جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

حداقل و حداکثر انتقال وجه از طریق ابزارهای مختلف چقدر است؟

23 بهمن 1402
حداقل و حداکثر انتقال وجه از طریق ابزارهای مختلف چقدر است؟

اخیرا محدودیت‌های جدیدی برای انجام تراکنش‌های کارت به کارت از سوی دولت اعمال شده است. به همین بهانه، محدودیت‌های ابزارهای گوناگون پرداخت مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش بانک اول هفته گذشته بود که وزارت اقتصاد از اعمال محدودیتی جدید در تراکنش‌های بانکی به منظور مبارزه با جرایم پولشویی با منشا فرار مالیاتی خبر داد. هادی خانی، رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد، با توضیح این موضوع که زمان ورود بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی برای تعیین تکلیف دستگاه‌های کارتخوان، بخشی از تراکنش‌های اشخاص حقیقی فاقد پرونده از بستر دستگاه‌های کارتخوان به کارت به کارت تغییر وضعیت داده‌اند، اعلام کرد که از این پس، برای مبارزه با این موضوع استفاده از خدمات کارت به کارت برای مبلغ بیش از یک میلیارد تومان یا انجام ۲۰۰ تراکنش دریافتی در ماه ممنوع است.

این در حالیست که در لایحه بودجه سال 1403 نیز بندی وجود دارد که بر اساس آن، اگر جمع تعداد و مبلغ واریز به حساب‌های هر شخص حقیقی در هر ماه، از سقفی که شورای پول و اعتبار تا پایان اردیبهشت‌ ماه سال آینده مشخص می‌کند بیشتر باشد، آن حساب تجاری تلقی شده و صاحب آن باید درآمدی نبودن تراکنش‌ها را با ارائه اسناد و مدارکی اثبات کند.

با وجود اینکه اعمال این محدودیت‌ها در روزهای گذشته، با انتقادهای متعددی از سوی کارشناسان اقتصادی مواجه شده، اما آنها تنها محدودیت‌های تراکنش در شبکه بانکی کشور نیستند.

سقف تراکنش از طریق دستگاه کارتخوان و اینترنت بانک چقدر است؟

در حال حاضر، سقف تعیین شده برای تراکنش به ازای هر کارت از طریق دستگاه‌های کارتخوان، حداکثر 50 میلیون تومان در روز است. به علاوه، هر فرد با کارت‌های بانکی خود، روزانه می‌تواند تا سقف 100 میلیون تومان از طریق این دستگاه‌ها تراکنش انجام دهد.

وضعیت محدودیت‌های انجام تراکنش از طریق اینترنت بانک نیز به همین صورت است و افراد می‌توانند در هر شبانه روز به ازای هر کارت خود 50 میلیون تومان و در مجموع و با استفاده از چند کارت بانکی، 100 میلیون تومان در بستر اینترنت بانک تراکنش انجام دهند.

استفاده از ساتنا و پایا چه شرایطی دارد؟

حواله‌های ساتنا و پایا نیز از دیگر ابزارهای انجام تراکنش در شبکه بانکی به شمار می‌روند که هر یک مزایا و محدودیت‌های منحصر به فردی دارند. تراکنش با حواله ساتنا کارمزدی ندارد و مدت انجام آن کمتر از 20 دقیقه است. البته این تراکنش تنها در زمان کاری بانک‌ها انجام می‌شود و اگر فردی، بعد از این زمان از این طریق تراکنشی انجام دهد، انجام آن تا آغاز روز کاری آتی به تعویق می‌افتد.

حداقل مبلغ قابل انتقال از طریق ساتنا 15 میلیون تومان است و سقفی برای این انتقال وجود ندارد. از سوی دیگر، انتقال وجه از طریق پایا، حداقلی ندارد اما حداکثر آن 100 میلیون تومان است. اما اگر فردی در یک روز از این طریق 100 میلیون تومان پول انتقال دهد، دیگر امکان استفاده از حواله پایا را نخواهد داشت. به عبارت دیگر، محدودیت روزانه استفاده از این دو ابزار 100 میلیون تومان است و اگر 50 میلیون تومان از طریق پایا منتقل شود، تنها امکان انتقال 50 میلیون تومان دیگر از طریق ساتنا وجود دارد.

محدودیت‌های موبایل بانک، اپلیکیشن‌های پرداخت و خودپردازها

امروزه موبایل بانک و اپلیکیشن‌های پرداخت نیز از ابزارهای محبوب برای انجام تراکنش‌های بانکی محسوب می‌شوند. طبق قانون، سقف انتقال وجه از طریق موبایل بانک 15 میلیون تومان و از طریق این اپلیکیشن‌ها، 15 میلیون تومان است.

به علاوه، خودپردازها نیز امکان انتقال وجه روزانه 10 میلیون تومان را برای کاربران فراهم می‌کنند و حداکثر میزان پول نقد قابل برداشت از این دستگاه‌ها، 200 هزار تومان است.

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها