دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

بایدها و نبایدهای قرض دادن پول به دوستان و خانواده

06 اسفند 1402
بایدها و نبایدهای قرض دادن پول به دوستان و خانواده

قرض دادن پول به خانواده و دوستان می‌تواند کار پسندیده‌ای باشد، مخصوصا وقتی که آن‌ها با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما اگر تلاش‌های شما برای کمک منجر به اختلاف شود یا شما به دلیل قرض دادن پول با مشکلات مالی مواجه شوید، ممکن است پشیمانی به بار بیاورد! بنابراین، اگر یک دوست یا عضو خانواده برای قرض گرفتن پول به شما مراجعه کرد، نکات مطرح شده در این مطلب را در ذهن داشته باشید.

بایدها و نبایدهای قرض دادن پول به دوستان و خانواده

به گزارش بانک اول برای قرض دادن پول به دوستان و خانواده باید حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید:

فقط به افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید، پول قرض بدهید

اگر شما پول را با انتظار بازگشت آن قرض می‌دهید، مهم است که در انتخاب افرادی که به آن‌ها پول می‌دهید، دقیق و حساس باشید. محدود کردن قرض دادن به دوستان یا اعضای خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا از دردسرهای مالی و عاطفی در آینده جلوگیری کنید. اگر در قرض دادن پول به یک شخص احساس خوبی ندارید، کاملاً مجاز هستید که این موضوع را به آن فرد بگویید.

اجازه ندهید احساس گناه تصمیم شما را عوض کند

اجازه ندهید احساس گناه یا فشارهای دیگر شما را مجبور کند که پول‌تان را به کسی قرض دهید. اگر احساس اجبار به قرض دادن پول به کسی را دارید در حالی که از نظر مالی برای شما منطقی نیست، حتما یک قدم به عقب برداشته و راه‌های دیگری که ممکن است بتوانید به آن‌ها کمک کنید را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال، ممکن است بتوانید آن‌ها را به منابع دیگری هدایت کنید که کمک مالی ارائه می‌دهند.

خارج از توان مالی خود قرض ندهید

قرض دادن مبلغ بزرگی به کسی برای کمک به او، ایده بدی است اگر این امر باعث فشار مالی بر شما شود. هنگام تصمیم‌گیری درباره مقدار وام دادن به کسی، یک راه خوب برای تعیین آن این است که به پول به عنوان هدیه فکر کنید. به عبارت دیگر، چقدر پول می‌توانید از دست بدهید بدون این که به شما ضربه مالی وارد شود؟ البته این به آن معنا نیست که باید فرض کنید پول به شما بازنخواهد گشت. به جای آن، به شما کمک می‌کند تا مرزهای واقع‌بینانه‌ای برای قرض دادن پول به دوستان و خانواده تعیین کنید.

درباره شرایط بازپرداخت کاملاً واضح صحبت کنید

زمانی که پولی را قرض می‌دهید برنامه‌ای که برای بازپرداخت آن می‌ریزید نباید این‌طور باشد که «هر وقت داشتند بدهند» یا «تا چند هفتۀ دیگر می‌دهند». اگر مهلت پرداخت خیلی طولانی باشد احتمال این که شما به پول‌تان برسید خیلی کم می‌شود. تاریخی را مشخص کرده و همیشه به آن‌ها مهلت را یادآوری کنید.

همه چیز را مکتوب و قانونی کنید

در قرض دادن به دوستان یا خانواده، داشتن یک مدرک کتبی می‌تواند به شما در جلوگیری از سوءتفاهم‌ها کمک کند. تهیه یک قرارداد که شما و قرض‌گیرنده با آن موافقت کرده و امضا شده باشد، وظایف شما را روشن می‌کند و در صورت نیاز به اقدام قانونی برای بازگرداندن پول‌تان، به شما اساس قانونی می‌دهد.

قرارداد شما باید حداقل شامل موارد زیر باشد:

  • نام شما و نام قرض‌گیرنده
  • تاریخ اعطای قرض
  • مقدار پول قرض داده شده
  • حداقل مبلغ پرداخت ماهانه
  • تاریخ سررسید پرداخت
  • عواقب عدم پرداخت وام

برای قرض دادن مبالغ بزرگ‌تر، بهتر است که یک وکیل برای شما قرارداد تهیه کند.

هرگز نسبت به تاخیر پرداخت اقساط بی‌توجه نباشید

اگر پول در موعد مقرر در حساب‌تان نبود، به‌ این تاخیر بی‌توجه و به دنبال بهانه برای پیگیری نکردن نباشید؛ این اشتباه است. این کار باعث می‌شود طرف مقابل به این باور برسد که قول و قرارتان اهمیت چندانی ندارد. پس تعارف را کنار بگذارید. این‌گونه هیچ‌یک از شما دچار این برداشت نمی‌شود که دیگری از او سوءاستفاده‌ می‌کند. اگر برای تأخیر در پرداخت بدهی، جریمه‌ی دیرکرد تعیین کنید، مجبور نمی‌شوید مدام موعد پرداخت را به طرف مقابل یادآوری کنید. اعصاب‌تان نیز آرام‌تر خواهد بود.

مبلغ قرض داده شده را در بودجه خود لحاظ کنید

اگر قرض دادن پول به خانواده یا دوستان نوعی تعهد است که باید حتماً آن را انجام دهید، بهتر است این پول را در بودجه‌بندی‌تان منظور کنید تا مطمئن شوید برای قرض دادن یا دیگر اهداف خود برنامه‌ریزی دارید.

کلام آخر: در این مطلب به نکات مهمی پرداختیم که در قرض دادن پول به افراد نزدیک باید مدنظر قرار بگیرد. اولین نکته این است که باید محدودیت مالی خود را مشخص کنیم و فقط مبلغی را قرض دهیم که می‌توانیم به راحتی تحمل کنیم. همچنین، قرض دادن پول را بر اساس قوانین و قراردادهای مالی انجام داده و قراردادی مکتوب بین طرفین تنظیم کنیم. علاوه بر این، باید فشارهای احساسی را کنترل کنیم و تصمیم‌گیری را بر اساس منطق و شرایط مالی انجام دهیم. با رعایت این نکات، می‌توانیم در قرض دادن پول به دوستان و خانواده بهترین تصمیم‌ها را بگیریم و مشکلات مالی را به حداقل برسانیم.
اخبار مرتبط
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز گفت: هر نوع قرارداد رهن و اجاره ساختمان اعم از مسکونی، تجاری و صنعتی توسط افراد و مشاوران املاک با اتباع خارجی غیر مجاز ممنوع است.
گفتنی است صاحبان مشاغلی که از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌ها استفاده می‌کنند، از مزایای عدم مراجعه به ادارات و قرار گرفتن در فرایند طولانی تشخیص و رسیدگی،عدم نیاز به نگهداری اسناد و مدارک و دفاتر، امکان تقسیط مالیات در بازه‌های زمانی بیشتر و عدم نیاز به تکمیل جداول درآمد و هزینه (اظهارنامه) برخوردار می‌شوند.
این شرکت همچنین بار دیگر تاکید کرده که تمام شهروندان باید در هنگام سوخت‌گیری به مسائل ایمنی توجه کنند، کارت‌های هوشمند سوخت موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت صرفاً برای سوخت‌گیری موارد اضطراری در نظر گرفته شده است و بهتر است شهروندان با رعایت دقت و نکات ایمنی، از کارت سوخت شخصی خود استفاده و از در اختیار گذاشتن کارت سوخت شخصی خود به دیگران جدا خودداری کنند.
به کمک این طرح دیگر نیازی به حمل کارت‌های فیزیکی و نگرانی گم شدن یا فراموش کردن آنها نیستید. نسخه ‌های الکترونیکی کارت ‌ها از امنیت به مراتب بالاتری نسبت به کارت‌ های فیزیکی برخوردارند. ضمنا این طرح برای مردم هزینه‌ای ندارد و حتی با حذف کارت‌های فیزیکی، هزینه‌های دریافت و تعویض کارت‌های جدید را نیز کاهش می‌دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: