شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

چطور طلای بدون فاکتور را بفروشیم؟

18 بهمن 1402
چطور طلای بدون فاکتور را بفروشیم؟

اگر طلافروشی، طلا را بدون دریافت فاکتور خریداری کند، از طرف اتحادیه‌ طلا و جواهر و آگاهی مؤاخذه خواهد شد. به این صورت که برای طلافروش پرونده‌ای تشکیل شده و باید پاسخگو باشد. حالا تکلیف افرادی که فاکتور طلا خود را گم کردند چیست و چگونه باید طلای بدون فاکتور را فروخت؟

به گزارش بانک اول  فاکتور طلا در واقع سند طلای شماست و به اندازه‌ی خود زیورآلات طلا با ارزش و مهم است. این ارزش، زمانی مشخص می‌شود که شما قصد فروش طلا و جواهرات خود را داشته باشید. چون بدون این فاکتور کمتر طلافروشی‌ کالای شما را خریداری می‌کند. اما اگر فاکتور طلا را گم کردیم باید چگونه طلا را بفروشیم؟ در این مطلب پاسخ این سوال را آوردیم.

فروش طلا بدون فاکتور

از آنجا که هر گونه دادوستدی در بازار طلا باید با ارائه‌ مدرک باشد، قانون برای کسانی که فاکتور خرید طلا را گم کرده‌اند یا طلای کادویی فاقد فاکتور دارند، تمهیداتی در نظر گرفته است.  این افراد می‌توانند با همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی به اتحادیه‌ طلاو جواهر شهر خود مراجعه و نسبت به دریافت مجوز فروش اقدام کنند. دریافت این مجوز در واقع کمک به افرادی است که طلای فاقد فاکتور دارند تا بتوانند زیورآلات خود را با قیمت مناسب در بازار به فروش برسانند.

فرد صاحب طلا می‌تواند زیورآلات خود را به واحد مجاز طلافروشی که شناخت کامل از او دارد بفروشد. اما باید حتماً نشانی کامل خود را در آن واحد به ثبت برساند تا اگر پس از آن مشکلی پیش آمد، فروشنده و صاحب مغازه پاسخگو باشند.

خریدار در صورت گم کردن فاکتور خود باید به همان واحدی که طلا را از آن خریداری کرده مراجعه کند و تاریخ دقیق خرید خود را به آن واحد اطلاع دهد. اگر فروشنده هنوز اطلاعات خریدار و خرید او را در لیست فروش خود نگه داشته باشد، می‌تواند برای خریدار فاکتور المثنی صادر کند. البته این در حالی است که فرد، تاریخ دقیق خرید خود را بداند. در غیر این صورت راه‌حلی وجود ندارد.

فاکتور طلا چگونه باید نوشته شود؟

در یک فاکتور معتبر طلا باید تمامی ویژگی‌های طلا و همچنین اطلاعات کامل از طلافروش درج شده باشد. برخی اطلاعات همچون نام، نشانی، شماره سریال، شماره تلفن و همچنین وزن طلا، قیمت هر گرم طلای روز و غیره از جمله الزامات در فاکتورهای فروش طلا هستند. فرقی نمی‌کند فاکتور کامپیوتری یا دستی باشد. مهم این است که موارد زیر در آن درج شده باشد. در غیر این صورت فاکتور اعتبار ندارد.

سربرگ

روی فاکتور طلا سربرگ فروشگاه چاپ شده باشد. سربرگ باید نام، آدرس، تلفن و لوگوی طلافروشی و شماره فاکتور یا شماره سریال داشته باشد.

نام و مشخصات خریدار و محصول

در فاکتور باید حتماً مشخصات خریدار درج شود که شامل نام خانوادگی و شماره موبایل است. در برخی موارد کد ملی خریدار هم برای اطمینان بیشتر در این قسمت نوشته می‌شود.
 نام محصول فروخته‌شده را به طور دقیق در فاکتور قید شود.

عیار طلا

معمولاً عدد ۷۵۰ یا ۱۸ را در این قسمت از فاکتور می‌نویسند. اما ممکن است عیارهای ۷۰۵ (۱۷ عیار)، ۸۷۵ (۲۱ عیار) و ۱۰۰۰ (۲۴ عیار) را هم روی مصنوعات طلا و سکه مشاهده کنید.

قیمت روز طلا

قیمت روز طلا یعنی همان قیمت یک گرم طلای آب‌شده‌ ۱۸ عیار با سود و اجرت آن از صفر است. معمولاً طلافروش‌ها به جای قیمت روز، مظنه طلا را می‌نویسند. مظنه، قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار (۷۰۵) است. در این حالت، مظنه را در فاکتور می‌نویسند و زیر آن خط می‌کشند. سپس، در زیر خط، عدد ۷۰۵ را می‌نویسند. (این بخش می‌تواند در فاکتور وجود نداشته باشد چون الزامی نیست.)

اجرت ساخت

فی اجرت یا کارمزد که همان اجرت ساخت است بسته به نوع و پیچیدگی ساخت در محصولات مختلف، تفاوت دارد. به همین خاطر در فاکتور باید فی‌اجرت آن هم ذکر شود.

متعلقات طلا

اگر در ساخت مصنوع طلا از مواد دیگر استفاده شده باشد، باید حتماً قیمت سنگ، چرم و دیگر مواد در این قسمت به طور جداگانه درج شود.

سود تک فروشی

همه‌ی فروشندگان طلا و جواهر ملزم به دریافت ۷% سود تک‌فروشی هستند. اگر عدد سود بیشتر از این عدد باشد تخلف محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که بعضی طلا فروش‌ها، اجرت، سود تک‌فروشی و قیمت یک گرم طلای آب‌شده را با هم جمع و به‌عنوان قیمت یک گرم طلا در فاکتور ذکر می‌کنند. در این حالت باید قیمت یک گرم طلای آبشده یا مظنه را در فاکتور درج کنند.

مالیات بر ارزش افزوده

طبق قوانین داخلی کشور، به‌ازای فروش هر نوع خدمات و فروش کالا باید ۹% مالیات بر روی کل مبلغ فاکتور اضافه شود. فروشنده موظف است این مالیات را از خریدار بگیرد و هر سه ماه یک‌بار آن را به اداره مالیات پرداخت کند.

مهر طلافروشی

فاکتور باید حتما مهر داشته باشد. معمولاً مهر شامل نام طلافروشی (به صورت لوگو)، آدرس و شماره تماس است.

قیمت نهایی

فروشنده موظف است قیمت نهایی را به صورت حروف و عدد در فاکتور قید کند.

اخبار مرتبط
قیمت طلای جهانی با وجود شروع توفانی، با کاهش شدید در روز دوشنبه مواجه شد. با این حال، توانست بخشی از این ریزش را در نیمه دوم هفته جبران کند. با وجود منفی بسته شدن کندل هفتگی، طلا از نظر تکنیکالی همچنان روند صعودی دارد. اظهارات سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و همچنین داده‌های مربوط به اشتغال در ایالات متحده می‌تواند بر روند طلا در هفته آینده تاثیرگذار واقع شود.
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته (پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه) افت ۹۰۰ هزار تومانی داشت و به ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.
دلار هم اکنون در بازار تهران با قیمت ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان هم خریدار ندارد؛ دلار فردایی هم اکنون به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته است؛ دلار هرات نیز ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورده است. ضمن اینکه یورو در بازار افشار با قیمت ۶۶ هزار تومان هم خریدار ندارد و فروشنده ها نگران ضرر بیشتر هستند.
امروز قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۴,۱۹۸ (چهل و چهار هزار و یکصد و نود و هشت ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۶ درصدی داشته است. قیمت طلا و سکه اما پایین آمد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها