار این اوراق را در حد ۲۸۰ همت تعیین کرده بود که به نظر می‌رسد، «با توجه به استقبال معنادار مردم از خرید اوراق برای دریافت سود سالانه ۳۰ درصد»، این حجم اوراق در فاصله زمانی کمتر از یک هفته، به فروش رسیده است.

بررسی تکنیالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با افت بیش از 10 هزار واحدی همراه شد تا عدد شاخص کل به رقم 2.1 میلیون واحدی برسد.

از منظر تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران سطوح حمایتی میانگین‌های 55 روزه و 200 روزه خود را از دست داد و این موضوع برای اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه این سیگنال را دارد که شاخص کار سختی را برای روزها و ماه‌های آینده در پیش خواهد داشت.

اندیکاتور Rsi  نیز محدوده های فروش هیجانی را برای بازار مخابره می‌کند اما در هر صورت افت شاخص کل پایین‌تر از این رقم همانطور که در تابستان سال جاری محدوده 2.2 میلیون واحدی را از دست و با مشکل مواجه شده در روزهای آتی نیز این مشکل بیشتر خواهد شد. مگر اینکه تیم اقتصادی دولت باز هم بسته‌های 10 تایی حمایتی را رو کنند تا بازار به واسطه آن برای سال 1403 امیدوارتر باشد.

کل