جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

طلای شیطان چیست؟

30 بهمن 1402
 طلای شیطان چیست؟
کاواه ایجن (Kawah Ijen) یکی از آخرین مکان‌های روی زمین است که معدنچیان همچنان طلای شیطان را با دست استخراج می‌کنند،

به گزارش بانک اول کاواه ایجن (Kawah Ijen) یکی از آخرین مکان‌های روی زمین است که معدنچیان همچنان طلای شیطان را با دست استخراج می‌کنند، کاری فوق العاده خطرناک که پیامدهای جبران‌ناپذیری برای سلامت کارگران دارد.

در جاوه شرقی واقع در اندونزی، کوهی آتشفشانی به نام کاواه ایجن وجود دارد که تلالو شبانه نورهای آبی ماورایی در دامنه‌های این کوه را در سال‌های اخیر به یک کانون گردشگری بدل کرده است. 

رسوبات گوگرد زیادی در سطح این آتشفشان وجود دارد و زمانی که دمای آن بالا می‌رود، این رسوبات گرم شده و به شعله‌های آبی‌رنگ تبدیل می‌شود.

اما در پس این زیباییِ مورد پسندِ گردشگران، این آتشفشان جنبه تاریک‌ و غیرانسانی هم دارد. معدنچیان زیادی جان خود را کف دستانشان می‌گذارند تا گوگرد یا همان چیزی که  به «طلای شیطان» شهرت دارد، استخراج کنند.

در مقایسه با سایر مشاغل موجود در این جزیره، استخراج گوگرد درآمد بسیار خوبی دارد و آن را به شغلی جذاب برای کارگران تبدیل کرده است.

با این وجود، نه تنها کار پرزحمت و طاقت‌فرست بلکه به دلیل سمی بودن گاز گوگرد، بسیار خطرناک است. 

گاز گوگرد از داخل آتشفشان از طریق لوله‌های فلزی به بیرون کشیده می‌شود. سپس گاز متراکم و به مایع تبدیل می‌شود. پس از سرد شدن، ماده‌ سختی می‌شود و به شکل صفحاتی زرد رنگ درمی‌آید. معدنچیان این صفحه‌ها را با دست از هم جدا می‌کنند و در سبدهای حصیری می‌گذارند و آنها را به دوش می‌کشند، سبدهایی که وزن آنها  بین ۶۸ تا ۹۰ کیلوگرم است.

امید به زندگی اکثر معدنچیان شاغل در جاوه شرقی به ۵۰ سال نمی‌رسد. حتی آنها که در برابر سم گوگرد خود را محافظت می‌کنند، دچار آسیب‌های ستون فقرات و کمر می‌شوند. اما بیشتر آنها به دلیل استنشاق گاز گوگرد دچار مشکلات ریوی می‌شوند. 

معدن طبیعیِ گوگرد در جاوه شرقی از آخرین معادن طبیعی به جا مانده در زمین است. البته گوگرد استخراج شده از آتشفشان کاواه ایجن از درجه خلوص بالایی برخوردار نیست و قیمت بالایی ندارد ولی تنها راه امرار معاش گروهی از مردمِ ساکن در جاوه شرقی است.  

در بیشتر موارد، گوگرد با درجه خلوص بالا از نفت، گاز طبیعی و سایر منابع فسیلی استخراج می‌شود. ارزش صنعت تولید گوگرد در جهان حدود ۱۳ میلیارد دلار تخمین زده شده و انتظار می‌رود در سال‌های آینده رشد کند.

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها