دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

شیوه ثبت قرارداد اجاره تغییر کرد

22 بهمن 1402
شیوه ثبت قرارداد اجاره تغییر کرد

از روز گذشته (۲۱ بهمن) بخش قرارداد اجاره سامانه ایران املاک از دسترس خارج و سامانه «خودنویس» جایگزین آن شده است.

به گزارش بانک اول به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت راه وشهرسازی از تابستان امسال در راستای بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن و کنترل قیمت‌ها، سامانه املاک و مستغلات را راه اندازی کرد که از طریق آن مستاجران و مالکان با بارگذاری اطلاعات خود اقدام به ثبت معامله به صورت رایگان کنند. این اقدام دولت و وزارت راه وشهرسازی با استقبال گسترده روبرو شد به طوری که تاکنون حدود ۶۶ هزار قرارداد اجاره مسکن در سامانه املاک و مستغلات ثبت شده است.

البته با نزدیک شدن به ایام پایانی سال میزان جابه جایی‌ها کاسته شده و آمار چندان افزایش پیدا نمی‌کند، اما با راه اندازی این سامانه به گفته بسیاری از مستاجران بخش زیادی از هزینه‌های جابه جایی کاسته شده و این امر باعث کاهش تخلفات از سوی مشاوران املاک در حوزه گران فروشی و گرفتن زیر میزی‌ها  شده است.

پیش از این هم وزارت راه وشهرسازی با توجه به استقبال مستاجران از سامانه املاک و مستغلات وعده داد بود که به زودی مشاوران املاک هم به این سامانه متصل خواهند شد بنابراین از روز گذشته سامانه مشاوران املاک از دسترس خارج و سامانه خود نویس برای مشاوران املاک در دسترس قرار گرفت.

در همین رابطه حسینی پشتیبان سامانه خود نویس در خصوص این سامانه گفت: سامانه خودنویس جهت رفاه حال هم وطنان و در راستای نظارت و کنترل قیمت مسکن به همت وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده است تا هم وطنان عزیز بتوانند به صورت رایگان قراردادهای ملکی خود را ثبت کنند.

وی افزود: سامانه خودنویس به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به مردم  است و در نسخه فعلی، تمام اقلام اجاره ملک اعم از مسکونی، غیرمسکونی، مالکیت حقیقی، مالکیت حقوقی و چند مالکی در دسترس است و همچنین پنل مشاور املاک نیز در دسترس مشاوران املاک  قرار گرفته است. در نسخه بعدی سامانه، فروش ملک نیز در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

حسینی گفت:  در نسخه جدید سامانه، مستأجر و مشاور املاک، همانند مؤجر می‌توانند ایجاد کننده قرارداد املاک مسکونی باشند. در حالتی که مستأجر ایجاد کننده قرارداد است، فرآیند ایجاد قرارداد، کمی تفاوت خواهد کرد؛ به این صورت که اطلاعات مستأجر، مبلغ و تاریخ قرارداد و تعهدات طرفین توسط مستأجر تکمیل خواهد شد و تکمیل اطلاعات مؤجر، اطلاعات ملک و قبوض هم بر عهده مؤجر است.

او گفت: در فرآیند ایجاد قرارداد توسط مشاور املاک، مشاور در اولین مرحله از فرآیند ایجاد قرارداد هم باید از طرفین قرارداد (مؤجر و مستأجر) با استفاده از کد یکبار مصرف تأییدیه بگیرد. دیگر امکانی که در نسخه جدید سامانه قابل استفاده است، ایجاد قرارداد تجاری، توسط مؤجر است. در این حالت مؤجر موظف است، تمامی اطلاعات ملک تجاری خود را به دقت تکمیل کند.

طبق اعلام وزارت راه وشهرسازی فرآیند ثبت قرارداد و صدور کد رهگیری در سامانه خودنویس به صورت رایگان انجام می‌شود و هیچ مبلغی از افراد درخواست نخواهد شد.

همچنین در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه خودنویس و اخذ شناسه (کد) رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ظرف یک ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون سامانه خودنویس را به صورت رایگان به وزارت راه و شهرسازی منتقل نماید.

این سامانه بر اساس تکلیف ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، طراحی و در گام نخست برای اجاره تکمیل شده  و در حال افزایش دیگر موارد است.

درهمین رابطه وزارت راه وشهرسازی  با ارسال پیامکی به مشاوران املاک استان تهران از آن‌ها خواسته تا پس از طی یک فرآیند آموزشی در تنظیم قراردادهای اجاره سامانه «خودنویس» را جایگزین سامانه ایران املاک کنند. تهران پنجمین استانی است که به این سامانه متصل می‌شود. پیش از این مشاوران املاک استان‌های یزد، کرمانشاه، کرمان و سیستان و بلوچستان به سامانه خودنویس متصل شده بودند.

از خرداد امسال امکان دریافت کد رهگیری رایگان برای مالکان و مستاجران در سامانه املاک و مستغلات فراهم شد که البته با واکنش برخی مشاوران املاک مواجه شد. در ادامه از دی‌ماه سامانه خودنویس به نشانی khodnevis.mrud.ir با هدف ثبت قرارداد رایگان اجاره راه‌اندازی و جایگزین سامانه قبلی شد.

اخبار مرتبط
در هفته های گذشته وزارت کار از ما به عنوان رئیس کانون عالی دعوت کرد و جلسه مشورتی برگزار شد. در آن جلسه پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن از سوی دولت مطرح شد که در صورت موافقت اعضای شورای عالی کار آن مصوبه به دولت برود. این پیشنهاد برای جامعه کارگری که 70درصد دستمزد خود را صرف اجاره بها می کند بسیار اندک است, اما به عنوان عضوی از جامعه کارگری خواستار برگزاری جلسه شورای عالی کار با حضور تمام شرکای اجتماعی هستیم تا بتوانیم با خرد جمعی فکری به حال شرایط دشوار و سخت معیشت کارگران کنیم.
اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهرماه سال قبل نیز با ارسال پیامک به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن نسبت به حذف از این پروژه ملی در صورت عدم واریز 240 میلیون تومان تا 20 مهر هشدار داده بود: «اخطار حذف از پروژه،‌ به‌علت عدو واریز آورده اعلامی: متقاضی محترم نهضت ملی مسکن آقا/خانم... ؛ عدم واریز سهم آورده موجب توقف پروژه شده است. چنانچه تا تاریخ 1402/07/20 ساعت 00:00 مبلغ 2/400/000/000 ریال به شماره حساب ... واریز ننمایید از پروژه حذف شده و جایگزینی برای شما انتخاب خواهد شد.»
ماده ۱۳ این طرح که به عنوان ماده(۵) به قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود به دارایی‌هایی همچون املاک اشاره دارد که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند.
قیمت اسمی یک مترمربع آپارتمان در تهران، در فاصله سال ۹۰ تا پایان ۱۴۰۲، از یک میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به ۷۵ میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان رسید و ۴۰ برابر شد. اما قیمت واقعی مسکن در این فاصله، ۲.۳ برابر شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها