جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

منتظر ۳ واریزی تا قبل از شب عید باشید!

10 اسفند 1402
منتظر ۳ واریزی تا قبل از شب عید باشید!

پرداخت یارانه نقدی از ماهی که پشت‌سر گذاشتیم با سروشکل جدیدی انجام می‌شود و از این به بعد طبق ترتیبی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص کرده، یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار پراخت خواهد شد.

 به گزارش بانک اول، سود مرحله دوم سهام عدالت طبق وعده وزیر اقتصاد ۲۵ اسفند واریز می‌شود. یعنی تا قبل از شب عید تکلیف سود دارندگان سبدهای مختلف سهام عدالت مشخص خواهد شد و اگر روال سال گذشته تکرار شود، می‌توانیم منتظر افزایش جزئی مبلغ واریزی نسبت به مرحله اول باشیم.

سود مرحله دوم سهام عدالت تنها واریزی مهم روزهای آخر سال نیست و دقیقا مثل بهمن‌ماه و طبق ترتیب و توالی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص کرده، از بیستم اسفند شاهد واریز یارانه جدید نقدی و معیشتی خواهیم بود. عیدی کارگران برخلاف عیدی کارمندان دولت تاریخ دقیقی برای واریز ندارد اما معمولا کارفرماها تا قبل از پایان سال رقمی که به‌عنوان کف و سقف عیدی کارگران مشخص می‌شود را پرداخت می‌کنند.

مرحله دوم واریز سود سهام عدالت

سود مرحله دوم سهام عدالت به‌زودی واریز می‌شود. این خبری است که احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی روز سه‌شنبه هشت اسفند در نشست خبری به اهالی رسانه اعلام و تاریخ دقیق واریز سود مرحله دوم سهام عدالت را ۲۵ اسفند مشخص کرد.

مقدار سود سهام عدالت مرحله دوم هنوز به‌شکل رسمی مشخص نشده و فعلا برای این عدد دو سناریو وجود دارد. سناریو اول این است که مقدار سود سهام عدالت چیزی درحدواندازه همان مرحله اول باشد. یعنی دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی، مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، دارندگان سبد ۵۳۲ هزار تومانی، مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و دارندگان سبد سهام یک میلیون تومانی، یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

سود سهام عدالت مرحله دوم در قالب سناریو بعدی، مثل سال گذشته نسبت به مرحله اول مقداری افزایش پیدا می‌کند و لابلای شایعاتی که وجود دارد، بحث افزایش ۱۷ درصدی مقدار سود سهام عدالت مرحله دوم مطرح است.

سود سهام عدالت در سال جاری، برای اولین مرتبه روز ۲۳ آذر به حساب دارندکان سبد سهام عدالت واریز شد و حالا آنطور که وزیر امور اقتصاد و دارایی می‌گوید، باید تا قبل از پایان سال منتظر واریز سود سهام عدالت مرحله دوم باشیم.

یارانه نقدی اسفند

پرداخت یارانه نقدی از ماهی که پشت‌سر گذاشتیم با سروشکل جدیدی انجام می‌شود و از این به بعد طبق ترتیبی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص کرده، یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار پراخت خواهد شد.

یارانه نقدی اسفند با این اوصاف در قدم اول به شکلی است که مستمری کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور، روز بیستم ماه به حساب مشمولان ریخته می‌شود.

یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک یک تا سه، روز بیست و پنجم اسفند به‌حساب آن‌ها واریز می‌شود و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوار یعنی افراد حاضر در دهک چهار، پنج، شش، هفت، هشت و ۹ در تاریخ ۳۰ هر ماه پرداخت می‌شود. پرداخت یارانه دارو، یارانه هزینه حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی سوخت هم به ابتدای ماه موکول شده است.

پرداخت یارانه نقدی از بهمن امسال تا اردیبهشت سال آینده شامل طرح فجرانه می‌شود و به‌جز مبلغی که به همه افراد حاضر در دهک یک تا ۹ پرداخت می‌شود، چیزی تحت‌عنوان یارانه تشویقی به افراد حاضر در دهک یک تا هفت تعلق می‌گیرد.

یارانه تشویقی خانوار دهک یک تا هفت در قالب طرح فجرانه از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. افزایش ۴۵ درصدی یارانه تشویقی فعلا در بازه زمانی ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت انجام می‌شود و یکی دیگر از واریزهای آخر سال به‌حساب می‌آید.

عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲

عیدی کارگران برخلاف کارمندان تاریخ دقیقی برای واریز ندارد و همه‌چیز به توافق بین کارگر و کارفرما مربوط می‌شود. عیدی بخش قابل توجهی از کارمندان و بازنشسته‌های دولت همان هفته اول اسفند امسال به حسابشان واریز شده و قاعدتا باید در روزهای باقی‌مانده سال منتظر واریز عیدی کارگران نیز باشیم.

عیدی کارگران امسال متناسب با افزایش حقوق‌ها بالا رفته است. یعنی همزمان با رشد ۲۷ درصدی دستمزد کارگری در سال ۱۴۰۲، به‌همین اندازه مبلغ عیدی کارگران ارتقا پیدا می‌کند. عیدی کارگران پارسال حداقل هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان بود که حالا این عدد با رشد ۲۷ درصدی درمقایسه با سال گذشته به دست‌کم ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان رسیده است.

عیدی کارگران البته با فرمول خاصی محاسبه می‌شود و درصورتی حداقل ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان است که کارگر تمام ۱۲ ماه سال را در محیط کارگاه مشغول باشد. وگرنه مبلغ عیدی کارگری برای کسی که فقط یک ماه فعالیت داشته، ۸۸۴ هزار و ۷۱۴ تومان خواهد بود.

عیدی کارگران امسال طبق توافق کارگر و کارفرما می‌تواند بیشتر از این حرف‌ها باشد و با سقف دستمزد ۹۰ روزه حساب شود. یعنی چیزی نزدیک ۱۶ میلیون تومان.

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها